Nabi SAW
menggalakkan umat baginda untuk berdoa selepas bertasyahhud dan sebelum memberi
salam di dalam solat. ‘Abdullah bin Mas’ud RA berkata: “Nabi SAW telah
mengajarkan kepada beliau al-Tasyahhud kemudian baginda bersabda:
ثم ليتخير من الدعاء أعجبه إليه، فيدعو
Mafhumnya: “Setelah itu hendaklah dia memilih mana-mana
doa yang dikehendakinya, dan berdoa.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Hadis di dalam Sahih Muslim pula dinyatakan:
ثم ليتخير من المسألة ما شاء
Mafhumnya: “Setelah itu dia boleh memohon permohonan
yang dikehendakinya.” (HR Muslim)
Doa yang
lebih utama untuk dibaca selepas al-Tasyahhud dan sebelum salam ialah doa yang
diambil dari sunnah Nabi SAW. Namun sekiranya seseorang itu berdoa dengan doa
yang lain, ia juga tidak mengapa. Di bawah ini disertakan beberapa doa yang
diambil dari sunnah Nabi SAW untuk dibaca selepas al-Tasyahhud dan sebelum
memberi salam di dalam solat:
1. Daripada Abu Hurairah RA katanya,
Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang daripada kamu selesai
bertasyahhud, maka hendaklah dia memohon perlindungan kepada Allah dari empat
perkara, dengan mengucapkan:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ
عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ
فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ.
Mafhumnya:
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan neraka
jahannam[1],
dari siksaan kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian,[2]
serta dari kejahatan fitnah al-Masih al-Dajjal.”[3]
(HR al-Bukhari dan Muslim)
2. Daripada
‘Ali bin Abi Tolib, dalam sebuah hadis yang panjang berkata: “Bahawa
Rasulullah SAW antara bacaan akhir yang baginda baca antara al-Tasyahhud dan
memberi salam ialah:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ مَا
قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ، وَمَا أَسْرَفْتُ
وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّيْ. أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ.
Mafhumnya: “Ya
Allah! ampunilah daku apa-apa (kesalahan dan dosa) yang telah aku lakukan
mahupun yang akan datang, dan (ampunilah daku) apa-apa yang aku lakukan secara sembunyi
dan apa-apa yang aku lakukan secara terangan, dan (ampunilah daku) apa-apa
(kesalahan dan doa) yang aku lakukan dengan menzalimi diriku, serta apa yang
Engkau lebih mengetahui daripadaku, Engkau yang mendahulukan (bantuan dan
taufik kepada sesiapa yang Engkau kehendaki) dan Engkau yang mengakhirkan (bantuan
dan taufik kepada sesiapa yang Engkau kehendaki), tidak ada tuhan yang berhak
disembah kecuali Engkau.”
(HR Muslim)
3. Daripada Abu Saleh, daripada
sebahagian sahabat Nabi SAW, baginda pernah berkata kepada seorang lelaki: “Apa
yang kamu baca di dalam solat?” jawab lelaki itu: “Aku bertasyahhud, setelah
itu aku membaca:
اَللَّهُمَّ
إِنِّيْ أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ
Mafhumnya: “Ya Allah, sesungguhnya daku memohon
kepadaMu syurga dan daku berlindung kepadaMu dari neraka.” Lelaki
itu menyambung: adapun aku langsung tidak tahu apa yang Tuan (Nabi SAW) dan
Muaz ucapkan. Nabi SAW bersabda: “Sekitar itu juga kami ucapkan.” (HR Abu
Daud, Ibn Majah. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah)
Selain
doa-doa di atas, terdapat juga hadis-hadis lain yang menyebut doa-doa untuk
dibaca di dalam solat, namun tidak dijelaskan tempat doa itu perlu dibaca. Maka
yang lebih utama doa sebegini dibaca samada di dalam sujud atau selepas membaca
al-Tasyahhud dan sebelum salam. Hal ini demikian kerana sunnah Nabi SAW
menggalakkan doa di dalam solat dibaca pada dua tempat tersebut. Doa-doa
tersebut antaranya:
4. Daripada Abu Bakr al-Siddiq RA, dia
pernah berkata kepada Nabi SAW: “Ajarkan kepada aku satu doa untuk aku
membacanya di dalam solat. Baginda menjawab, bacalah doa:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ ظَلَمْتُ
نَفْسِيْ ظُلْمًا كَثِيْرًا، وَلاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ، فَاغْفِرْ
لِيْ مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ وَارْحَمْنِيْ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ
الرَّحِيْمُ.
Mafhumnya: “Ya Allah! sesungguhnya
daku banyak mezalimi diriku sendiri, dan tidak ada yang dapat mengampunkan
dosa-dosa melainkan Engkau. Oleh karena itu,
ampunilah dosa-dosaku dengan kempunan dari sisiMu, dan berilah rahmat kepadaku.
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” (HR al-Bukhari dan
Muslim)
5. Daripada ‘Ato’ bin Saib, daripada
bapanya RA yang berkata: “Solat bersama dengan kami ‘Ammar bin Yasir RA satu
solat, lalu beliau ringankan solat tersebut. Sebahagian jemaah bertanya kepada
beliau: Anda telah ringankan dan ringkaskan solat? Jawab ‘Ammar bin Yasir:
Adapun demikian, aku telah berdoa di dalamnya dengan bacaan doa yang aku
dengarnya dari Rasulullah SAW.” Apabila beliau bangun, seorang lelaki bangun
mengikutinya – iaitulah bapaku, akan tetapi ketika dia menyampaikan hadis ini
dia tidak menyebut namanya – lalu dia (bapa ‘Ato) bertanya kepada ‘Ammar doa
tersebut, setelah itu dia pergi kepada orang ramai dan menceritakan doa yang
dibaca oleh ‘Ammar, iaitulah:
اَللَّهُمَّ بِعِلْمِكَ
الْغَيْبَ وَقُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ، أَحْيِنِيْ مَا عَلِمْتَ الْحَيَاةَ
خَيْرًا لِيْ، وَتَوَفَّنِيْ إِذَا عَلِمْتَ الْوَفَاةَ خَيْرًا لِيْ، اَللَّهُمَّ
إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَشْيَتَكَ فِي الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، وَأَسْأَلُكَ
كَلِمَةَ الْحَقِّ فِي الرِّضَا وَالْغَضَبِ، وَأَسْأَلُكَ الْقَصْدَ فِي الْغِنَى
وَالْفَقْرِ، وَأَسْأَلُكَ نَعِيْمًا لاَ يَنْفَدُ، وَأَسْأَلُكَ قُرَّةَ عَيْنٍ
لاَ تَنْقَطِعُ، وَأَسْأَلُكَ الرِّضَا بَعْدَ الْقَضَاءِ، وَأَسْأَلُكَ بَرْدَ
الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ، وَأَسْأَلُكَ لَذَّةَ النَّظَرِ إِلَى وَجْهِكَ
وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ فِيْ غَيْرِ ضَرَّاءَ مُضِرَّةٍ وَلاَ فِتْنَةٍ
مُضِلَّةٍ، اَللَّهُمَّ زَيِّنَّا بِزِيْنَةِ اْلإِيْمَانِ وَاجْعَلْنَا هُدَاةً
مُهْتَدِيْنَ.
Mafhumnya:
“Ya Allah, dengan ilmuMu atas yang gaib dan dengan Maha KuasaMu atas
seluruh makhluk, hidupkanlah daku, sekiranya kehidupan itu lebih baik untukku,
matikanlah daku jika kematian itu lebih baik untukku. Ya Allah,
sesungguhnya aku memohon kepadaMu agar dikurniakan rasa takut kepadaMu dalam
keadaan bersendirian atau di hadapan orang ramai. Aku memohon kepadaMu
perkataan yang benar di waktu rela atau marah. Aku memohon kepadaMu,
kesederhanaan dalam keadaan kaya atau fakir, aku mohon kepadaMu agar diberi
nikmat yang tidak akan lenyap[4]
dan aku memohon kepadaMu, agar diberi penyejuk mata yang tidak putus. Aku mohon
kepadaMu keredhaan setelah berlakunya Qadha’ (ketentuan). Aku memohon kepadaMu
kehidupan yang menyenangkan setelah meninggal dunia. Aku mohon kepadaMu
kenikmatan memandang wajahMu (di Surga), rindu bertemu denganMu tanpa penderitaan yang membahayakan dan fitnah yang
menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan keimanan dan jadikanlah kami
sebagai penunjuk jalan (lurus) yang memperoleh bimbingan dariMu.” (HR al-Bukhari
dan Muslim)
[1]
Jahannam adalah nama neraka yang disediakan oleh Allah SWT untuk orang-orang
kafir di akhirat kelak.
[2]
Dimaksudkan di sini adalah semua fitnah (keburukan), samada ketika hidup
mahupun selepas mati yang memberi kemudharatan kepada agama seseorang,
tubuh-badannya dan perkara-perkara dunianya.
[3]
Sebahagian ulama berpandangan doa ini wajib dibaca selepas bertasyahhud dan
sebelum memberi salam di dalam solat. Namun kebanyakan ulama berpendapat
membaca doa ini adalah sunat. Oleh yang demikian tidak sewajarnya doa ini
ditinggalkan dengan sengaja.
[4]
Nikmat yang tidak akan lenyap adalah nikmat hari kiamat seperti firman Allah
SWT:
Mafhumnya: “Dan apa yang ada di sisi kamu semua
akan lenyap, sedangkan apa yang ada di sisi Allahlah yang akan kekal…” (al-Nahl:
96)
0 comments:
Post a Comment