Wednesday, June 30, 2010

Hukum menjampi dan doa disembuhkan penyakit kepada orang bukan Islam (2)

Soalan:

Ustaz, bolehkah jampi diqiaskan kepada doa?

Jawapan:

Doa untuk penyembuhan adalah termasuk ruqyah (jampi). Yg dilarang kita mendoakan org kafir ialah doa keampunan dan syurga utk mereka.Dah tentu kafir yg dimaksudkan ialah kafir zimmi (yg tidak memerangi Islam) dan kita mengharapkan hidayah utk dia.

Ada beberapa dalil yg menunjukkan boleh berdua penyembuhan kpd kafir, bahkan bukan sekadar itu shj, dibolehkan juga doa utk urusan duniawi yg lain kpd org kafir. Antara dalil itu:
1. Doa Nabi s.a.w. kpd Omar al-Khattab r.a. dan Abu Jahal.

اللهم أعز الإسلام بأحب هذين الرجلين إليك بأبي جهل أو بعمر بن الخطاب

Maksudnya: "Ya Allah muliakanlah Islam dengan salah seorg dr dua lelaki ini yang lebih Engkau cintai, Abu Jahal atau 'Omar bin al-Khattab." (HR al-Tirmizi dan disahihkan oleh al-Albani).

2. Ayat al-Quran dr surah al-A'raf 134-136 ttg kisah Nabi Musa:

وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَامُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ(134) فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ (135) فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ(136)

Maksudnya: "Dan ketika mereka (firaun dan kaumnya) ditimpakan azab, merekapun berkata: "Hai Musa mohonlah untuk kami kpd tuhanmu dengan kenabian yg diketahui oleh Allah pada sisimu. Sesunguhnya jika kamu dapat hilangkan azab itu drpd kami, pasti kami akan beriman kpdmu dan akan kami biarkan Bani Israil pergi bersamamu. Maka setelah kami hilangkan azab itu drpd mereka hingga batas waktu yg mereka sampai kpdnya, tiba2 mereka mengingkarinya. kemudian Kami menghukum mereka, maka kami tenggelamkan mereka di laut disebabkan mereka mendustakan ayat2 kami, dan mereka adalah orang-orang yang melalaikan ayat2 Kami itu."

Tetapi perlu di ingatkan, doa penyembuhan utk org kafir bukan bermakna kita boleh mengasihi mereka spt kita mengasihi sesama muslim.

Wallahu a'lam.

0 comments: