Fiqh Semasa: Cucian Dengan Wap Air
Oleh: al-Syeikh Dr. Sa’ad bin Turki
al-Khathlan (سعد بن تركي الخثلان)
Anggota Lujnah Fatwa Arab Sa'udi dan Pensyarah Universiti Imam Muhammad Sa'ud
Sumber: http://islamselect.net/mat/60633
Fatwa: Cucian Menggunakan Wap
Penterjemah: Mohamad Abdul Kadir bin
Sahak (http://bin-sahak.blogspot.com)
Cucian dengan menggunakan wap atau yang
dinamakan sebagai cucian kering (dry cleaning). Kami nyatakan bahawa,
sebahagian pakaian seperti pakaian bulu, dan pakaian-pakaian dari jenis yang
akan rosak jika dibasuh dengan air, maka ia dibasuh dengan wap. Seperti yang
telah diketahui bahawa basuhan dengan wap bukan basuhan dengan air, sebaliknya
hanya dengan wap. Maka apakah basuhan dengan wap dikira memadai untuk
menghilangkan najis yang terdapat pada pakaian? Kami nyatakan, yang pertama:
Cucian dengan wap atau yang dinamakan dengan cucian kering iaitulah dimaksudkan
kepada menghilangkan najis dan kotoran dengan cecair bukan air kemudian baru
menggunakan wap air. Caranya ialah dengan meletakkan sebahagian sebatian kimia
ke atas pakaian yang hendak dibasuh untuk menghilangkan kotoran atau najis,
setelah itu dicuci dengan wap air dalam bentuk tidak menitiskan air, sebaliknya
hanya dengan wap sahaja. Cara sebegini tidak dinamakan cara cucian dengan air
seperti yang sedia maklum, kerana ia tidak melalui proses basuhan dengan air
sehingga menitiskan air.
Persoalan
ini dapat dikembangkan dari persoalan apakah wajib menggunakan air untuk
menghilangkan najis? Atau bukan satu kewajjipan menggunakan air untuk menghilangkan
najis kerana najis adalah kotoran yang mendatang, apabila ia hilang dengan apa
jua cara, maka najis tersebut dikira telah tiada disebabkan telah hilang zat
najis tersebut. Maka jika ada pakaian yang tidak boleh disuci dengan air maka
ia boleh disucikan dengan wap untuk menghilangkan najis tersebut. Antara ulama
semasa yang berfatwa boleh menggunakan cucian wap ini ialah al-Syeikh Muhammad
bin Uthaimin RH.
Namun
ada masalah lain juga yang boleh dikembangkan dari persoalan ini. iaitulah
berkaitan benda-benda yang terkena najis, dan boleh rosak jika dibasuh dengan
air. Kami bawakan contoh dengan wang-wang kertas bernilai 500 ringgit yang
terkena najis. Andaikan wang tersebut terjatuh dari anda ketika berada di dalam
tandas, lalu terkena najis, maka apa yang perlu anda lakukan? Kalau dibasuh ia
akan merosakkan wang tersebut, atau anda tinggalkannya sahaja, maka ia termasuk
dalam perbuatan mensia-siakan harta?
Contoh
lain seperti dokumen-dokumen penting jika terjatuh di dalam tandas dan anda
yakin ia terkena najis, maka bagaimana hendak menghilangkan najis tersebut?
Kami
nyatakan bahawa: Persoalan ini, dapat dikembalikan kepada kaedah yang disebut
oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH, bahawa benda-benda yang boleh musnah
jika digunakan air (dibasuh dengan air), memadai padanya dengan sapuan. Kaedah ini
diperakui oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH iaitulah memadai dengan sapuan
dan tidak memastikan basuhan.
Berdasarkan
perkara ini, kami nyatakan untuk wang-wang kertas atau seumpamanya terdiri dari
surat-surat penting, jika terkena najis, jika dibasuh dengan air akan
merosakkannya, maka ketika itu memadai dengan hanya sapuan. Sapuan ini dapat
menghilangkan najis. Ini yang dapat diambil dari perkataan para ulama dalam
persoalan ini. Kami kembangkannya berdasarkan kaedah yang disebut oleh Syeikh
al-Islam Ibn Taimiyyah RH, maka kami katakan:
Bahawa sapuan adalah memadai untuk menghilangkan najis dalam situasi ini. Buktinya
seperti yang telah kami nyatakan bahawa, sesuatu najis apabila telah hilang
dengan apa-apa cara menghilangkannya, maka najis itu dikira tiada, ia mungkin
boleh dihilangkan dengan cara sapuan.
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment