Soalan:
Assalamualaikum,
Kemusykilan saya ialah berkaitan agihan daging korban. Taman perumahan tempat tinggal saya tidak ada fakir miskin. Saya mencadangkan supaya daging dihantar ke kampung-kampung berhampiran yang diketahui ada fakir miskin tetapi imam di surau kami mengatakan tidak perlu kerana memadai diagihkan kepada penduduk taman kami sahaja. Adakah sah ibadat korban sekiranya tiada diperuntukkan untuk fakir miskin? Terima kasih
Assalamualaikum,
Kemusykilan saya ialah berkaitan agihan daging korban. Taman perumahan tempat tinggal saya tidak ada fakir miskin. Saya mencadangkan supaya daging dihantar ke kampung-kampung berhampiran yang diketahui ada fakir miskin tetapi imam di surau kami mengatakan tidak perlu kerana memadai diagihkan kepada penduduk taman kami sahaja. Adakah sah ibadat korban sekiranya tiada diperuntukkan untuk fakir miskin? Terima kasih
Jawapan:
Mazhab
Syafie dan Hambali berpandangan sebahagian dari daging korban WAJIB
disedekahkan. Inilah juga pandangan yang dipilih oleh al-Imam Ibn Hajar
al-‘Asqalani, beliau berkata:
وأما الصدقة منها فالصحيح أنه يجب التصدق من الأضحية بما يقع
عليه الاسم، والأكمل أن يتصدق بمعظمها.
Maksudnya: “Adapun sedekah dari daging korban, maka pandangan
yang sahih adalah WAJIB mengeluarkannya sebanyak mana ia dikira sebagai satu
sedekah, dan yang lebih sempurna ialah bersedekah kebanyakannya.” (Lihat Fath
al-Bari)
Antara dalil mereka iaitulah arahan dari Nabi:
فَكُلُوْا وَادَّخِرُوْا وَتَصَدَّقُوْا
Mafhumnya: “Makan, simpan dan bersedekahlah (dari daging korbab
tersebut).” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Al-Imam al-Nawawi dari mazhab al-Syafie ketika mensyarahkan hadis
ini berkata:
هذا
تصريح بزوال النهي عن ادخارها فوق ثلاث، وفيه الأمر بالصدقة منها والأمر بالأكل،
فأما الصدقة منها إذا كانت أضحية تطوع، فواجبة على الصحيح عند أصحابنا بما يقع
عليه الاسم منها، ويستحب أن تكون بمعظمها، قالوا: وأدنى الكمال أن يأكل الثلث
ويتصدق بالثلث ويهدي الثلث
Maksudnya: “Hadis ini menjadi satu penjelasan akan gugurnya
larangan menyimpan daging korban lebih dari 3 hari, di dalamnya juga terdapat
arahan bersedekah sebahagian dari daging korban tersebut, demikian juga arahan
agar memakan sebahagiannya, adapun berkaitan sedekah sebahagian dari daging
korban itu jika ia merupakan korban yang
sunat, maka hukumnya wajib berdasarkan pandangan Sahih di sisi Ashab dalam
kadar dinamakan sedekah, disunatkan juga kebanyakan daging itu dijadikan
sedekah. Mereka juga berkata: sekurang-kurang kesempurnaan ialah dengan
dijadikan daging korban itu 1/3 untuk dimakan, 1/3 untuk disedekah dan 1/3 lagi
untuk dihadiahkan...”
Al-Imam al-Nawawi juga berkata di dalam kitabnya al-Majmuk
Syarh al-Muhazzab:
وهل يشترط التصدق منها بشيء أم
يجوز أكلها جميعا، فيه وجهان مشهوران ذكرهما المصنف بدليلهما، أحدهما: يجوز أكل
الجميع، قاله ابن سريج وابن القاص والإصطخري وابن الوكيل، وحكاه ابن
القاص عن نص الشافعي، قالوا: وإذا أكل الجميع ففائدة الأضحية حصول الثواب بإراقة الدم
بنية القربة. والقول الثاني وهو قول جمهور أصحابنا المتقدمين
وهو الأصح عند جماهير المصنفين، ومنهم المصنف في التنبيه يجب التصدق
بشيء يطلق عليه الاسم، لأن المقصود إرفاق المساكين، فعلى هذا إن أكل الجميع لزمه
الضمان، وفي الضمان خلاف (المذهب) منه أن يضمن ما ينطلق عليه الاسم.
Maksudnya: “Apakah disyaratkan bersedekah sebahagian dari
daging korban atau boleh dimakan keseluruhannya, dalam masalah ini ada dua
wajah yang masyhur, disebut oleh penulis beserta dalil kedua-dua pandangan
tersebut. Salah satunya: Harus makan kesemuanya, inilah pandangan Ibn Suraij (ابن سريج), Ibn al-Qash (ابن القاص), al-Ishtokhriy
(الإصطخري),
dan Ibn al-Wakil (ابن
الوكيل), Ibn al-Qash juga menyebut nas al-Syafie,
kata mereka: Jika dimakan semua daging korban, maka faedah korban memperolehi
pahala menumpahkan darah dengan niat mendekatkan diri kepada Allah. Manakala
pandangan kedua iaitulah pandangan kebanyakan Ashab kami al-Mutaqaddimin, dan
ianya adalah pandangan yang Asah di sisi keseluruhan al-Musannif, termasuk
mereka itu penulis kitab ini di dalam al-Tanbih, dimana WAJIB bersedekah dari
daging korban dalam kadar yang wajar sebagai sedekah, ini kerana tujuan korban
itu adalah bersikap belas kasihan kepada orang miskin, oleh yang demikian jika
dimakan keseluruhan daging korban, maka wajib diganti, dalam persoalan ganti
ini ada perbezaan pandangan, salah satunya diganti dengan sesuatu (sejumlah
daging) yang boleh dinamakan sebagai sedekah.”
Pandangan ini berbeza dengan mazhab
Hanafi dan Maliki yang berpandangan sedekah daging korban itu adalah sunat.
JALAN PENYELESAIAN:
Kami mencadangkan agar persoalan seumpama
ini, diselesaikan dengan diadakan perbincangan sesama ahli jemaah. Ia sama
sekali tidak boleh menjadi sebab wujudnya suasana yang tidak harmoni sesama
ahli jemaah. Tuan bersama jemaah surau dianjurkan memanggil mana-mana ahli
agama yang berautoriti untuk memberi penjelasan dalam persoalan ini. Mana-mana
pandangan yang dipilih maka semua ahli jemaah wajib menghormatinya, dan
sebarang pintu yang boleh membawa kepada perpecahan hendaklah ditutup
serapat-rapatnya selepas dari itu.
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment