Soalan:
Assalamualaikum.
Saya selalu melihat lelaki yang bersolat memakai seluar pejabat, ketika rukuk dan sujud, bahagian punggung mereka akan terbentuk kerana jenis seluar yang dipakai. Malah, terutamanaya ketika sujud, (maaf) kemaluan lelaki akan terbentuk dan dapat dilihat oleh orang yang bersolat di belakang mereka. Apakah hukum memakai seluar sebegini? Sahkah solat orang tersebut?
Jawapan:
SAH solat dengan memakai
seluar pejabat sekalipun seluar tersebut seperti yang dinyatakan di dalam
soalan.
Seperti yang
diketahui salah satu daripada syarat sah solat ialah menutup aurat. Ini
bermakna selama-mana aurat tertutup maka orang tersebut boleh menunaikan solat
dalam keadaan tersebut, sekalipun pakaiannya sempit dan membentuk rupa aurat.
Inilah yang dinyatakan dengan jelas oleh para ulama dari mazhab-mazhab fiqh yang
berbagai, kami datangkan sebahagian perkataan para ulama tersebut di bawah ini,
antaranya:
MAZHAB HANAFI
Dinyatakan di dalam kitab al-Durr al-Mukhtar
dari Mazhab Hanafi:
ولا يضر التصاقه وتشكله
Maksudnya: “Tidak mengapa (pakaian yang
dipakai di dalam solat) melekat dengan aurat dan membentuk rupa bentuk aurat.” (al-Durr
al-Mukhtar 2/84)
Ibn ‘Abidin di dalam Hasyiahnya kepada al-Durr
al-Mukhtar berkata:
قوله : ولا يضر التصاقه أي : بالألية مثلا ، وعبارة شرح المنية
: أما لو كان غليظا لا يرى منه لون البشرة إلا أنه التصق بالعضو وتشكل بشكله فصار
شكل العضو مرئيا ، فينبغي أن لا يمنع جواز الصلاة ، لحصول الستر
Maksudnya: “Perkataan ولا يضر التصاقه
(tidak mengapa melekatnya) iaitulah melekat dengan daging punggung sebagai
contoh, dan perkataan di dalam Syarh
al-Munyah yang menyatakan: Adapun jika pakaian itu tebal, tidak dapat dilihat
darinya warna kulit, melainkan ia melekat dengan anggota badan dan membentuk
dengan bentuk anggota tersebut, lalu jadilah bentuk itu dapat dilihat, maka
sepatutnya tidak menjadi penghalang harusnya solat kerana telah terlaksana
tutupan aurat.” (Radd al-Muhtar
‘ala al-Durr al-Mukhtar oleh Muhammad Amin bin ‘Umar yang lebih dikenali
dengan Ibn ‘Abidin)
MAZHAB MALIKI
Di
dalam kitab al-Fawakih al-Duwani dari Mazhab Maliki dinyatakan:
ويجزئ الرجل الصَّلاة في الثوب الواحد ويشترط
فيه على جهة الندب كونه كثيفا بحيث لا يصف ولا يشفّ ، وإلا كره وكونه ساترا لجميع
جسده . فإن ستر العورة المغلظة فقط أو كان مما يصف أي يحدد العورة . . . كرهت
الصلاة فيه مع الإعادة في الوقت
Maksudnya: “Memadai seseorang lelaki solat
dengan sehelai baju, dan disyaratkan pada baju tersebut secara sunat agar dia
tebal dalam bentuk tidak mensifatkan (anggota) dan tidak nipis, jika tidak ia
dikira makruh, baju itu juga hendaklah menutup keseluruhan tubuhnya. Jika ia
telah menutup aurat yang besar sahaja, namun mensifatkan bentuk aurat, dikira
makruh solat dengan pakaian tersebut beserta diulangi solat itu jika masih
berwaktu.” (al-Fawakih al-Duwani 1/216)
Di dalam Hasyiah al-Dusuqi pula
dinyatakan:
أن الصلاة في الثوب الواصف للعورة المحدد لها
صحيحة ، ولكنها مكروهة كراهة تنزيهية ، ويستحب له أن يعيد إذا كان الوقت باقياً
Maksudnya: “Solat dengan baju yang
mensifatkan bentuk aurat adalah sah, akan tetapi hukumnya makruh, makruh tanzih
dan disunatkan mengulangi solat tersebut jika waktu masih berbaki.”
MAZHAB AL-SYAFIE
Al-Imam
al-Nawawi berkata di dalam al-Majmu’:
فلو ستر اللون ووصف حجم البشرة كالركبة
والألية ونحوها صحت الصلاة فيه لوجود الستر ، وحكي الدارمي وصاحب البيان وجهاً أنه
لا يصح إذا وصف الحجم ، وهو غلط ظاهر
Maksudnya: “dan jika ia (pakaian itu)
menutup warna dan mensifatkan bentuk seperti lutut dan daging punggug dan
seumpamanya, sah solat tersebut kerana telah berlaku penutupan. Al-Darimi dan
Sahib al-Bayan menyatakan satu wajah, bahawa ianya tidak sah jika mensifatkan
(menampakkan) bentuk, pernyataan ini adalah satu kekeliruan yang jelas.” (al-Majmu’
3/176)
MAZHAB HAMBALI
Ibn Qudamah berkata di dalam al-Mughniy:
وإن كان يستر لونها ويصف الخِلْقَة جازت
الصلاة ، لأن هذا لا يمكن التحرز منه
Maksudnya: “Dan sekiranya menutup warna
aurat dan mensifatkan bentuk, harus solat (dengan pakaian tersebut), kerana
perkara seperti ini tidak mungkit dapat dielak.” (al-Mughniy: 2/287)
PERHATIAN!
Inilah jawapan bagi
soalan SAH ataupun TIDAK solat dengan pakaian yang sempit. Namun perlu diberi
penekanan di sini bahawa kami sama sekali tidak menyeru dan mengajak orang
ramai untuk memakai pakaian yang sempit. Bahkan kami ingin nyatakan di sini
bahawa hindarilah diri dari memakai pakaian sempit dalam semua keadaan termasuk
di dalam solat. Hal ini kerana pakaian sempit itu menafikan sikap berhias diri
untuk solat yang anjurkan di dalam al-Quran. Kerana itu Fadhilah al-Syeikh
Soleh al-Fauzan ada menyatakan fatwa Sahnya solat seseorang wanita dengan
pakaian yang sempit, dalam masa yang sama dia dikira berdosa kerana memakai
pakaian seperti itu, beliau menyebut:
الثياب الضيقة التي تصف أعضاء الجسم وتصف جسم
المرأة وعجيزتها وتقاطيع أعضائها لا يجوز لبسها ، والثياب الضيقة لا يجوز لبسها
للرجال ولا للنساء ، ولكن النساء أشدّ ؛ لأن الفتنة بهن أشدّ . أما الصلاة في حد
ذاتها ؛ إذا صلى الإنسان وعورته مستورة بهذا اللباس ؛ فصلاته في حد ذاتها صحيحة ؛
لوجود ستر العورة ، لكن يأثم من صلى بلباس ضيق ؛ لأنه قد يخل بشيء من شرائع الصلاة
لضيق اللباس ، هذا من ناحية ، ومن ناحية ثانية : يكون مدعاة للافتتان وصرف الأنظار
إليه ، ولا سيما المرأة ، فيجب عليها أن تستتر بثوب وافٍ واسعٍ ؛ يسترها ، ولا يصف
شيئًا من أعضاء جسمها ، ولا يلفت الأنظار إليها ، ولا يكون ثوبًا خفيفًا أو شفافًا
، وإنما يكون ثوبًا ساترًا يستر المرأة سترًا كاملاً
Maksudnya: “Baju sempit yang mensifatkan
anggota badan dan mensifatkan tubuh wanita dan potongan-potongan anggotanya
tidak wajar dikenakan, baju sempit seperti ini tidak wajar dipakai bagi lelaki
mahupun wanita, akan tetapi wanita itu lebih bersangatan tidak wajar, kerana
dengan mereka lebih bersangatan mendatangkan fitnah. Adapun solat, jika
auratnya tertutup dengan pakaian tersebut, maka solatnya sah, kerana telah
berlaku penutupan aurat, akan tetapi dikira berdosa sesiapa yang solat dengan
memakai pakaian yang sempit, kerana dia telah mengurangkan sesuatu disebabkan
sempit bajunya, ini dari satu sudut. Adapun dari sudut yang kedua: ia menjadi
punca berlakunya fitnah, dan memalingkan pandangan orang ramai kepadanya,
terutamanya wanita. Maka wajib seseorang wanita mengenekan baju yang memadai
dan luas yang dapat menutup tubuhnya dan tidak mensifatkan sesuatupun dari
anggota tubuhnya dan tidak memalingkan penglihatan kepadanya, jangan
menggunakan baju yang nipis, sebaliknya hendaklah baju yang menutup dengan
sempurna.” (al-Muntaqa Min Fatwa al-Syeikh Soleh al-Fauzan 3/454)
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment