1.
Disunatkan
sebelum masuk ke dalam tandas untuk membaca:
بِسْمِ اللهِ، اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ اْلخُبُثِ
وَاْلخَبَائِثِ
Mafhumnya: “Dengan nama Allah, Ya Allah sesungguhnya daku
berlindung denganMu dari syaitan jantan dan betina.” (al-Bukhari dan Muslim
dari Anas bin Malik tanpa ada bacaan بِسْمِ اللهِ
di awal)
Tambahan lafaz بسم الله di awal bacaan sebelum memasuki
tandas terdapat di dalam sebagian riwayat hadis lain. Al-Hafiz Ibn Hajar
al-‘Asqalani RH berkata: “al-‘Umari telah meriwayatkan hadis ini dari jalan
‘Abd al-‘Aziz bin al-Mukhtar, daripada ‘Abd al-‘Aziz bin Suhaib dengan lafaz
perintah:
إذا دخلتم الخلاء فقولوا:
Mafhumnya: “Apabila kamu memasuki tandas, maka bacalah:
بِسْمِ اللهِ، اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ اْلخُبُثِ
وَاْلخَبَائِثِ
Seterusnya al-Hafiz berkata: “Isnad hadis ini berdasarkan
syarat Muslim.” (Fath al-Bari 1/244)
Riwayat ini juga disokong dengan hadis riwayat Ibn Majah dan
selainnya dari ‘Ali RA secara Marfu’:
سِتْرُ مَا بَيْنَ اْلجِنِّ وَعَوْرَاتِ بَنِيْ
آدَم إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ أَنْ يَقُوْلَ: بِسْمِ اللهِ
Mafhumnya: “Pelindung antara jin dan aurat anak Adam
apabila masuk ke dalam tandas, ialah dengan dia membaca; بِسْمِ
اللهِ.” (Ibn Majah. Kata al-Syeikh ‘Abd al-Razak bin ‘Abd al-Muhsin
al-Badr: Hadis ini Sahih dengan himpunan jalan-jalannya. Lihat juga Irwa’
al-Ghalil oleh al-Albani)
2.
Menjauhi dari
pandangan orang lain. (Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih
Abi Daud)
3.
Tidak menyingkap
pakaian, melainkan setelah menghampiri tanah. (Abu Daud. Dinilai Sahih oleh
al-Albani di dalam al-Silsilah)
4.
Berselindung
dari pandangan orang ramai. (Muslim)
5.
Menjauhi buang
air dari laluan orang ramai. (Muslim)
6.
Tidak menghadap
atau membelakangi Kiblat dan tidak mensucikan najis dengan tangan kanan. Demikian
juga, jika beristinjak, tidak mengurangkan bilangan sapuan istinjak kurang dari
tiga kali dan tidak beristinjak menggunakan najis kering dan tulang. (Muslim
dan lain-lain)
7.
Berjaga-jaga
dari terkena percikan najis samada pada pakaian atau tubuh badan. (al-Bukhari
dan Muslim)
8.
Tidak
berkata-kata ketika membuang air, demikian juga tidak menyibukkan diri dengan
zikir dan doa. Hal ini demikian kerana Nabi SAW tidak menjawab salam yang
diberikan kepada beliau ketika membuang air, sedangkan salam adalah termasuk di
dalam zikir dan doa.
9.
Adapun bacaan
ketika keluar dari tandas, berdasarkan hadis dari ’Aisyah RA yang berkata: ”Adalah
Nabi SAW, apabila keluar dari tandas baginda membaca:
غُفْرَانَكَ
Mafhumnya: “KeampunanMu.”[1]
[1]
Dikatakan permohonan ampun ketika keluar dari tandas kerana bimbang terkurang
dalam bersyukur kepada Allah di atas nikmat yang dikurniakan terdiri dari
kurniakan makanan, penghadaman seterusnya memudahkan pembuangan najis.
0 comments:
Post a Comment