Oleh: Mohamad Abdul Kadir bin Sahak
Bahagian Fatwa Jabatan Mufti Negeri Perlis
PENDAHULUAN
Pertentangan
antara kebenaran dan kebatilan akan terus berlaku semenjak Nabi Adam AS diturun
ke muka bumi. Bermula dengan kejayaan syaitan mempengaruhi salah seorang anak
Adam untuk membunuh saudara kandungnya, maka ia menjadi sejarah pertama
tumpahnya darah seorang insan secara zalim.
Maka bermulalah tipudaya syaitan menyesatkan anak Adam, Allah SWT
berfirman:
Mafhumnya: “iblis
menjawab: "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar
akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya
akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari
kiri mereka. dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur
(taat).” (al-Aaraf: 16-17)
Tipu-daya syaitan berterusan sehinggalah kepada umat
Nabi Muhammad SAW. Pada zaman ‘Uthman bin ‘Affan RA, syaitan memulakan fitnah
terbesarnya untuk memecah-belahkan kesatuan umat Islam melalui seorang lelaki
Yahudi bernama ‘Abdullah bin Saba’[1]
yang menzahirkan Islam dan menyembunyikan kemunafikan juga kekufuran yang ada
di dalam jantung-hatinya. Dia melaung-laungkan seruan al-Wasiyyah[2]
dan al-Raj’aah[3], disamping
mempengaruhi orang ramai supaya menjatuhkan pemerintahan ‘Uthman bin ‘Affan
yang berakhir dengan terbunuhnya beliau pada tangan golongan pelampau
pemberontak lagi zalim.
Seruan sesat dan kufur ‘Abdullah bin Saba’ untuk
mengembalikan urusan kepimpinan kepada ‘Ali tidak akan berjaya melainkan perlu
disertakan sama ideologi ekstrim al-Wilayah kepada ‘Ali, dimana setiap
yang menerima seruannya untuk mengembalikan kepimpinan kepada ‘Ali mestilah
berlepas diri dan tidak mengiktiraf kepimpinan yang berlaku sebelum Ali terdiri
dari tiga orang al-Khulafa’ al-Rasyidin iaitulah Abu Bakr al-Siddiq, ‘Umar bin
al-Khattab dan ‘Uthman bin al-‘Affan RA. Maka bergemalah empat seruan sesat dan
kufur ketika itu, iaitulah: الوصية، الرجعة، الولاية، البراءة.
Keyakinan dan ideologi ini jelas di’ciplak’
terus dari agama Yahudi yang beranggapan kepimpinan itu adalah milik penuh
keluarga Nabi Daud AS. Sama dengan ajaran syiah yang mendakwa kepimpinan itu
adalah milik penuh ‘Ali dan ahli keluarganya. Lebih dahsyat lagi apabila syiah
Rafidhah berkeyakinan al-Mahdi yang akan turun di akhir zaman nanti akan berhukum
dengan hukum-hakam Nabi Daud dan keluarganya. Kerana itu Syeikah al-Islam Ibn
Taimiyyah berkata: “Sesungguhnya Syiah Rafidhah sama dengan Yahudi dalam
banyak perkara… mereka lebih hampir sama dengan Yahudi berbanding golongan yang
lain. Mereka menyamai Yahudi dalam dakwaan kepimpinan individu dan kumpulan
tertentu, dan mendustai setiap sesuatu kebenaran yang datang dari selain
mereka, melewatkan berbuka puasa dan solat Maghrib, mengharamkan sembelihan
orang-orang selain mereka.” (Majmu’ al-Fatawa: 28/479-480)
KEDUDUKAN
IDEOLOGI IMAMAH DALAM AJARAN SYIAH
Konsep
Imamah merupakan satu perkara asas terpenting dalam ajaran Syiah. Ia memberi
kesan yang amat besar dalam membentuk pemikiran akidah, fekah, tafsir, hadis
bahkan kesemua cabang-cabang ilmu Syiah. Kerana itu kita akan dapati bagaimana agamawan
Syiah dahulu dan sekarang bersungguh-sungguh terhadap persoalan imamah.
Disebabkan persoalan imamah ini juga mereka telah mengkafirkan sesiapa sahaja
yang mengingkarinya sekalipun para Sahabat Nabi SAW, bahkan Ahl al-Bait juga
mereka hukumkan sebagai kafir jika menolak konsep imamah Syiah, apatah lagi
umat Islam lainnya terdiri dari golongan-golongan yang berbagai. Lebih dahsyat
lagi mereka mengkafirkan umat islam dalam bentuk ta’yin dan takhsis
(mengkafirkan setiap individu). Kata salah seorang ulama rujukan Syiah yang
digelar sebagai al-Mufid:
اتفقت الإمامية على كفر من أنكر إمامة أحد الأئمة،
وجحد ما أوجب الله تعالى له فرض إطاعته فهو كافر ضال مستحق الخلود في النار
Maksudnya: “Telah
sepakat ulama syiah imamiah akan kekufuran sesiapa yang mengingkari keimaman
salah seorang imam (Syiah), dan membantah apa-apa yang diwajibkan oleh Allah
Taala kepadanya akan kefardhuan mentaatinya, maka orang itu adalah kafir, lagi
sesat yang berhak kekal di dalam neraka.” (al-Majlisi menukilkan perkataan
ini di dalam Bihar al-Anwar: 8/366)
PENGERTIAN IMAMAH
Imamah
dari sudut bahasa membawa maksud al-Taqaddumالتقدم iaitulah mendahului dan terkehadapan.
Disebut di dalam bahasa Arab أمَ
القوم، وأم بهم تقدمهم bermaksud
mendahului dan terkehadapan, iaitulah Imamah. Manakala Imam adalah setiap
seorang yang diikuti oleh sesuatu kaum, sama ada di atas kebenaran atau
kesesatan. Selain itu digunakan juga perkataan Imam untuk al-Khalifah
(pengganti), untuk seorang alim yang dicontohi dan untuk seorang yang diikuti
di dalam solat. (Lihat Lisan al-‘Arab, al-Kamus, al-Misbah. Lihat juga
definasi Imam yang diberikan oleh al-Mawardi di dalam al-Ahkam al-Sultaniah
dan Ibn Khaldun di dalam Muqaddimahnya)
Pengertian
Imamah di sisi Syiah mula diperkatakan oleh ‘Abdullah bin Saba’ (عبد الله بن سبأ) dalam bentuk imamah merupakan وِصاية من النبي perintah atau
pesanan dari Nabi SAW yang melingkari orang yang diwasiatkan. Justeru di sisi
Syiah jika seorang imam dilantik dari kalangan bukan individu yang
diperintahkan oleh Nabi SAW, maka wajib berlepas diri darinya dan
mengkafirkannya.
Berdasarkan
kitab-kitab rujukan Syiah, orang pertama yang berbicara tentang kefardhuan
Imamah ‘Ali (keimaman Ali) adalah ‘Abdullah bin Saba’, dialah juga yang mula
menzahirkan sikap berlepas diri dari orang yang berbeza dengannya sehingga
menghukumkan mereka sebagai kafir. (Lihat Rijal al-Kasyii رجال الكشي, hal: 108-109. Al-Qummi[4]
القمّي, al-Maqalaat wa al-Firaq,
hal: 20. النوبختي Firaq
al-Syiah, hal: 22. Al-Razi di dalam al-Zinah, hal: 305.
Lihat juga al-Milal wa al-Nihal: 1/174. Al-Syahrastani berkata tentang
Ibn Saba sebagai: “Dia adalah orang pertama menzahirkan pendapat dengan nas
akan keimaman ‘Ali RA, hal ini kerana asal beliau dahulunya adalah seorang
Yahudi yang berpandangan Yusa’ bin Nun يوشع بن نون adalah
orang yang menerima wasiat dari nabi Musa AS. Apabila ‘Abdullah bin Saba
memeluk Islam, beliau menzahirkan konsep pemikiran ini terhadap ‘Ali bin Abi
Tolib.”
Pemikiran
‘Abdullah bin Saba’ ini menjadi ikutan para agamawan Syiah. Ibn Babawaih
al-Qummi[5]
ابن بابويه القمي menyebut beberapa akidah Syiah pada kurun
ke-4 dengan berkata: “orang-orang Syiah berkeyakinan bahawa bagi setiap Nabi
terdapat orang yang diwasiatkan dengan arahan dari Allah Taala.” (‘Aqa’id
al-Saduq, hal: 106) al-Majlisi[6]
pula berkata di dalam Akhbar[7]nya:
“Bahawa ‘Ali adalah orang yang menerima wasiat yang terakhir.” (Bihar
al-Anwar 39/342). Kata seorang rujukan Syiah semasa, Muhammad Husain Aali
Kasyif al-Ghita: “Imamah adalah kedudukan dari tuhan sama seperti kenabian.
Sepertimana Allah SWT memilih dari kalangan hambaNya sesiapa yang
dikehendakinya untuk menjadi Nabi dan dikuatkan dengan mukjizat yang bertindak
seperti pembuktian dari Allah… maka demikian juga Allah memilih sesiapa yang
dikehendakinya untuk imamah, Dia juga memerintahkan Nabi menyatakan orang
tersebut, agar orang itu dijadikan Imam untuk semua manusia selepas ketiadaan
Nabi.” (Asl al-Syi’ah wa Usuluha, hal: 58). Jika dilihat kepada
Perkataan al-Majlisi di atas, ia bermakna selepas ‘Ali tidak ada lagi orang
yang menerima wasiat dari Nabi sekaligus menolok konsep imamah mereka sendiri.
Kesimpulan
dari kefahaman Imamah di sisi Syiah, ia menunjukkan mereka berkeyakinan imamah
adalah sama dengan kenabian. Sebagaimana Allah SWT telah memilih beberapa
hambaNya sebagai Nabi, maka demikian juga Allah SWT telah memilih beberapa
orang dari kalangan hambaNya untuk menjadi Imam. Keimaman mereka dinaskan,
dimaklumkan kepada orang ramai, dikuatkan dengan pemberian mukjizat dan para
imam tidak berkata-kata melainkan berdasarkan arahan dari Allah SWT. Justeru
Imamah di sisi Syiah adalah sama dengan kenabian, seorang imam bermakna adalah
seorang Nabi, hanya yang bertukar adalah nama sahaja. Kerana itu al-Majlisi
berkata: “Dan tidak kami ketahui bentuk ketiadaan sifat para imam sebagai
kenabian, melainkan sebagai meraikan penutup sekelian para nabi, dan akal kami
tidak dapat mengetahui perbezaan antara kenabian dan imamah.” (Bihar
al-Anwar: 26/82)
AMAT
MALANG APABILA KONSEP IMAMAH YANG DIJADIKAN PERKARA ASAS AKIDAH SYIAH INI TIDAK
MEMILIKI SEBARANG SANDARAN SAMA SEKALI DARI AL-QURAN MAHUPUN AL-SUNNAH
MELAINKAN SEMATA-MATA SANDARAN KEPADA SEORANG LELAKI BERNAMA ‘ABDULLAH BIN
SABA’, YANG ASALNYA SEORANG YAHUDI. Lebih
teruk lagi apabila terdapat beberapa rujukan Syiah juga yang menjadikan
kedudukan imamah lebih tinggi dari kedudukan kenabian seperti yang
diperjelaskan oleh beberapa ulama mereka, antaranya Nikmatullah al-Jaza’iri
berkata: “al-Aimmatul Ammah yang berada pada kedudukan di atas kedudukan
kenabian dan kerasulan.” (Zahr al-Rabi’, hal: 12). Al-Kulaini[8]
dengan Sanad daripada Abi Ja’far berkata :
بني الإسلام على خمس: على الصّلاة والزّكاة والصّوم
والحجّ والولاية، ولم يناد بشيء كما نودي بالولاية، فأخذ النّاس بأربع وتركوا هذه
- يعني الولاية -
Maksudnya: “Islam
dibina atas lima perkara: Solat, Zakat, Puasa, Haji dan al-Wilayah. Tidak
diseru sesuatu lain sepertimana diseru dengan al-Wilayah. Akan tetapi manusia
mengambil empat perkara sahaja dan mereka meninggalkan al-Wilayah.” (Usul
al-Kafi, Kitab al-Iman wa al-Kufr, Bab Da’a-im al-Islam: 2/18, bil: 3. Di
dalam Syarh al-Kafi ketika menerangkan darjat hadis ini di sisi Syiah
dinyatakan: “Kukuh seperi hadis Sahih.” (al-Syafi Syarh al-Kafi:
5/28, bil: 1487)
Terdapat pula di dalam kitab
yang sama dengan tambahan: “Aku (periwayat) bertanya: “Manakah yang lebih
afdhal dari semua itu?” lalu dijawab: “al-Wilayah adalah yang lebih Afdhal.”
(Hadis ini Sahih al-Sanad di sisi Syiah seperti yang dijelaskan oleh para ulama
mereka. Lihat al-Syafi: 5/59)
Dari hadis yang sahih di
sisi Syiah ini, dapat diperhatikan bagaimana dua kalimah Syahadah telah digugurkan
dan diganti dengan al-Wilayah.
Hadis ini dimuatkan juga
di dalam kitab-kitab lain Syiah seperti tafsir al-‘Ayyasyi[9]
العياشي 1/191, al-Burhan 1/303, dan Bihar al-Anwar:
1/394. Dalam riwayat lain ada tambahan yang menyebut:
فرخص لهم في أشياء من الفرائض الأربع [قال المجلسي:
قوله: فرخص لهم في أشياء؛ كقصر الصلاة في السفر، وترك الصيام في السفر والمرض،
والحج والزكاة مع عدم الاستطاعة
Mafhumnya: “Lalu diringankan untuk manusia
beberapa perkara dari kefardhuan yang empat.” Kata al-Majlisi: perkataan: “Lalu
diringankan kepada manusia beberapa perkara… (iaitulah) seperti kebenaran qasar
solat ketika bermusafir, tidak berpuasa ketika bermusafir dan sakit, tidak
wajib haji dan zakat jika tiada kemampuan.” (Mirah al-‘Uqul: 4/369)
Diriwayatkan juga di dalam
kitab-kitab rujukan Syiah:
عرج بالنّبيّ صلى الله عليه وسلم السّماء مائة
وعشرين مرّة، ما من مرّة إلا وقد أوصى الله عزّ وجلّ فيها إلى النّبيّ بالولاية
لعليّ والأئمّة من بعده أكثر ممّا أوصاه بالفرائض
Mafhumnya: “Nabi SAW
dimikrajkan ke langit sebanyak 120 kali, tiada sekalipun melainkan Allah Azza
wa Jalla akan memesan kepada Nabi tentang Wilayah Ali dan para imam selepasnya,
dalam bentuk lebih banyak berbanding pesanan tentang kefardhuan-kefardhuan
lain.” (Ibn Babawaih/al-Khisal, hal:600-601. Bihar al-Anwar: 23/69).
Kata Hadi al-Tehrani:
إن أعظم ما بعث الله تعالى نبيه
من الدين إنما هو أمر الإمامة
Maksudnya: “Sesungguhnya
perkara yang paling besar diutuskan oleh Allah kepada NabiNya dari urusan agama tiada lain melainkan adalah perkara
imamah.” (ودايع
النبوة: hal:115. Lihat
juga maksud yang sama dengan perkataan ini dari Muhammad Husain Aali Kasyif
al-Ghita: Risalah ‘Ain al-Mizan, hal:40)
INILAH
KEDUDUKAN IMAMAH DI SISI SYIAH. KITA TIDAK KETAHUI APAKAH SANDARAN MEREKA
TERHADAP KEYAKINAN INI, MELAINKAN RIWAYAT HADIS PELIK DI SISI MEREKA SEPERTI
YANG ADA DI DALAM AL-KAFI. LEBIH MENGHAIRANKAN KITA, RUKUN ISLAM YANG LIMA
IAITULAH DUA KALIMAH SYAHADAH, SOLAT, ZAKAT, PUASA DAN HAJI DISEBUT BANYAK KALI
DI DALAM AL-QURAN, MALANGNYA, JIKA BENAR PERKARA IMAMAH INI MERUPAKAN PERKARA
TERPENTING SEPERTI YANG DIDAKWA OLEH SYIAH, MENGAPA TIADA WALAU SATU AYAT
AL-QURAN SAMA SEKALA YANG MENYEBUT TENTANG AL-WILAYAH DAN 12 PARA IMAM SYIAH ?
SENARAI NAMA IMAM 12 SYIAH[10]
Bil
|
Nama Imam
|
Kuniyyah
|
Laqab
|
Lahir/wafat
|
1
|
علي بن أبي طالب
|
أبو الحسن
|
المرتضى
|
23 قبل الهجرة، 40 بعد
الهجرة
|
2
|
الحسن بن علي
|
أبو محمد
|
الزكي
|
2-50هـ
|
3
|
الحسين بن علي
|
أبو عبدالله
|
الشهيد
|
3-61هـ
|
4
|
علي بن الحسين
|
أبو محمد
|
زين العابدين
|
38-95هـ
|
5
|
محمد بن علي
|
أبو جعفر
|
الباقر
|
57-114هـ
|
6
|
جعفر بن محمد
|
ابو عبدالله
|
الصادق
|
83-148هـ
|
7
|
موسى بن جعفر
|
أبو إبراهيم
|
الكاظم
|
128-183هـ
|
8
|
علي بن موسى
|
أبو الحسن
|
الرضا
|
148-203هـ
|
9
|
محمد بن علي
|
أبو جعفر
|
الجواد
|
195-220هـ
|
10
|
علي بن محمد
|
أبو الحسن
|
الهادي
|
212-254هـ
|
11
|
الحسن بن علي
|
أبو محمد
|
العسكري
|
232-260هـ
|
12
|
محمد بن الحسن
|
أبو القاسم
|
المهدي
|
يزعمون أنه ولد سنة 255أو256هم يقولون
بحياته إلى اليوم أنه بسرداب في سمراء حتى يظهر .
|
Perhatikan tahun kelahiran
dan kewafatan setiap para Imam Syiah ini. Ia membenarkan apa yang disebut oleh
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah di dalam kitabnya Minhaj al-Sunnah dimana
orang-orang Syiah mendakwa: “Mereka mengambil hukum-hakam yang furu’ dari
para imam yang maksum yang menukilkan dari datuk mereka Rasulullah SAW…”
Setelah itu Ibn Taimiyyah
menyenarraikan jawapan beliau terhadap dakwaan ini:
Pertama:
Golongan para imam yang mereka dakwa itu mempelajari hadis Nabi SAW dari para
ulama lain sama seperti orang Islam lainnya. Perkara ini suatu yang mutawatir
dari mereka. Buktinya kita dapati ‘Ali bin Husain (Syiah mendakwa sebagai Imam
ke-4 mereka) ada meriwayatkan hadis dari Abban bin ‘Uthman bin ‘Affan[11],
daripada Usamah bin Zaid sabda Nabi SAW:
لا يرث المسلم
الكافر، ولا الكافر المسلم
Mafhumnya: “Seorang
muslim tidak mewarisi seorang kafir, demiian juga seorang kafir tidak mewarisi
seorang muslim.” (HR al-Bukhari dan Muslim)[12].
Beliau juga ada meriwayatkan hadis dari Abu Hurairah sabda Nabi SAW:
من أعتق رقبة مؤمنة
أعتق الله بكل عضو منها عضوا من النار حتى فرجه بفرجه
Mafhumnya: Sesiapa yang
memerdekakan seorang hamba wanita yang beriman, Allah akan membebaskan setiap
anggotanya seperti bebasnya bagi setiap anggota hamba wanita tersebut.” (HR
al-Bukhari dan Muslim).
Manakala
Abu Jaafar Muhammad bin ‘Ali (Syiah mendakwa sebagai Imam ke-5 mereka) ada
meriwayatkan daripada Jabir bin ‘Abdillah hadis Manasik al-Hajj yang panjang.
Jaafar bin Muhammad (Syiah mendakwa sebagai Imam ke-6 mereka) pula ada
meriwayatkan hadis melalui bapanya daripada Jabir bin ‘Abdillah.
Kedua: Kesemua
mereka yang didakwa sebagai imam oleh Syiah, tidak ada yang sempat berjumpa dengan
Nabi SAW melainkan ‘Ali RA. Adapun al-Hasan dan al-Husain, ketika Nabi SAW
wafat mereka berdua masih berapa pada peringkat umur mumayyiz. Riwayat hadis
dari mereka berdua pula amat sedikit. Adapun para imam lainnya kesemua mereka
tidak sempat bertemu dengan Nabi SAW. (Minhaj
al-Sunnah: 2/454-459)
AHL AL-BAIT MENGINGKARI
KONSEP IMAMAH
Kata
‘Ali bin al-Husain Zainul ‘Abidin: “Allah melaknat sesiapa yang berdusta
atas kami, sesungguhnya disebutkan kepadaku tentang Abdullah bin Saba’,
menyebabkan naik kesemua bulu roma badanku. Sesungguhnya dia telah mendakwa
satu perkara yang besar yang berhak mendapat laknat dari Allah. ‘Ali adalah
seorang hamba yang soleh kepada Allah dan saudara kepada Rasulullah, beliau
tidak mendapat kemuliaan daripada Allah melainkan kerana ketaatannya kepada
Allah dan Rasul, demikian juga Rasulullah dan ahli keluarga baginda tidak
mendapat sebarang kemuliaan melainkan
ketaatan baginda kepada Allah.” (Rijal al-Kashi, hal: 100.
Al-Majlisi, Bihar al-Anwar: 25:286)
PARA IMAM ADALAH MAKSUM
Al-Majlisi
berkata:
اعلم أنّ الإماميّة اتّفقوا على عصمة الأئمّة -
عليهم السّلام - من الذّنوب - صغيرها وكبيرها - فلا يقع منهم ذنب أصلاً لا عمدًا
ولا نسيانًا ولا الخطأ في التّأويل ولا للإسهاء من الله سبحانه
Maksudnya: “Ketahuilah
bahawa al-Imamiah telah bersepakat akan kemaksuman para imam AS dari sebarang
dosa, sama ada kecil mahupun besar. Tidak berlaku pada mereka satu dosa sama
sekali, tidak secara sengaja, terlupa, tersilap dalam takwilan tidak juga
dilupakan oleh Allah SWT.” (Bihar al-Anwar: 25/211)
Gambaran maksud para imam
syiah yang disebut oleh al-Majlisi ini merupakan satu dakwaan yang jelas
bertentangan dengan al-Quran, al-Sunnah dan Ijma’. Dakwaan ini seperti
menyamakan dengan Allah yang tidak lupa dan tidak tidur. Dikatakan pernah
ditanya kepada al-Ridha – iaitulah imam ke-8 bagi syiah -:
إنّ في الكوفة قومًا يزعمون أنّ النّبيّ صلى الله
عليه وسلم لم يقع عليه السّهو في صلاته، فقال: كذبوا - لعنهم الله - إنّ الذي لا
يسهو هو الله الذي لا إله إلا هو
Mafhumnya: “Sesungguhnya
di Kufah terdapat satu kaum yang beranggapan bahawa Nabi SAW tidak pernah
terlupa di dalam solat baginda.” Jawab al-Ridha: “Mereka itu berdusta – semoga
Allah melaknat mereka semua – sesungguhnya yang tidak lupa hanyalah Allah yang
tidak ada tuhan selainNya.” (Bihar al-Anwar: 25/350)
KERAHSIAAN KONSEP IMAMAH
Syiah menyembunyikan konsep imamah.
Perkara ini seperti yang disandarkan kepada ‘Ali al-Redha yang berkata:
ولاية الله أسرها إلى جبرائيل، وأسرها جبرائيل إلى
محمد، وأسرها محمد إلى عليّ، وأسرها علي إلى من شاء الله، ثم أنتم تذيعون ذلك، من
الذي أمسك حرفًا سمعه؟
Maksudnya: “al-Wilayah
dirahsiakan oleh Allah kepada Jibril, jibril pula menyampaikannya secara rahsia
kepada Muhammad, dan baginda pula menyampaikannya secara rahsia kepada ‘Ali,
dan beliau pula menyampaikannya secara rahsia kepada sesiapa yang dikehendaki
oleh Allah. Namun kamu semua menyebarkannya, apakah tiada seorangpun yang dapat
menyimpan perkara yang didengarinya.?” (المازندراني/ Syarh Jami’: 9/123)
Abu Jaafar pula berkata:
في حكمة آل داود ينبغي للمسلم أن يكون مالكًا لنفسه
مقبلاً على شأنه عارفًا بأهل زمانه، فاتقوا الله، ولا تذيعوا حديثنا
Maksudnya: “Termasuk
dalam kebijaksanaan keluarga Daud yang semestinya ada pada seseorang muslim,
iaitulah mampu menguasai diri, bersegera untuk kebaikan dirinya, mengetahui
tentang masyarakat zamannya, oleh yang demikian bertaqwalah kepada Allah dan
jangan kamu semua menyebarkan hadis kita (berkaitan Imamah).” (Usul
al-Kafi: 2/224)
Dalam hal kerahsiaan ini,
Syarih kepada kitab al-Kafi berkata:
لما كانت التقية شديدة في عصرهم عليهم السلام أمروا
شيعتهم بكتمان أسرارهم وإمامتهم وأحاديثهم وأحكامهم المختصة بمذهبهم..
Maksudnya: “Ketikamana
al-Taqiyyah sangat-sangat diperlukan ketika zaman para imam AS, maka mereka
memerintahkan para penyokong mereka untuk merahsiakan perkara-perkara rahsia
mereka, keimaman, hadis-hadis dan hukum-hakam yang dikhaskan untuk mazhab
mereka.” (المازندراني/ Syarh Jami’: 9/118)
Di dalam satu hadis
al-Kulaini dinyatakan:
ولا تبثّوا سرّنا، ولا تذيعوا
أمرنا
Maksudnya: “Dan jangan
disebarkan kerahsiaan kami, dan jangan dihebahkan urusan kami.” (Usul
al-Kafi:2/222) Syarih (orang yang menghuraikan) kitab al-Kafi berkata: “Iaitulah
urusan imamah dan khilafah.” (المازندراني / Syarh Jami’: 9/119). Disandarkan pula
kepada Jaafar yang berkata:
المذيع حديثنا كالجاحد له
Maksudnya: “Orang yang
menyebarkan hadis kami, adalah sama seperti orang yang mengingkarinya.”
(Usul al-Kafi: 2/224). Beliau juga kononnya berkata:
واعلم أنّه عليه السّلام كان خائفًا من أعداء
الدّين على نفسه المقدّسة وعلى شيعته، وكان في تقية شديدة منهم فلذلك نهى عن إذاعة
خبر دالّ على إمامته أو إمامة آبائه
Maksudnya: “Ketahuilah
bahawa ‘alaihissalam dahulunya bimbang dari para musuh agama ke atas dirinya
yang suci dan ke atas para penyokongnya. Kerana itu baginda amat-amat
bertaqiyyah dari para musuhnya, oleh yang demikian dia melarang disebarkan
khabar yang membuktikan keimamannya dan keimaman datuk-neneknya.” (Syarh
Jami’: 10/26)
Para agamawan syiah
berkeyakinan adanya perjanjian kukuh sesam para imam untuk menyembunyikan
keimaman mereka. Mereka berkata:
إنّ أمرنا مستور مقنّع بالميثاق
Maksudnya: “Sesungguhnya
urusan kami adalah terselindung dengan perjanjian.” Musahhih kepada kitab
al-Kafi berkata:
أي بالعهد الذي أخذه الله ورسوله
على الأئمّة عليهم السّلام أن يكتموه من غير أهله
Maksudnya: “Iaitulah
perjanjian yang diambil antara Allah dan Rasul ke atas para imam ‘alaihissalam
agar mereka menyembunyikan urusan mereka dari mereka yang bukan ahlinya.”
(Usul al-Kafi: 2/227. Nota kaki bil: 1). Dinyatakan juga:
فمن هتك علينا أذلّه الله
Maksudnya: “Sesiapa
yang merungkaikannya, Allah akan menghinakannya.” (Usul al-Kafi 2/227)
Sebahagian dari rujukan
Syiah menyatakan, kerahsiaan ini mula terbongkar dan disebarkan oleh golongan
al-Kaisaniyyah. Di dalam Usul al-Kafi dinyatakan: “Sentiasalah rahsia ini
tersembunyi, sehinggalah dibongkarkan oleh cucu-cicit Kaisan[13],
lalu mereka menceritakan di jalanan dan perkampungan-perkampungan orang ramai.”
(Usul al-Kafi: 2/223)
PERSOLANNYA: Jika benar
al-Wilayah merupakan perkara terbesar dan terpenting di dalam agama, asas
penerimaan sesuatu amalan, pemisah diantara iman dan kufur mengapa ia perlu
dirahsiakan? Bukankah baginda SAW diperintahkan oleh Allah untuk menyampaikan setiap
perkara yang diturunkan kepadanya? Mengapa pula urusan al-Wilayah ini perlu
dirahsiakan? Semua ini sebenarnya adalah bukti perkara ini rekaan dari
musuh-musuh umat Islam untuk merosakkan agama Islam. Mereka memberi tumpuan
kepada persoalan kerahsiaan ini, jadi untuk memperdaya orang-orang yang jahil
mereka nisbahkannya kepada keluarga Nabi SAW bagi melahirkan rasa keistimewaan
dan keberuntungan mereka kerana terpilih bersama dengan keluarga Nabi SAW.
Sedangkan ahli keluarga Nabi SAW berlepas diri dan tidak ada sebarang kaitan
dengan dakwaan ini.
DALIL SYIAH YANG DIAMBIL
DARI AL-QURAN
Kata
Syeikh al-Toifah (شيخ
الطائفة) al-Tusi (الطوسي): “Adapun nas tentang keimaman dari al-Quran, maka yang
paling kuat menunjukkan adalah firman Allah SWT:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ
وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ
الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
Mafhumnya: “Sesungguhnya
penolong kamu hanyalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman, yang
mendirikan solat dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (kepada Allah).” (al-Maidah:
55. Talkhis al-Syafie 2/10.) Kata al-Tabrasi (الطبرسي): “Ayat ini merupakan ayat yang paling jelas tentang
benarnya keimaman ‘Ali selepas Nabi.” (Majma’ al-Bayan: 2/128)
Syiah mendakwa: “Telah
sepakat semua mufassirun dan muhaddithun dari kalangan am dan khas, bahawa ayat
ini turun tentang ‘Ali, ketikamana beliau telah mensedekahkan cincin beliau
untuk orang miskin ketika sedang menunaikan solat dikhalayak para sahabat
lainnya, perkara ini juga disebut di dalam kitab-kitab al-Sihah al-Sittah.” (Usul
Mazhab al-Syiah al-Imamiah al-Ithna ‘Asyariah ‘Ardh wa Naqd, oleh Nasir bin
‘Abdillah bin ‘Ali al-Qaffazi)
Bantahan:
1.
Dakwaan mengatakan
Ahl al-Sunnah bersepakat ayat tersebut diturunkan tentang ‘Ali adalah satu
pendustaan. Sebaliknya para ulama bersepakat ayat tersebut bukan diturunkan
khusus tentang ‘Ali RA, demikian juga Sayyidina ‘Ali tidak pernah mengeluarkan
sedekah sebentuk cincin ketika beliau menunaikan solat. Para ulama hadis juga
sepakat kisah yang diriwayatkan tentang peristiwa ini adala palsu dan dusta.
(Lihat Minhaj al-Sunnah 4/4)
2.
Dakwaan Syiah
kononnya kisah tersebut diriwayatkan di dalam kitab-kitab al-Sihah al-Sittah
juga adalah satu pendustaan yang nyata. Kisah tersebut sama sekali tidak
terdapat di dalam mana-mana al-Kutub al-Sittah. Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah
berkata: “dan jumhur al-Ummah tidak pernah mendengar riwayat ini, tidak
terdapat juga dari mana-mana kitab umat Islam yang menjadi sandaran, tidak
terdapat di dalam kitab-kitab sahih, sunan, jami’ dan mu’jam, tiada langsung
dari kitab-kitab utama.” (Minhaj al-Sunnah 4/5)
Al-Imam Ibn Kathir, setelah menyenaraikan
kisah kononnya ‘Ali telah memberi sedekah dengan sebentuk cincin ketika
menunaikan solat di dalam kitab tafsirnya, beliau memberi ulasan dengan
berkata: “Cerita ini langsung tidak sahih keseluruhannya disebabkan
kelemahan sanad-sanadnya dan tidak dikenali para periwayatnya.” (Tafsir Ibn
Kathir: 2/76-77)
3.
Perbuatan
bersedekah ketika menunaikan solat bukanlah suatu yang mustahab dengan
kesepakatan para ulama. Jika tidak sudah tentu baginda SAW akan melakukan
perkara tersebut dan menggalakkan umat Islam melakukannya. Hal ini kerana
seseorang yang sedang menunaikan solat dituntut untuk memberikan tumpuannya
kepada solat bukan perkara lain, apatah lagi untuk mengeluarkan sedekah yang
boleh dilakukan setelah selesai dari menunaikan solat. Kerana itu sebahagian
ulama menghukumkan perbuatan memberi sedekah
ketika sedang solat termasuk dalam perkara yang membatalkan solat. (Minhaj
al-Sunnah: 1/208, 4/5)
4.
Dakwaan dari kisah
Syi’ah tersebut yang mendakwa ‘Ali mengeluarkan sedekah ketika sedang solat
adalah sedekah zakat, yang menjadi sebab turunnya ayat tersebut adalah suatu
dakwaan yang bersalahan dengan keadaan
sebenar yang berlaku. Ini kerana ‘Ali ketika zaman Nabi SAW adalah seorang
miskin. Bagaimana mungkin beliau wajib mengeluarkan zakat?
5.
Kefahaman sebenar
ayat al-Quran tersebut ialah berupa arahan kepada orang-orang yang beriman agar
meletakkan kesetiaan, kecintaan dan pertolongan hanyalah kepada Allah, Rasul
dan orang-orang yang beriman. Kalimah wali di dalam ayat bukan membawa maksud
seorang pemimpin. Kefahaman ini jelas dapat dilihat jika diperhatikan susunan
ayat sebelumnya, iaitulah ketika Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ
وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم
مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Mafhumnya: “Wahai orang-orang yang beriman, jangan
kamu jadikan orang-orang Yahudi dan Nasara sebagai wali-wali (yang diletakkan
kesetiaan, kecintaan dan pertolongan), sebahagian mereka adalah wali kepada
sebahagian yang lain. Sesiapa dari kalangan kamu yang menjadikan mereka sebagai
wali, maka dia termasuk dari kumpulan mereka, sesungguhnya Allah tidak memberi
petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (al-Maidah: 51)
Kata al-Razi: “Ketika mana Allah melarang di dalam
ayat 51 dari berwalikan orang-orang kuffar, maka dalam ayat 52 Allah
mengarahkan pula berwalikan kepada golongan yang wajib dijadikan wali.” (Tafsir
al-Fakh al-Razi: 12/25)
6.
Kalimah waliy yang
ada di dalam ayat adalah berasal dari perkataan الوَلاية yang berlawanan dengan maksud permusuhan. Bukan berasal dari
perkataan الوِلاية yang bermaksud kepimpinan. Isim atau kata nama dari perkataan الوَلاية ialah مولى dan ولي
membawa maksud berlawanan dengan permusuhan. Adapun isim dari perkataan الوِلاية pula ialah والي dan متولي. (al-Maqdini: Risalah fi al-Radd ‘ala al-Rafidhah. Hal:
220-221. Lihat juga Mukhtar al-Sihah pada kalimah ولي).
Bukti perbezaan maksud ini dapat dilihat dari ungkapan ulama yang berkata:
إذا اجتمع في الجنازة الوالي والولي فقيل: يقدم الوالي وهو قول
أكثرهم، وقيل: يقدم الولي
Maksudnya: “Jika terdapat pada sesuatu jenazah
al-Waali (pemimpin) dan al-Wali (berlawanan dengan maksud musuh, seperti ahli
keluarga), ada yang berkata didahulukan al-waali untuk menjadi imam, dan inilah
pandangan kebanyakan ulama. Ada pula yang berkata: didahulukan al-Wali.” (Minhaj
al-Sunnah: 4/8)
7.
Jika ayat
memaksudkan pemimpin maka sepatunya ia berbunyi إنما يتولى عليكم bukan إنما
وليكم (Minhaj al-Sunnah:
4/8. Rujuk juga Tafsir al-Fakh al-Razi: 12/25, juga Tafsir al-Alusi:
6/167)
DALIL SYIAH DARI HADIS
GHADIR KHUM
Hadis ini juga merupakan hujah yang terkuat di sisi Syiah. Tidak
dinafikan hadis Ghadir Khum adalah sebuah hadis yang Sahih. Ia terdapat di
dalam beberapa kitab Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah. Namun malangnya Syiah tidak
mampu untuk memahami hadis ini dengan cara yang betul, akibatnya mereka
tersesat di dalam cahaya. Di sini akan disertakan riwayat hadis Ghadir
Khum dan jawapan terhadap pegangan salah Syiah:
RIWAYAT DARI IMAM
MUSLIM
قَامَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَوْمًا فِينَا
خَطِيبًا بِمَاءٍ يُدْعَى
خُمًّا بَيْنَ مَكَّةَ وَالْمَدِينَةِ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَىعَلَيْهِ،
وَوَعَظَ وَذَكَّرَ، ثُمَّ قَالَ: «أَمَّا بَعْدُ؛ أَلا أَيُّهَا النَّاسُ، فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ رَسُولُ رَبِّي
فَأُجِيبَ، وَأَنَاتَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ: أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ،
فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ،
فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ»، فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ
وَرَغَّبَ فِيهِ،
ثُمَّ قَالَ: «وَأَهْلُ بَيْتِي،
أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِي، أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي،
أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَفِى أَهْلِ بَيْتِي»، فَقَالَ حُصَيْنٌ بنُ سَبْرَةَ لِزَيْدٍ: "وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ؟
أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ؟"، قَالَ: "نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ
بَيْتِهِ، وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ"، قَالَ:
"وَمَنْ هُمْ؟"، قَالَ: "هُمْ آلُ عَلِيٍّ، وَآلُ عَقِيلٍ، وَآلُ جَعْفَرٍ، وَآلُ عَبَّاسٍ"،
قَالَ: "كُلُّ هَؤُلاَءِ
حُرِمَ الصَّدَقَةَ؟"، قَالَ: "نَعَمْ".
Mafhumnya: “Suatu
hari Rasulullah SAW berdiri menyampaikan khutbah kepada kami di lembah yang
dinamakan Khum terletak diantara Mekah dan Madinah. Baginda memuji dan memuja
Allah, memberi peringatan dan pengajaran, kemudian baginda bersabda: Amma
Ba’du, wahai sekelian manusia, sesungguhnya saya hanyalah seorang manusia,
hampir sahaja datang kepada saya utusan Allah (malaikat maut) dan saya akan
menyahutnya, saya juga telah meninggalkan kepada kamu semua dua perkara,
pertamanya Kitab Allah, di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya, ambillah dan
berpegang teguhlah dengannya, baginda memberi peransang dan galakan. Seterusnya
baginda bersabda: dan ahli keluargaku, saya ingatkan kamu semua (akan arahan
Allah) terhadap ahli keluarga saya, saya ingatkan kamu semua (akan arahan
Allah) terhadap ahli keluarga saya, saya ingatkan kamu semua (akan arahan
Allah) terhadap ahli keluarga saya. Husyain bin Sabrah bertanya kepada Zaid:
Siapakah ahli keluarga baginda wahai Zaid? Bukankah para isteri baginda
termasuk di dalam ahli keluarga baginda? Zaid menjawab: para isteri baginda
terdiri dari keluarga baginda, akan tetapi ahli keluarga baginda (yang
dimaksudkan di sini ialah) sesiapa yang diharamkan sedekah untuknya selepas
kewafatan baginda. Zaid bertanya lagi: Siapakah mereka? Jawab Zaid: Mereka
ialah keluarga ‘Ali, keluarga ‘Aqil, keluarga Ja’far dan keluarga ‘Abbas. Zaid
bertanya: Semua mereka itu diharamkan sedekah? Husyain menjawab: Ya.”
Hadis tentang Ghadir Khum ini, terdapat beberapa tambahan dari
riwayat-riwayat yang lain antaranya:
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ؛ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ،
اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ
Mafhumnya: “Sesiapa
yang aku adalah maulanya, maka ‘Ali juga adalah maulanya, Ya Allah jadilah
maula kepada orang yang maula kepada ‘Ali dan musuhilah sesiapa yang
memusuhinya” (Musnad Ahmad. Ahmad Syakir menghukum Isnad hadis ini
sebagai Sahih)
وَانْصُرْ
مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ
Mafhumnya: “(Ya
Allah) bantulah sesiapa yang membantu ‘Ali dan hinakan sesiapa yang
menghinanya.” (Musnad Ahmad. Ahmad Syakir menghukum Isnad hadis ini
sebagai Sahih)
Melalui hadis Ghadir Khum ini, Syiah menjadikan ianya sebagai bukti kuat bahawa
‘Ali RA merupakan orang yang lebih berhak menjadi khalifah selepas kewafatan
Nabi SAW berbanding Abu Bakr, ‘Umar dan ‘Uthman RA. Apabila Abu Bakr, ‘Umar dan
Uthman yang dipilih menjadi khalifah bukan ‘Ali RA maka mereka telah
menghukumkan semua sahabat sebagai menderhakai Allah SWT dan Rasul SAW. Apakah
benar cara fahaman golongan Syiah ini?
HUJAH SYI’AH DENGAN
HADIS INI DAN JAWAPAN
1. Syiah mendakwa Ghadir Khum berada
di Juhfah, ia merupakan tempat perpisahan para jemaah haji dari Mekah untuk
pulang ke tempat masing-masing. Maka apabila Nabi SAW memilih kawasan ini untuk
diberi peringatan tersebut, ia menandakan perkara tersebut adalah suatu yang
terpenting untuk didengari oleh kesemua para jemaah haji sebelum mereka pulang
ke tempat masing-masing.
BANTAHAN
Dakwaan Syiah yang mengatakan Ghadir Khum berada DI
Juhfah, dan ia merupakan tempat perpisahan kesemua jemaah haji dari Mekah
adalah rekaan dan palsu. Ini kerana, jarak antara Mekah dan Juhfah menjangkaui
lebih kurang 250 KM. Persoalannya, bagaimana mungkin satu tempat yang sejauh
ini boleh boleh menjadi tempat perpisahan bagi kesemua jemaah haji?
Sebaliknya tempat perpisahan yang sebenarnya bagi kesemua jemaah haji adalah di
Mekah itu sendiri. Mekah merupakan tempat mereka berkumpul dan Mekah juga
merupakan tempat mereka berpisah. Setelah selesainya ibadah haji, penduduk
Mekah akan terus kekal di Mekah, dari Mekah juga jemaah haji dari To’if akan
pulang ke To’if, dari Mekah juga jemaah dari Yaman akan pulang ke Yaman,
demikian seterusnya jemaah dari ‘Iraq dan para jemaah dari tempat-tempat yang
lain juga akan pulang ke tempat mereka masing-masing dari Mekah itu sendiri.
Maka Mekah adalah tempat mereka berkumpul dan berpisah, bukan dari tempat yang
lain. Amat tidak masuk akal untuk para jemaah haji menjadikan Ghadir Khumsebagai
tempat perpisahan dari melaksanakan haji seperti yang didakwa oleh Syiah,
kerana jaraknya yang amat jauh dari Mekah sehingga 250 KM.
2. Syiah mendakwa ketika hari ucapan baginda di
Ghadir Khum tersebut, bilangan umat Islam melebihi 100,000 orang.
BANTAHAN
Dakwaan ini juga jelas kepalsuannya. Bagaimana mungkin berkumpulnya umat
Islam di Ghadir Khum hingga mencecah 100,000 orang sedangkan kebanyakan mereka
telah pulang dari Mekah melalui jalan masing-masing tanpa melalui Ghadir Khum,
melainkan para jemaah dari Madinah dan beberapa jemaah yang melalui jalan yang
sama sahaja. Terutama jemaah dari Mekah untuk apa mereka pergi ke Ghadir Khum
yang jauhnya sehingga 250 KM? Sudah tentu mereka akan terus menetap di Mekah.
KEFAHAMAN SEBENAR
HADIS
Syiah berangapan hadis ini menunjukkan Nabi SAW telah mengisyaratkan sayyidina
‘Ali sebagai pengganti baginda menjadi khalifah. Mereka mendakwa perkataan
Maula yang ada di dalam hadis membawa maksud pemimpin. Maka ‘Ali yang
sepatutnya menjadi pemimpin bukan sahabat lain. Namun sebenarnya kalimah Maula
tidak boleh difahami sebagai pemimpin semata-mata. Hal ini demikian kerana
kalimah Maula di dalam bahasa Arab boleh difahami dengan berbagai maksud.
Al-Imam Ibn al-Athir berkata:
Mafhumnya: “Kalimat
Maula diulang banyak kali di dalam hadis Nabawi. Kalimah ini merupakan kata
nama yang boleh diletakkan kepada: Tuhan, raja, tuan, pemberi nikmat, yang
memerdekakan hamba, pembantu, yang menyayangi, pengikut, jiran, anak saudara
sebelah ibu, rakan sekutu, yang memegang janji, hamba, yang dimerdekakan dan
yang menerima nikmat.”(Lihat al-Nihayah fi Gharib al-Hadis wa
al-Athar 5/288)
Sekiranya baginda Nabi SAW sememangnya memaksudkan seperti yang difahami oleh
golongan Syi’ah, sudah tentu baginda tidak akan menggunakan perkataan Maula
yang memiliki berbagai maksud ini. Sebaliknya baginda sepatutnya menggunakan
perkataan lain yang lebih jelas maksudnya seperti:
علي خليفتي من
بعدي bermaksud: “Ali
adalah penggantiku (khalifahku) selepas dariku.” atau,
علي الإمام من
بعدي bermaksud: “Ali
adalah pemimpin selepas ku.” atau,
إذا أنا مت فاسمعوا وأطيعوا
لعلي bermaksud: “Setelah
kematianku, maka dengar dan taatlah kepada ‘Ali.”
Apakah boleh diterima, ketika baginda berkhutbah di hadapan lebih 100,000
jemaah haji untuk meninggalkan pesanan yang amat penting seperti yang disangka
oleh syiah, baginda menggunakan kalimah Maula yang memiliki maksud yang
berbagai itu? Jika demikian hakikatnya, bagaimana dari hadis ini boleh
dijadikan asas utama untuk dibina salah satu dari rukun agama yang terpenting?
Selain dari itu, jika diterima sekalipun kalimah maula di dalam hadis
ini memaksudkan al-Waliy seperti yang dikehendaki oleh syiah. Maka kalimah
Maula dari perkataan al-Walayah (الوَلاية)
bukan al-Wilayah (الوِلاية). Oleh yang demikian
al-Walayah membawa maksud kecintaan, pembelaan, dekat dan sokongan, bukti
maksud ini boleh diperhatikan dari beberapa ayat al-Quran, iaitulah:
Mafhumnya: “jika
kamu berdua bertaubat kepada Allah (Wahai isteri-isteri Nabi, maka itulah Yang
sewajibnya), kerana Sesungguhnya hati kamu berdua telah cenderung (kepada
perkara Yang menyusahkan Nabi); dan jika kamu berdua saling membantu untuk
(melakukan sesuatu yang) menyusahkannya, (maka Yang demikian itu tidak akan
berjaya) kerana Sesungguhnya Allah adalahPembelanya; dan selain dari itu
Jibril serta orang-orang Yang soleh dari kalangan orang-orang Yang beriman dan
malaikat-malaikat - juga menjadi penolongnya.” (al-Tahrim: 4)
Kalimah Maula di
dalam ayat ini membawa maksud Pembela atau Penyokong, ia tidak boleh membawa
maksud pemimpin.
Maula dengan maksud
dekat dan hampir boleh diperhatikan dari ayat:
Mafhumnya: “Iaitu
hari seseorang kerabat atau sahabat karib tidak dapat memberikan
sebarang perlindungan kepada seseorang kerabat atau sahabat karibnya, dan
mereka pula tidak akan diberikan pertolongan (untuk menghapuskan azab itu).” (al-Dukhan:
41). Ia bermaksud di akhirat kelak, seseorang tidak dapat memberi pertolongan
kepada orang yang ada hubungan yang dekat dan hampir dengannya.
Wallahu a'lam
Wallahu a'lam
[1]
Kewujudan individu bernama ‘Abdullah bin Saba’ diperakui oleh tokoh-tokoh syiah
dan tercatat di dalam kitab-kitab rujukan utama Syiah sendiri. Saya datangkan
salah satu contoh, iaitulah dari perkataan salah seorang ulama Syiah, Al-Nasyi’
al-Akbar (الناشئ الأكبر) meninggal pada tahun 293H yang berkata:
وفرقة زعموا أن علياً رضي الله عنه حي لم يمت، وأنه لا يموت حتى يسوق
العرب بعصاه، وهؤلاء هم السبئية أصحاب عبد الله بن سبأ، وكان عبد الله بن سبأ
رجلاً من أهل يهودياً.. وسكن المدائن..
Maksudnya: “Dan firqah
yang mendakwa ‘Ali RA masih hidup dan tidak mati, dan beliau tidak akan mati
sehinggalah beliau membawa orang-orang Arab dengan tongkatnya. Mereka adalah
al-Saba’iyyah (السبئية), iaitulah para sahabat ‘Abdullah bin Saba’, dahulunya
‘Abdullah bin Saba’ adalah seorang Yahudi… dan dia tinggal di al-Mada’id” (Masa’il
al-Imamiah, hal: 22-23)
[2]
Al-Wasiyyah adalah salah satu keyakinan akidah Syiah yang
beranggapan bahawa Nabi SAW telah meninggalkan wasiat kepada ‘Ali bin Abi Tolib
untuk menggantikan tempat baginda sebagai pemimpin. Malangnya hak ‘Ali ini
telah dirampas oleh para sahabat, ini bermakna para sahabat telah menderhakai
Nabi SAW pada anggapan syiah.
[3]
Al-Raj’aah adalah keyakinan akidah syiah yang beranggapan bahawa
Allah SWT akan membangkitkan semula ahli keluarga Nabi SAW dan orang-orang yang
menzalimi mereka dari kalangan para sahabat terutamanya al-Khulafa’ yang tiga
iaitulah Abu Bakr. Umar dan ‘Uthman untuk dijatuhkan hukuman sebelum hari
kiamat.
[4]
Beliau ialah Sa’ad bin Abdullah al-Asy’ariy al-Qummi meninggal pada tahun 301H.
Gelaran al-Qummi kerana dinisbahkan kepada Bandar Qum di Iran yang merupakan
Bandar suci pagi penganut ajaran Syiah.
[5]
Ibn al-Babawaih al-Qummi digelar sebagai al-Saduq disifatkan sebagai: رئيس المحدثين, meninggal pada tahun 381H dan anak muridnya al-Mufid
(W413H) dipercayai orang pertama yang menjadikan keimanan kepada imamah
termasuk di dalam dharurat iman (kemestian keimanan). Perkara ini jelas dapat
diperhatikan dari perkataan akhirnya:
"اتفقت الإمامية على أن الإمامة بعد
النبي ( في بني هاشم ، ثم في علي والحسن والحسين ، ومن بعده في ولد الحسين ( دون
ولد الحسن إلى آخر العالم ، واتفقت الإمامية على أن رسول الله استخلف أمير
المؤمنين ( في حياته ، ونص عليه بالإمامة بعد وفاته ، وإن من دفع ذلك عنه دفع
فرضاً من الدين"
Maksudnya: “Syiah
Imamiah telah bersepakat bahawa kepimpinan selepas Nabi adalah dari cucit-cicit
Bani Hashim, kemudian kepada ‘Ali, al-Hasan dan al-Husain, selepas dari itu
berpindah ke cucu-cicit al-Husain (bukan dari keturunan al-Hasan) sehinggalah
ke hari kiamat. Syiah Imamiah juga sepakat bahawa Rasulullah melantik ali
sebagai pengganti baginda semenjak baginda masih hidup, dan telah menjelaskan
kedudukan ‘Ali sebagai pemimpin selepas wafat baginda. Sesungguhnya sesiapa
yang menolak perkara ini, bermakna dia telah menolak salah satu kefardhuan di
dalam agama.” (Awa’il al-Maqalaat, hal: 48. Melalui Tatawwur
Nazariyyah al-Imamah ‘Ind al-Syiah. Al-Maktabah al-Syamilah).
[6]
Muhammad Baqir al-Majlisi, w: 1111H
[7]
Iaitulah riwayat-riwayat yang disenaraikan oleh al-Majlisi di dalam kitabnya Bihar
al-Anwar al-Jami’aah li Durar Akhbar
al-A’immah al-Athar. Kata al-Khawanisari (الخوانساري):
“Bagi syeikh kami al-Majlisi beberapa penulisan, antaranya Bihar al-Anwar
yang terhimpun di dalamnya keseluruhan ilmu.” (Raudhat al-Jannat:
2/78)
[8]
Muhammad bin Yaaqub bin Ishak al-Kulaini, w328H. Kata ‘Abbas al-Qummi: “Beliau
ialah Mujaddid Mazhab Imamiah di penghujung abad ketiga Hijrah, Abu Jaafar
Muhammad bin Yaakub al-Kulaini.” (al-Kuna wa al-Alqab: 3/99)
[9]
Muhammad bin Mas’ud bin ‘Ayyash al-Salami. Kata al-Tabataba’ie الطباطبائي: “Beliau adalah tokoh ulama Syiah, tiang ilmu hadis dan
tafsir bagi yang hidup pada kurun ketiga hijrah. Adapun tentang kitabnya, para
ulama telah menerimanya semenjak ia ditulisan hingga ke hari ini tanpa ada kritikan
sedikitpun.”(Muqaddimah Tafsir al-‘Ayyasyi oleh Muhammad Husain
al-Tobataba’ie)
[10]
Al-Mausuaah al-Muyassarah diterbitkan dari Nadwah Antarabangsa Pemuda Islam,
nukilan dari kitab Usul Mazhab al-Syiah. melalui ماذا
تعرف عن الشيعة. al-Maktabah
al-Syamilah.
[11]
Wafat 151H
[12]
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Usamah bin Zaid RA dan
diletakkan di tiga tempat di dalam kitab Sahihnya. Diriwayatkan juga oleh
Muslim di dalam Sahihnya. Semua sanad hadis ini diriwayatkan daripada ‘Ali bin
al-Husain daripada ‘Amr bin ‘Uthman, daripada Usamah bin Zaid. ‘Amr bin Uthman
adalah saudara kandung seibu sebapa kepada Abban. Lihat Tabaqat Ibn Sa’ad: 5/150-151)
[13]
Kaisan adalah gelaran bagi al-Mukhtar bin Abi ‘Ubaid yang dinisbahkan kepadanya
al-Kaisaniyyah. (Syarh Jami’: 9/121-122)
0 comments:
Post a Comment