Baca terlebih dahulu:
Siri (1)
Siri (2)
Siri (3)
Di dalam bantahan ini, pembaca akan dapati Syed Qutb berlepas diri dari tuduhan yang dilontarkan oleh Dr. Rabi’, dan kebanyakan tuduhan tersebut pula sebagaimana yang akan jelas nanti insyaAllah, adalah semata-mata tuduhan yang tiada bukti. Dan kebanyakan apa yang diperkatakan oleh Syed Qutb bertentangan dengan tuduhan tersebut. (Sememangnya) Terdapat pada perkataan Syed Qutb RH sesuatu yang boleh menyokong tohmahan tersebut, akan tetapi terdapat juga dalam perkataan Syed Qutb yang menunjukkan beliau menarik balik perkataannya itu. Cumanya Dr. Rabi’, semoga Allah memberi hidayah kepadanya dan kita juga, beliau sengaja memberi tumpuan untuk membuat tohmahan kepada Syed Qutb, lalu beliau tidak mengendahkan perkataan Syed Qutb yang menjadikan beliau bebas dari tohmahan tersebut, sama juga dengan perkataan Syed Qutb yang boleh mewujudkan tohmahan, dalam masa yang sama tidak ada perkataan lain darinya yang menunjukkan beliau menarik balik perkataannya itu, perkara seumpama ini merupakan kesilapan-kesilapan yang berlaku kerana keuzuran yang banyak. Perkara sebegini pula hanya terhad (tidak banyak).
Siri (1)
Siri (2)
Siri (3)
Di dalam bantahan ini, pembaca akan dapati Syed Qutb berlepas diri dari tuduhan yang dilontarkan oleh Dr. Rabi’, dan kebanyakan tuduhan tersebut pula sebagaimana yang akan jelas nanti insyaAllah, adalah semata-mata tuduhan yang tiada bukti. Dan kebanyakan apa yang diperkatakan oleh Syed Qutb bertentangan dengan tuduhan tersebut. (Sememangnya) Terdapat pada perkataan Syed Qutb RH sesuatu yang boleh menyokong tohmahan tersebut, akan tetapi terdapat juga dalam perkataan Syed Qutb yang menunjukkan beliau menarik balik perkataannya itu. Cumanya Dr. Rabi’, semoga Allah memberi hidayah kepadanya dan kita juga, beliau sengaja memberi tumpuan untuk membuat tohmahan kepada Syed Qutb, lalu beliau tidak mengendahkan perkataan Syed Qutb yang menjadikan beliau bebas dari tohmahan tersebut, sama juga dengan perkataan Syed Qutb yang boleh mewujudkan tohmahan, dalam masa yang sama tidak ada perkataan lain darinya yang menunjukkan beliau menarik balik perkataannya itu, perkara seumpama ini merupakan kesilapan-kesilapan yang berlaku kerana keuzuran yang banyak. Perkara sebegini pula hanya terhad (tidak banyak).
Bantahan ini juga akan
menyentuh sejumlah kajian-kajian manhajiah dimana Dr. Rabi’ telah menyalahi
Manhaj yang benar dalam al-Jarh wa al-Ta’dil, sehingga melayakkan manhaj
beliau dinamakan sebagai al-Jarh wa al-Tajrih, manhaj ini adalah
merbahaya, rumusannya iaitulah harus membongkar keaiban tokoh-tokoh,
kitab-kitab dan golongan-golongan tertentu tanpa perlu menyebut kebaikan mereka
dengan alasan-alasan yang lucu dan memeranjatkan. Memadailah pada permulaan ini
kami bawakan satu contoh ayat al-Quran yang beliau (Dr. Rabi’) jadikan sokongan
untuk menyokong mazhabnya. Kata Dr. Rabi’: “Allah Taala berfirman:
Mafhumnya: “1. binasalah
kedua-dua tangan abu lahab, dan binasalah ia bersama! 2. hartanya dan Segala
Yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. 3. ia akan menderita bakaran api
neraka Yang marak menjulang. 4. dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah
kayu api. - 5. di lehernya sejenis tali, dari tali-tali Yang dipintal.” (al-Masad:
1-5)
(Dr. Rabi’ menyambung) Tidak
diragukan lagi bahawa Abu Lahab dan isterinya memiliki banyak kebaikan, mereka termasuk keluarga yang
memiliki kemuliaan dan keagungan, akan tetapi kekufuran dan pendirian buruk
mereka terhadap Rasul SAW memusnahkan semua kebaikan-kebaikan mereka.
Demikian itu manhaj salah[1]
yang menjadikan manhaj rabbaniy ini pula yang tidak adil, Maha Tinggi Allah dengan
ketinggian yang bersangatan dari anggapan ini.” [al-Manhaj.
Hal: 24-25)
Pada pandangan Dr. Rabi', dengan celaan Allah Azza wa Jalla
terhadap Abu Lahab dan isterinya, dalam masa yang sama mereka memiliki beberapa
kebaikan “tanpa diragukan lagi” – seperti yang beliau nyatakan -, maka
membolehkan kita mencela “beberapa tokoh”, Kitab dan beberapa golongan, dan
kita tidak perlu menyebut kebaikan mereka. Ini merupakan satu penyimpangan yang
jauh, penyelewengan manhaj yang merbahaya, hairan bagaimana ia datang dari Dr.
Rabi’.
KEKELIRUAN DR. RABI' JELAS DARI
BEBERAPA SUDUT
Pertama: Yang
menghukum Abu Lahab dan isterinya di dalam surah al-Masad bukanlah Dr. Rabi’,
sebaliknya Allah SWT yang tidak akan tersilap. Bagaimana boleh dikiaskan Allah
yang tidak akan tersilap dengan manusia yang boleh tersilap?! Bahkan boleh
melakukan kesalahan?! Apakah boleh seseorang selain Allah untuk mencela
seseorang yang lain lalu berkata: “Orang itu akan dibakar di dalam api
neraka yang marak menyala.”
Sesungguhnya celaan sebegini khas merupakan hak
Allah, tidak boleh dikiaskan dengan orang lain, bahkan anda sama-sekali tidak
akan mampu untuk menghukum orang yang paling kufur sekalipun, kononnya ia akan
masuk ke dalam neraka selagi orang itu masih hidup, kerana anda tidak tahu
bagaimana penyudah hidupnya!
Kedua: Yang
dicela oleh Allah azza wa jalla di dalam ayat dari surah al-Masad itu adalah
seorang kafir. Maka bagaimana boleh dikiaskan dengan seorang muslim?! Allah SWT
berfirman:
Mafhumnya: “Patutkah Kami
menjadikan orang-orang Islam (yang taat), sama seperti orang-orang Yang berdosa
(yang kufur ingkar)? Apa sudah jadi kepada akal kamu? Bagaimana kamu menetapkan
hukum (yang terang-terang salahnya itu)?”
Ketahuilah bahawa termasuk
keabaikan yang ada pada golongan Khawarij, apabila mereka menjadikan ayat yang
diturunkan kepada orang-orang kafir, lalu dikenakan kepada orang-orang Islam.
Alangkah jauhnya perbezaan antara seorang
muslim yang mulia dengan seorang kafir yang berdosa.!
Ketiga: Sebab
turun ayat surah al-Masad sedia diketahui dan masyhur. Ia turun sebagai
bantahan kepada Abu Lahab yang mempermainkan Rasul SAW, dan dia cuba
memalingkan orang ramai dari mendengar dakwah baginda SAW, dia berkata kepada
Nabi SAW: “Apakah kerana ini anda menghimpunkan kami di sini, celakalah
engkau!”
Maka kedudukan ayat dalam surah al-Masad ini
adalah kedudukan penjelasan dosa dan jenayah Abu Lahab. Saya rasa tiada
seorangpun yang Dr. Rabi’ khususkan untuk membantah bukunya berkata kepada
orang ramai, jika anda semua hendak membuat bantahan kepada salah seorang musuh
Islam, anda hendaklah jangan hanya menyebut kesalahannya sebaliknya sebutkanlah
juga kebaikan-kebaikannya. Perkara seperti ini tidak akan diucapkan oleh
seorang yang berakal, jika Dr. Rabi’ beranggapan sedemikian maka perkara itu
lahir dari sangkaannya semata-mata.
Secara ringkasnya, Dr. Rabi’
telah melalui satu manhaj yang salah dalam menilai beberapa tokoh, demikian
juga jalan yang salah dalam berhujjah untuk manhajnya, seperti manhaj beliau
berada di arah barat dan beliau mendatangkan dalilnya dari arah timur. Seperti
yang beliau lakukan dalam contoh sebentar tadi. Banyak lagi contoh yang sama.
Tidak ada perbezaan antara dakwaan-dakwaan dan bukti-bukti yang disebut oleh
Dr. Rabi’, bahkan perkataan-perkataan para imam yang dinukilkan oleh beliau
juga tidak boleh menyokong.
Antaranya beliau menjadikan hujjah
bagi manhajnya dengan berkata: “Sesungguhnya para imam umat Islam berbicara
tentang Ahl al-Bid’ah dan para periwayat, mereka tidak mengisyaratkan
sesuatupun yang menunjukkan wajib atau mereka mensyaratkan melakukan muwazanah.
Mereka telah menulis beberapa kitab al-Jarh wa al-Ta’dil... (hingga ke akhir
perkataannya)”[2] lalu Dr. Rabi’
menyebut beberapa tulisan para imam dalam ilmu tersebut, kemudian mengulangi
bahawa mereka “Tidak mensyaratkan muwazanah ini (dalam melakukan kritikan).”
Berikut beberapa pemerhatian ke atas perkataan Dr. Rabi’ ini:
bersambung ke siri 5...
[1]
Beliau maksudkan manhaj yang memestikan menyebut perkara nagatif dan positif
dalam menilai tokoh dan menghukum mereka berdasarkan apa yang layak mereka
terima dari Jarh wa Ta’dil. Manhaj seumpama ini pada penilaian Dr. adalah
manhaj yang salah, sebaliknya manhaj beliaulah yang benar, manhaj Ahl al-Sunnah
wa al-Jamaah.
[2]
Al-Manhaj. Hal: 40)
0 comments:
Post a Comment