Tuesday, June 23, 2015

Pandangan Al-Qaradhawi Tentang Istihalah

المقدم
هناك أنواع من المأكولات يدخل فيها الجيلاتين الحيواني وهي أشياء مشتقة من عظام الخنـزير.
القرضاوي 
هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.

Kata alqaradhawi: "Kami katakan apabila sesuatu najis telah berlaku istihalah maka ia dikira suci. Yakni mungkin sesuatu itu asalnya babi, kemudian berlaku istihalah, maka ia jadi suatu yg lain, asalnya babi, akan ttp ia beristihalah menjadi suatu yg lain, ia menjadi sabun. Para fuqaha' berkata sbg contoh apa2 spt tahi dan seumpamanya apabila di masukkan ke dlm api dan terbakar, maka pasirnya adlh halal kerana ia telah menjadi suatu yg lain. Fuqaha juga brkata: klu anjing masuk ke dlm bekas garam dan mati di dlm bekas garam tersebut, ia hancur di dlm garam, jika dicari anjing itu tidak diketemui lagi, anjing itu telah berubah menjadi garam, maka boleh digunakan utk makan dan minum dan segala sesuatu, kerana ainnya telah berubah. Hukum itu beredar bersama illahnya, keberadaan dan ketiadaannya. Maka illah tiada lagi, demikian itu apabila daging babi atau tulangnya telah berubah. Saya ada mendengar dr saudara Dr. Muhammad al-Hawari, beliau seorg pakar yg tinggal di Almania dlm bbrapa tahun yg lama, beliau ada kajian yg baik dlm persoalan ini. Dia katakan: "kebanyakan perkara2 ini dpt dibuat ubat Gigi, Sabun, jeli, ia asalnya adlh babi, hanyasanya ia telah menjadi sebatian kimia yg baharu, maka dia mengambil hukum yang lain (bukan ikut hukum asalnya najis).” -Tamat-


0 comments: