PERSOALAN BERKAITAN KORBAN (1)
Oleh: al-Syeikh Khalid bin ‘Abdul Aziz
al-Huwaisyin
Peterjemah: Mohamad Abdul Kadir Sahak
1)
Cara sebutan dalam bahasa ‘Arabnya ialah الأُضْحِية
dengan huruf hamzah dibaris Dhommah, boleh juga dibaris kasrah, namun yang lebih
masyhur adalah denga Dhommah.
2)
Dinamakan dengan al-Udhhiyyah kerana ia
(binatang korban itu) disembelih (bermula) pada waktu Dhuha hari raya dan
hari-hari tertentu selepasnya yang disyariatkan penyembelihan.
3)
Ijmak ulama akan pensyariatan korban dan
hukumnya adalah sunat dan digalakkan.
4)
Berdasarkan penelitian (al-Tahkik) dan yang
lebih benar (Sahih) antara dua pandangan ulama ialah korban bukan suatu
kewajipan, sebaliknya adalah sunat yang dituntut (sunat muakkad). Bukti ini
berdasarkan hadis Muslim (terdapat sabdaan nabi SAW):
وأراد أن يضحي
Maksudnya: “Dan dia hendak melakukan sembelihan
korban” bentuk pembuktiannya ialah jika korban itu wajib baginda tidak akan
beri pilihan dengan menyatakan sesiapa yang hendak.
5)
Ijmak ulama korban mesti dengan Bahimah al-An’am
iaitulah Unta, Lembu dan Kambing.
6)
Riwayat dari segelintir salaf seperti Bilal
dan selain beliau yang menharukan korban dengan burung, ayam dan seumpamanya
adalah pandangan yang Syaz (menyendiri)
7)
Ijma ulama mulanya korban pada hari raya
al-Adha iaitulah hari ke-10 bulan zulhijjah.
8)
Unta yang hendak dibuat korban wajib sampai
umur 5 tahun, Lembu sampai umur 2 tahun, kambing sampai umur setahun dan
biri-biri sampai umur setengah tahun (6 bulan).
9)
Binatang yang paling afdhal dibuat korban
ialah Unta, setelah itu lembu, setelah itu kambing. Ada juga sebahagian ulama
berpandangan sebaliknya, dan pandangan itu menyalahi hasil penelitian.
10)
Sunat atau digalakkan binatang korban itu
gemuk, berwarna putih dan bertanduk. Abu Daud dan selainnya meriwayatkan secara
marfu’ kepada Nabi SAW, yang lebih afdhal ialah kibas bertanduk. Dan hadis ini
adalah Hasan Sahih.
1 comments:
bolehkah berkorban atau akikah dengan kambing liar?
Post a Comment