1. DALIL
PENSYARIATAN QUNUT NAZILAH
Daripada
Anas bin Malik RA:
أَنَّ رِعْلاً وَذَكْوَانَ
وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ اسْتَمَدُّوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى عَدُوٍّ فَأَمَدَّهُمْ بِسَبْعِينَ مِنَ الْأَنْصَارِ
كُنَّا نُسَمِّيهِمُ الْقُرَّاءَ فِي زَمَانِهِمْ كَانُوا يَحْتَطِبُونَ
بِالنَّهَارِ وَيُصَلُّونَ بِاللَّيْلِ حَتَّى كَانُوا بِبِئْرِ مَعُونَةَ
قَتَلُوهُمْ وَغَدَرُوا بِهِمْ فَبَلَغَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَنَتَ شَهْرًا يَدْعُو فِي الصُّبْحِ عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ أَحْيَاءِ
الْعَرَبِ عَلَى رِعْلٍ وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ
Mafhumnya: “Bahawa Bani Ri’lin, Zakwan, Usaiyah dan Bani
Lahyan pernah meminta pertolongan dari Rasulullah SAW untuk menghadapi musuh
mereka. Maka baginda menghantar bantuan seramai 70 orang sahabat dari golongan
Ansar. Kami menamakan mereka sebagai al-Qurra, mereka dahulunya mengedarkan
makanan untuk orang-orang yang memerlukan pada siang hari dan banyak menunaikan
solat pada malam hari. Sehinggalah mereka sampai di Bi’ri Ma’unah, tiba-tiba
mereka di bunuh dan dikhanati oleh kabilah-kabilah berkenaan. Apabila berita
itu sampai kepada Nabi SAW, baginda membaca qunut (Nazilah) selama sebulan dan berdoa
dalam solat Subuh untuk dikenakan balasan ke atas jenayah dan pengkhianatan Bani
Ri’lin, Zakwan, ‘Usayyah dan Bani Lahyan.” (HR al-Bukhari)
2.
CONTOH DOA QUNUT NAZILAH
اَللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَعِيْنُكَ، وَنُؤْمِنُ بِكَ،
وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ، وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ، وَلَا نَكْفُرُكَ،
اللهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ، وَإِلَيْكَ نَسْعَى
وَنَحْفِدُ، نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ، إنَّ عَذَابَكَ الجِدَّ
بِالْكُفَّارِ مُلْحَقٌ،
اَللَّهُمَّ عَذِّبِ الْكَفَرَةَ وَأَهْلَ الْكِتَابِ
الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ،اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلَامَ
وَالْمُسلمين، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَدَمِّرْ أَعْدَاءَكَ
أَعْدَاءَ الدِّيْن, اَللَّهُمَّ أَهْلِكِ الْكَفَرَةَ وَالطُّغَاةَ
وَالظَّالِمِيْنَ يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْن، اَللَّهُمَّ اِنَّنَا نَجْعَلُكَ فى
نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِم, اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ
وَ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ يَا قَهَّار,
يَا جَبَّار, يَا مُنْتَقِم, يَا الله, يَا الله, يَا الله.
اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ، وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ،
وَيَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ، اِهْزِمْهُمْ وَاْنصُرْنَا عَلَيْهِمْ.
اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْلِمِيْنَ فِيْ فِلِسْطِيْن، اَللَّهُمَّ
أَنْجِ الْمُسْلِمِيْن فِيْ كُلِّ مَكَان, اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ, اَللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى اليَهُودَ الغَاصِبِيْنَ
المُحْتَلِّيْنَ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْهَا عَلَيْهِمْ سِنِينَ كَسِنِي يُوسُفَ، اَللَّهُمَّ
أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ, اَللَّهُمَّ أهْلِكْ
الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ، اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ
وَمَنْ وَالَاهُمْ.
اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ
سَبِيْلِكْ، والْمُضْطَهَدِيْنَ فِيْ دِيْنِهِمْ فِيْ كُلِّ مَكَان، اَللَّهُمَّ
انْصُرْ إخْوَانَنَا فِيْ فِلِسْطِيْن وفي رُوْهِيڠيَا، اَللَّهُمَّ انْصُرْهُمْ
عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اَللَّهُمَّ اجْمَعْ كَلِمَتَهُمْ، وَوَحِّدْ
صُفُوْفَهُمْ، يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ, رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ
لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ.
MAKSUDNYA:
“Ya Allah
sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman denganMu, dan
kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan kebaikan dan kami tidak
mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami sembah dan kepada Mu kami
menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami menuju, dan kami segera beramal dan berkhidmat, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya
azabMu sangat pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah
azablah orang-orag kafir dan Ahli kitab yang menghalangi jalanMU.
Ya Allah
muliakanlah Islam dan kaum muslimin, dan hinakanlah kesyirikan dan kaum
musyrik, Ya Allah hancurkan musuh-musuhMu yang merupakan musuh-musuh agamaMu
(Islam), Ya Allah binasakanlah kekufuran, toghut dan orang-orang yang zalim,
Wahai tuhan sekelian alam.
Ya Allah
kami jadikan Engkau dihadapan musuh-musuh kami dan kami berlindung denganMu
dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah cerai-beraikan kekuatan mereka,
pecah-belahkan kesatuan mereka, selerakkanlah kalimah mereka, dan goncangkan
kedudukan mereka, Wahai Tuhan Yang Maha Gagah, wahai Tuhan Yang Maha Keras,
wahai Tuhan Yang Maha Membalas, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.
Ya Allah,
wahai Tuhan, yang menurunkan al-Kitab, wahai Tuhan yang menggerakkan awan,
wahai Tuhan yang mengalahkan tentera al-Ahzab, kalahkanlah mereka (orang-orang
kuffar) dan bantulah kami menghadapi mereka.
Ya Allah,
selamatkanlah kaum muslimin di Palestin dan Rohingya, Ya Allah selamatkanlah
kaum muslimin di semua tempat, Ya Allah selamatkanlah kaum-kaum yang lemah dari
kalangan orang-orang yang beriman, Ya Allah keraskan balasanMu ke atas
orang-orang Yahudi Perampas dan Penjajah, Ya Allah kenakan ke atas mereka
tahun-tahun keperitan seperti tahun-tahun keperitan pada zaman Nabi Yusuf. Ya
Allah hancurkan Yahudi Zionis dan penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan
Yahudi Zionis dan penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan
penyokong-penyokongnya.
Ya Allah
bantulah saudara-saudara kami para pejuang di jalanMu, yang ditindas kerana
agama yang mereka anuti di semua tempat. Ya Allah bantulah saudara-saudara kami
di Palestin dan di Rohingya, Ya Allah bantulah mereka, Ya Allah bantulah mereka
berdepan dengan musuhMu dan musuh mereka, Ya Allah satukanlah kalimah mereka,
dan saf-saf mereka, wahai Tuhan sekelian alam, Wahai Tuhan kami sesungguhnya
kami telah menzalimi diri kami sendiri, jika Engkau tidak mengampunkan kami dan
mengasihani kami, sudah pasti kami akan tergolong dari kalangan orang-orang
yang rugi.”
3.
PANDUAN QUNUT NAZILAH
1. Boleh melakukan
Qunut Nazilah dalam semua solat Fardhu seperti yang telah thabit di
dalam hadis Sahih al-Bukhari. Qunut Nazilah dalam solat ‘Asar pula thabit
dari hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud dengan sanad yang Jayyid.
2. Kebanyakan Qunut
Nazilah yang baginda lakukan adalah dalam solat Subuh, kemudian Maghrib,
kemudian ‘Isyak, kemudian Zohor, kemudian ‘Asar. Kata Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah: “Disyariatkan Qunut ketika ditimpa bencana, mendoakan kebaikan
untuk umat Islam dan balasan ke atas orang-orang kafir, dalam solat Subuh dan
solat-solat Fardhu yang lain. Demikianlah seperti yang dilakukan oleh ‘Omar bin
al-Khattab yang melakukan Qunut Nazilah ketika berlaku bencana iaitulah ketika
memerangi Nasara dengan doanya: “Ya Allah kenakanlah laknatMu ke atas
orang-orang kufur dari kalangan Ahli Kitab.” (Majmu’
al-Fatawa: 22/270)
3. Qunut Nazilah
dilakukan dalam rakaat yang terakhir, selepas Ruku’.
4. Digalakkan
supaya tidak memanjangkan Qunut Nazilah. Berdasarkan hadis Anas ketika beliau
ditanya: “Apakah baginda SAW melakukan Qunut Nazilah dalam solat Subuh?”
beliau menjawab: “Ya, selepas rukuk dengan ringkas.” (HR Muslim)
5. Qunut Nazilah
dilakukan ketika berlaku bencana dan ditinggalkan setelah bencana hilang.
Berdasarkan hadis dari Abu Hurairah RA di dalam Sahih Muslim. Al-Imam Ibn
al-Qayyim berkata: “Hanyasanya baginda berqunut ketika berlaku musibah
untuk berdoa meminta kebaikan kepada kaum muslimin yang ditimpa musibah, dan
memohon dikenakan balasan ke atas kaum yang zalim. Kemudian baginda
meninggalkannya apabila mereka yang baginda doakan telah pulang dan bebas dari
tawanan, mereka yang baginda mohon dikenakan balasan pula memeluk Islam dan
datang kepada Nabi SAW dalam keadaan bertaubat. Dan qunut yang baginda baca
disebabkan ada perkara yang mendatang, apabila perkara itu tiada lagi baginda
meninggalkan bacaan qunut.” (Ibn al-Qayyim dalam Zaad al-Ma’ad:
1/272)
6. Tidak terdapat
sighah khusus untuk qunut nazilah. Sighah yang dilampirkan adalah sebagai
cadangan dan panduan sahaja.
7. Sunat di”Jahar”kan
bacaan qunut berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya. Sunat juga
dijaharkan dalam semua solat. (al-Nawawi di
dalam al-Majmu’: 3/482)
8. Sunat makmum
mengaminkan doa qunut nazilah oleh Imam berdasarkan hadis dari Ibn ‘Abbas RA
yang berkata: “…baginda memohon dikenakan balasan ke atas beberapa
perkampungan dari Bani Sulaim, ke atas Ri’lin, Zakwan dan ‘Usaiyah, dan doa
baginda diaminkan oleh sahabat yang berada di belakang baginda.” (HR
Ahmad dan Abu Daud dengan Sanad yang Jayyid)
9. Sunat mengangkat
tangan ketika berqunut nazilah, berdasarkan hadis dari Anas RA yang berkata:
مَا
رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَدَ عَلَى شَيْءٍ
قَطُّ وَجْدَهُ عَلَيْهِمْ ـ يعني القرَّاء ـ فَلَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي صَلَاةِ الْغَدَاةِ رَفَعَ يَدَيْهِ
فَدَعَا عَلَيْهِمْ
Mafhumnya: “Saya tidak pernah melihat Rasulullah sedih
terhadap sesuatu berbanding kesedihan baginda ke atas al-Qurra. Sesungguhnya
daku melihat Rasulullah SAW di dalam solat Subuh mengangkat dua tangan baginda meminta dikenakan balasan ke atas golongan yang khianat.” (HR Ahmad dengan Sanad yang Sahih)
Al-Nawawi berkata: “Diriwayatkan
hadis ini oleh al-Baihaqi dengan sanad baginya Sahih atau Hasan” (al-Majmu’:
3/479)
Daripada Abi Rafi’ katanya: “Daku pernah solat bersama
dengan ‘Omar bin al-Khattab RA, beliau pernah berqunut selepas dari rukuk,
beliau mengangkat tangan dan menjaharkan doa.” (Dikeluarkan oleh
al-Baihaqi dan katanya: Riwayat ini dari Omar adalah Sahih.” (Sunan
al-Baihaqi: 2/212)
10. Tidak dianjurkan
menyapu muka selepas qunut nazilah.
11. Makmum hendaklah
mengikut imam. Jika imam berqunut nazilah maka mereka berqunut jika imam tidak
berqunut, maka mereka tidak perlu membaca qunut nazilah.
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment