Soalan:
Permasalahan ini saya hadapi sejak tahun lepas. Kami ada
Group Alumni kami yang mula menganjurkan amalan ini semasa Ramadhan di mana
tiap ahli akan ambil 1 juz setiap org, membaca sendiri disebabkan lokasi
masing2 seluruh Negara dan bila semua selesai maka dikira khatam Al Quran. Mereka
menganggap mrk telah sempurnakan amalan tadarus tersebut.
Boleh Ustaz beri pencerahan samada amalan sebegini
masihb oleh dianggap bertadarus. Kalau tidak, adakah ini dianggap
menyelisihi sunah dan bagaimana pula
pahala membaca.
Jawapan:
Kalimah Tadarus التَدَارُس adalah
berdasarkan timbangan التَفَاعُل ia bermaksud المشاركة الجَماعيّة keterlibatan
sekumpulan orang. Maka Tadarus
al-Quran ialah keterlibatan sekumpulan orang dalam membaca dan mentadabburi
atau usaha mengambil pengajaran dan mendapatkan ilmu dari ayat-ayat al-Quran. Al-Imam
al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas RA katanya:
أن جبريل عليه السلام كان يلقى النبي صلى الله عليه وسلم في كل
ليلة من رمضان، فيدارسه القرآن
Maksudnya: “Bahawa Jibril AS dahulunya akan menemui
Nabi SAW pada setiap malam dalam bulan Ramadan, Jibril akan bertadarus al-Quran
dengan baginda.” Dalam riwayat lain dinyatakan:
إن جبريل عليه السلام كان يلقاه في كل سنة في رمضان حتى ينسلخ فيعرض عليه
رسول الله صلى الله عليه وسلم القرآن
Maksudnya: “Sesungguhnya Jibril AS dahulunya akan
menemui baginda SAW pada setiap tahun dalam bulan Ramadan pada setiap malam.
Baginda SAW akan memperdengarkan kepada Jibril al-Quran (bertadarus al-Quran).”
Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan
hadis ini berkata, Tadarus yang berlaku antara Jibril dan Nabi SAW iaitulah
dalam bentuk Nabi memperdengarkan bacaan kepada Jibril, demikian juga Jibril
memperdengarkan bacaan kepada Nabi SAW. Ia memerlukan masa yang lebih
berbanding hanya membaca sahaja. Oleh yang demikian, yang dikatakan Tadarus
al-Quran ialah pembabitan bersama dari beberapa individu dalam usaha
mempelajari dan mengambil pengajaran dari al-Quran. Justeru penganjuran
aktiviti seperti yang dinyatakan di dalam soalan bukanlah Tadarus al-Quran,
sebaliknya ia dikira sebagai aktiviti membaca al-Quran secara individu sahaja.
Demikian juga dengan aktiviti membahagikan 1 juzuk
kepada setiap ahli kumpulan untuk dibaca, dalam ertikata setiap orang membaca
bahagiannya sahaja. Perbuatan ini tidaklah dikira telah menghabiskan atau
mengkhatamkan al-Quran. Di dalam Fatwa Lujnah al-Daimah 2/480 dinyatakan:
توزيع
أجزاء من القرآن على من حضروا الاجتماع ليقرأ كل منهم لنفسه حزباً من القرآن لا
يعتبر ذلك ختماً للقرآن من كل واحد منهم بالضرورة
Maksudnya: “Mengedarkan juzuk-juzuk al-quran kepada orang-orang
yang hadir dalam sesuatu majlis perhimpunan, dimana setiap orang dari mereka
akan membaca satu hizb dari al-Quran, perbuatan seperti ini tidaklah dikira
setiap orang dari mereka telah mengkhatamkan al-Quran.”
Namun setiap ahli kumpulan akan mendapat pahala berdasarkan
bacaan yang telah dilakukannya.
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment