Wednesday, March 13, 2013

Apakah Kewajipan Suami Menanggung Belanja Perubatan Isteri?

Soalan:

Saya seorang isteri yang tidak bekerja, semua perbelanjaan rumah dan keluarga ditanggung oleh suami saya. Baru-baru ini suami saya ada menyebut, berdasarkan mazhab Syafie, jika seorang isteri jatuh sakit, suaminya tidak diwajibkan untuk memberi rawatan dan menanggung kos perubatan isteri tersebut. Benarkah dakwaan suami saya ini? jika demikian siapakah yang bertanggungjawab menanggung kos perubatan seorang isteri? Harap ustaz dapat memberikan penjelasan. Terima kasih.

Jawapan:

Nafkah seorang isteri wajib dipikul oleh suaminya. Maka termasuk di dalam nafkah yang wajib ke atas suami ialah memberi perubatan kepada isteri dan menanggung kos perubatan tersebut. Inilah pandangan Ulama yang terbaik dalam masalah ini. Di dalam kitab Manhul Jalil Syarh Mukhtasar Khalil dari mazhab Maliki dinyatakan:

“Daripada Ibn ‘Abd al-Hakam (yang berkata): ke atas suami bayaran doktor dan rawatan.”

Al-Imam al-Syaukani pula berkata:

Maksudnya: “Adapun mewajibkan memberi ubat kepada isteri, maka bentuk penghujahannya kerana kewajipan nafkah ke atas suami adalah bertujuan menjaga kesihatan isteri. Maka ubat termasuk dalam perkara yang bertujuan memelihara kesihatan seorang isteri.” (al-Sail al-Jarrar al-Mutadaffiq ‘ala Hadaiq al-Azhar)

Sekalipun sememangnya wujud pandangan yang mengatakan seorang suami tidak wajib menanggung kos rawatan isterinya seperti pandangan dari keempat-empat mazhab yang masyhur. Perlu diketahui bahawa pandangan tersebut dikeluarkan berdasarkan keadaan dan kebiasaan yang ada pada zaman mereka. Dr. Wahbah al-Zuhaili  berkata:

ويظهر لدي أن المداواة لم تكن في الماضي حاجة أساسية، فلا يحتاج الإنسان غالباً إلى العلاج؛ لأنه يلتزم قواعد الصحة والوقاية، فاجتهاد الفقهاء مبني على عرف قائم في عصرهم. أما الآن فقد أصبحت الحاجة إلى العلاج كالحاجة إلى الطعام والغذاء، بل أهم؛ لأن المريض يفضل غالباً ما يتداوى به على كل شيء، وهل يمكنه تناول الطعام وهو يشكو ويتوجع من الآلام والأوجاع التي تبرح به وتجهده وتهدده بالموت؟! لذا فإني أرى وجوب نفقة الدواء على الزوج كغيرها من النفقات الضرورية، ومثل وجوب نفقة الدواء اللازم للولد على الوالد بالإجماع، وهل من حسن العشرة أن يستمتع الزوج بزوجته حال الصحة، ثم يردها إلى أهلها لمعالجتها حال المرض؟!

Maksudnya: “Jelas bagi saya, pada zaman dahulu mendapatkan rawatan tidak termasuk dalam keperluan asas, kebiasaannya orang-orang dahulu tidak memerlukan kepada rawatan, kerana mereka kuat mematuhi displin-displin kesihatan dan pencegahan. Maka (dalam perkara seperti ini) ijtihad ulama dibina berdasarkan uruf (kebiasaan) yang berlaku pada zaman mereka. adapun sekarang, mendapatkan perubatan telah menjadi satu keperluan sama seperti keperluan kepada makanan, bahkan mendapatkan rawatan itu lebih penting lagi, hal ini kerana seorang yang ditimpa sakit kebiasaannya lebih memerlukan ubat berbanding perkara lain. Bagaimana dia hendak menjamah makanan sedangkan dia menderita dan menanggung penyakit yang mengancam nyawanya? Kerana itu, saya berpandangan wajibnya nafkah ubat dipikul oleh suami sama seperti kewajipan nafkah lainnya yang wajib (makanan, pakaian dan tempat tinggal). Sama juga seperti wajibnya nafkah ubat untuk anak ke atas bapanya dengan kesepakatan semua ulama. Apakah seorang suami dikira bergaul secara baik dengan isterinya (seperti yang disuruh di dalam al-Quran), jika dia hanya berseronok dengan isterinya ketika siisteri sihat, kemudian memulangkan siisteri kepada keluarganya apabila dia sakit?” (Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh)

Oleh yang demikian selama mana sesuatu ijtihad itu dibina di atas dasar uruf (kebiasaan), maka ia terdedah kepada perubahan. Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyan berkata: “Sesungguhnya sesuatu fatwa boleh berubah dengan berubahnya zaman, tempat, kebiasaan, dan keadaan-keadaan.”  

Fatwa kebanyakan para fuqaha terdahulu yang berpandangan seorang suami tidak wajib memberi nafkah perubatan kepada isteri kerana bergantung kepada keadaan kebiasaan ketika itu. Dimana pada zaman mereka, ilmu perubatan berada pada tahap kebarangkalian dan percubaan, natijah kesembuhannya tidak seperti apa yang berjaya dicapai oleh ilmu perubatan hari ini. Maka pandangan yang mengatakan wajib ke atas suami mengeluarkan nafkah perubatan untuk isterinya adalah pandangan yang lebih tepat. Inilah pandangan yang disebut oleh ramai ulama semasa. Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin berkata: “Dan yang lebih hampir (kepada kebenaran) ialah dengan mengatakan: apa-apa (perubatan) yang diketahui atau hampir pasti kemanfaatannya disamping boleh mendatangkan mudharat jika tidak mengambilnya, maka ianya adalah wajib (diambil).”

Wallahu a’lam

0 comments: