Soalan:
Salam ust, heboh kebelakangan ini berkaitan mengambil berkat dengan
rambut Nabi SAW. Ada ustaz yang mendakwa Sayyidina Khalid bin al-Walid
memperolehi kemenangan dalam semua peperangan kerana rambut Nabi SAW yang
diselitkannya di dalam serban? Benarkah cerita ini? Mohon penjelasan dari
Ustaz.
Jawapan:
Pertama: Tidak
dinafikan, para sahabat sememangnya ada mengambil berkat dari rambut Nabi SAW,
bahkan dari wudhu baginda juga. Perkara ini dibolehkan sehinggalah ke hari
kiamat, itupun jika dapat dipastikan rambut tersebut benar-benar dari Nabi SAW.
Ini persoalannya, siapakah yang dapat memberi jaminan tersebut?
Kerana itu DR. Nasir al-Jadii’ di dalam bukunya al-Tabarruk,
Anwa’uhu wa Ahkamuhu. 256-260 berkata: “Mustahil dapat dipastikan
apa-apa barang peninggalan yang dinisbahkan kepada Nabi SAW yang ada pada hari
ini, bahkan kebanyakannya (peninggalan-peinggalan dari Nabi seperti rambut dan
lain-lain) telah lenyap sekian lama sama ada disebabkan hilang, atau disebabkan
beberapa peperangan dan fitnah yang berlaku. Apa-apa yang didakwa oleh
sebahagian Negara akan adanya beberapa helai rambut Nabi SAW yang dipelihara,
diletakkan dihotel-hotel di dalam bekas-bekas yang dibalut dengan sutera, dipamer
dan diadakan sambutan setahun sekali, semua ini memerlukan (usaha) penthabitan.
Perkara ini amat sukar.”
Al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-ALbani pula di dalam bukunya
al-Tawassul hal: 146 berkata: “Dan kita sedia maklum bahawa
peninggalan-peninggalan Rasul SAW terdiri dari baju, rambut dan perkara-perkara
lain telah hilang. Dan bukan kemampuan seseorang untuk dapat memastikan
kewujudan sesuatu dari peninggalan-peninggalan tersebut secara pasti dan yakin.”
Kedua: Adapun
berkaitan cerita yang mendakwa Sayyidina Khalid bin al-Walid menyelitkan rambut
Nabi SAW di dalam serban atau kopiahnya adalah berdasarkan riwayat antaranya:
Bahawa Khalid bin al-Walid pernah kehilangan kopiahnya (Qalansuah)
pada hari peperangan Yarmouk, lalu beliau berkata:
اطلبوها، فوجدوها فإذا هي قلنسوة خلقة، فقال خالد: اعتمر رسول
اللَّه صلّى اللَّه عليه وسلم فحلق رأسه فابتدر الناس جوانب شعره، قال: فسبقتهم
إلى ناصيته، فلم أشهد قتالا وهي معي إلا رزقت النصر.
Maksudnya: “Carikannya (kopiah yang hilang itu), setelah itu
mereka menjumpainya, iatulah sebuah kopiah yang telah lusuh. Lalu Khalid berkata:
“Rasulullah SAW pernah melaksanakan umrah, lalu baginda mencukur rambut
baginda, menyebabkan orang ramai bersegera mendapatkan rambut baginda.” Kata
beliau: “Daku mendahului mereka semua dan mengambil rambut baginda bahagian
hadapan. Dan belum pernah daku menyertai peperangan dalam keadaan rambut itu
bersama dengan aku melainkan aku direzekikan kemenangan.”
Kisah ini diriwayatkan oleh Abu Nu’aim di dalam Dala’il Abi Nu’aim,
Bab Sya’r al-Rasul al-Maujud fi Qalansuah Khalid hadis bilangan 367. Al-Hakim
juga mengeluarkan riwayat ini di dalam al-Mustadrak 3/338-339, Kitab
Ma’rifah al-Sahabah, Zikr Manaqib Khalid bin al-Walid RA, hadis bil: 5299. Al-Hafidz
al-Zahabi berkata di dalam al-Talkhis: (Sanad hadis ini) Munqati’.
Selain itu, kisah yang sama diriwayatkan juga oleh al-Hafidz Ibn
Hajar di dalam al-Matolib al-‘Aliah daripada Khalid bin al-Walid yang
berkata:
اعتمرنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في عمرة اعتمرها فحلق
شعره، فسبقت إلى الناصية، فاتخذت قلنسوة فجعلتها في مقدمة القلنسوة، فما وجهت في
وجهة إلا فتح لي
Maksudnya: “Kami pernah menunaikan umrah bersama Rasulullah SAW
dalam salah satu umrah baginda. Maka ketika baginda mencukur rambut, aku
mendahului orang lain mengambil rambut bahagian ubun-ubun baginda. Aku selitkan
rambut itu di bahagian hadapan qalansuah (kopiah), dan tidaklah aku menyertai
mana-mana peperangan melainkan dikurniakan kemenangan kepadaku.”
Al-Syeikh ‘Abdullah bin Muhammad Zuqail berkata:
“Khabar ini tidak thabit. Ia diriwayatkan oleh al-Hakim 3/299 dan
beliau menilainya sebagai Sahih, dan khabar ini dikritik oleh al-Zahabi dengan
katanya: “Munqati’ (sanadnya terputus). Iaitulah terputus diantara Jaafar bin ‘Abdullah
bin al-Hakam bin Rafi’ dan Khalid al-Walid, dimana Jaafar tidak sempat bertemu
dengan Khalid bin al-Walid RA.
Diriwayatkan juga oleh al-Tabaraniy di dalam al-Kabir (4/104, bil:
3804), al-Haithami berkata di dalam al-Majma’: Diriwayatkan oleh al-Tabaraniy
seumpamanya, dan Abu Ya’la, dan rijal mereka berdua adalah rijal yang Sahih. Jaafar
telah mendengar dari sekumpulan sahabat, tetapi saya tidak ketahui apakah dia
mendengar dari Khalid ataupun tidak.”
Seterusnya syeikh al-Zuqail menyambung:
“Dan yang hairannya, pentahkik kepada kitab Siyar A’lam al-Nubala’
(1/375) tidak menukilkan I’lal (hukuman illah) dari al-Zahabi bagi hadis ini
ketikamana dia melakukan takhrijnya di al-Hasyiah, sekalipun beliau
mengaitkannya kepada al-Hakim, dan hanya berpada dengan nukilan daripada
al-Busyiriy dengan katanya: Diriwayatkan oleh Abu Yaala dengan Sanad yang
Sahih.
Al-Syeikh Sa’ad Ali Humaid berkata di dalam Tahkiknya kepada Mukhtasar
al-Mustadrak oleh Ibn al-Mulaqqin (4/1954): “Hadis ini didiamkan oleh al-Hakim.
Al-Zahabi pula menganggapnya ber’illah dengan inqita’, kerana jaafar bin Abdullah
bin al-Hakam bin rafi’ bin Sinan al-Ansoriy tidak mendengar dari Khalid bin
al-Walid. Seperti yang jelas dari pengenalan kepadanya di dalam al-Tahzib
(2/99, bil: 147), dimana Khalid bin al-Walid RA meninggal dunia ketika
pemerintahan ‘Umar RA seperti yang terdapat di dalam al-Isobah (2/256). Adapun Jaafar
pula tidak meriwayatkan melainkan dari kalangan sahabat-sahabat yang lewat atau
terkemudian seperti Anas RA, dan Sighar sahabah seperti Mahmud bin Lubaid. Kerana
itu al-Zahabiy menghukum riwayatnya sebagai inqita’ (terputus), beliau pula
(al-Zahabi) merupakan rujukan penting bagi mengenali sejarah para periwayat,
dan tidak saya dapati ada yang berbeza dengannya.”
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment