Monday, June 21, 2010

Hukum menjampi dan doa disembuhkan penyakit kepada orang bukan Islam (1)

Doa ketika menziarahi pesakit:


عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ الله عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "مَنْ عَادَ مَرِيضًا لَمْ يَحْضُرْ أَجَلُهُ فَقَالَ عِنْدَهُ سَبْعَ مِرَارٍ

أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ
...
إِلَّا عَافَاهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ الْمَرَضِ

Maksudnya: Drpd Ibn 'Abbas r.a. drpd Nabi s.a.w. yang bersabda: Sesiapa yang menziarahi org sakit yang belum sampai ajalnya, lalu membaca di sisi pesakit tersebut 7 kali doa:


أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ

Makusdnya: "Aku memohon kepada Allah yang maha agung, tuhan kpd 'Arasy yang agung untuk menyembuhkan engkau."

Melainkan Allah akan menyembuhkannyadari penyakit tersebut. (H.R. Abu Daud, al-Hakim dan beliau berkata: "Sahih berdasarkan syarat al-Bukhari." Hadith ini disahihkan juga oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami')

al-'Allamah Syams al-Hak al-Abadiy (شمس الحق الأبادي) berkata di dalam 'Aun al-Ma'bud (عون المعبود) syarah kepada Sunan Abu Daud: "Ayat من عاد مريضا bermaksud menziarahinya ketika sakitnya." Manakala أسأل الله العظيم bermaksud memohon kepada Allah yang zat dan sifatnya yg maha agung."

Soalan:

tima kasih ustaz btau doa ni. baru2 ni saya ada ziarah seorang uncle brbangsa Cina & tak beragama Islam. Jadi. doa ni utk semua org tak mengira agama ke mcm mn ust?

Jawapan:

Ya BOLEH berdoa dgn doa ini utk org yang bukan muslim. Yg dilarang, kita berdoa utk org kafir dgn doa keampunan dan mendapat syurga. Adapun doa disembuhkan dr penyakit utk org kafir DIBENARKAN di dalam agama kita yg mulia. Ia sama kedudukannya spt kita memberi ubat-ubatan kpd org kafir. Dalilnya berdasarkan hadith:


فعن أَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ انْطَلَقَ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفْرَةٍ سَافَرُوهَا حَتَّى نَزَلُوا عَلَى حَيٍّ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ فَاسْتَضَافُوهُمْ فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمْ فَلُدِغَ سَيِّدُ ذَلِكَ الْحَيِّ فَسَعَوْا لَهُ بِكُلِّ شَيْءٍ لا يَنْفَعُهُ شَيْءٌ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لَوْ أَتَيْتُمْ هَؤُلاءِ الرَّهْطَ الَّذِينَ نَزَلُوا لَعَلَّهُ أَنْ يَكُونَ عِنْدَ بَعْضِهِمْ شَيْءٌ فَأَتَوْهُمْ فَقَالُوا يَا أَيُّهَا الرَّهْطُ إِنَّ سَيِّدَنَا لُدِغَ وَسَعَيْنَا لَهُ بِكُلِّ شَيْءٍ لا يَنْفَعُهُ فَهَلْ عِنْدَ أَحَدٍ مِنْكُمْ مِنْ شَيْءٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ نَعَمْ وَاللَّهِ إِنِّي لَأَرْقِي وَلَكِنْ وَاللَّهِ لَقَدْ اسْتَضَفْنَاكُمْ فَلَمْ تُضَيِّفُونَا فَمَا أَنَا بِرَاقٍ لَكُمْ حَتَّى تَجْعَلُوا لَنَا جُعْلًا فَصَالَحُوهُمْ عَلَى قَطِيعٍ مِنْ الْغَنَمِ فَانْطَلَقَ يَتْفِلُ عَلَيْهِ وَيَقْرَأُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ فَكَأَنَّمَا نُشِطَ مِنْ عِقَالٍ فَانْطَلَقَ يَمْشِي وَمَا بِهِ قَلَبَةٌ قَالَ فَأَوْفَوْهُمْ جُعْلَهُمْ الَّذِي صَالَحُوهُمْ عَلَيْهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ اقْسِمُوا فَقَالَ الَّذِي رَقَى لا تَفْعَلُوا حَتَّى نَأْتِيَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَذْكُرَ لَهُ الَّذِي كَانَ فَنَنْظُرَ مَا يَأْمُرُنَا فَقَدِمُوا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرُوا لَهُ فَقَالَ وَمَا يُدْرِيكَ أَنَّهَا رُقْيَةٌ ثُمَّ قَالَ قَدْ أَصَبْتُمْ اقْسِمُوا وَاضْرِبُوا لِي مَعَكُمْ سَهْمًا فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Maksudnya: "Drpd Abi Said al-Khudiri r.a. katanya: Ketika sekumpulan dr sahabat Nabi s.a.w. berada dlm permusafiran, sehinggalah mereka tiba di salah satu dr perkampungan kabilah Arab. Lalu para sahabat Nabi meminta agar mereka dibenar berada dikampung itu sebagai tetamu. Akan tetapi permintaan mereka itu tidak diterima oleh kabilah Arab tersebut. Setelah itu, ketua mereka dipatuk (binatang berbisa), mereka telah berusaha dgn semua ubat akan tetapi tidak berjaya. Lalu sebahagian drpd mereka berkata: Kalaulah kita panggil kumpulan tadi (dimaksudkan kepada sahabat Nabi sa.w.), barangkali mereka ada sesuatu (yg boleh dibuat ubat. Lalu para sahabat Nabi s.a.w. dibawa kepada mereka. Penduduk kampung itu berkata: Wahai rombongan, sesungguhnya ketua kami telah dipatuk (olh binatang berbisa), kami telah usahakan semua yg kami ada utk mengubatinya, akan tetapi tidak berjaya. Apakah seseorg drpd kamu ada sesuatu yg boleh merawatnya? Lalu sebahagian sahabat Nabi s.a.w. menjawab: Ya, Demi Allah saya akan menjampinya, akan tetapi seblm ini kami telah minta dijadikan tetamu, namun kamu semua menolaknya. Dan saya tidak akan menjampi sehinggalah kamu semua mendatangkan hadiah untuk kami. Lalu penduduk kampung itu bersetuju memberi 30 ekor kambing (berdasarkan riwayat drpd al-A'masyh) kepada mereka. Lalu (sahabat Nabi tadi) menghembus ke anggota yg cedera itu. Beliau membaca Alhamdulillahi rabbil 'Alamin (surah al-Fatihah). Setelah itu ketua mereka yang dipatuk binatang berbisa itu seolah-olah bebas dr segala bisa tersebut, dia bangun dgn segera dan terus berjalan, dan tidak ada lagi sebarang kesakitan padanya. Dia berkata: Tunaikan kepada mereka hadiah mereka yg telah kamu semua setuju itu. Lalu sebahagian sahabat Nabi s.a.w. berkata: Bahagikan hadiah itu. Jawab sahabat yang menjampi itu: Jangan bahagikannya sehinggalah kita kembali kepada Nabi dan kita ceritakan apa yang berlaku, dan kita tunggu apa yang baginda arahkan. (Setelah mereka pulang ke Madinah) Mereka berjumpa dgn Nabi s.a.w. lalu mereka menceritakan kpd baginda apa yg berlaku. Baginda bertanya: "Mana engkau tahu yang al-Fatihah itu merupakan jampi?" kemudian baginda bersabda: "Apa yg engkau lakukan itu betul." Maka bahagilah hadiah tersebut, dan tinggalkan juga utk-ku sebahagian, lalu Rasulullah s.a.w. tertawa." (H.R. al-BUkhari dan Muslim)

Pengajaran:

Hadith ini menunjukkan blehnya menjampi kpd org yang bukan muslim. Jika berjampi dgn ayat al-Quran boleh. Maka termasuk dlm kebenaran ini berdoa dgn doa yg ma'thur atau tidak kpd mereka utk kesembuhan. Di dalam al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah dinyatakan:


لا خِلافَ بَيْنَ الْفُقَهَاءِ فِي جَوَازِ رُقْيَةِ الْمُسْلِمِ لِلْكَافِرِ . وَاسْتَدَلُّوا بِحَدِيثِ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه الَّذِي سَبَقَ ذِكْرُهُ وَوَجْهُ الاسْتِدْلالِ أَنَّ الْحَيَّ - الَّذِي نَزَلُوا عَلَيْهِمْ فَاسْتَضَافُوهُمْ فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمْ - كَانُوا كُفَّارًا ، وَلَمْ يُنْكِرْ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ذَلِكَ عَلَيْهِ

Maksudnya: "Tidak ada khilaf (perbezaan pendapat) di kalangan fuqaha akan keharusan seorg muslim menjampi seorg kafir. Mereka berdalilkan dgn hadith Abi Sa'id al-Khudri r.a. yg telah disebut sebelum ini. Bentuk penghujahannya ialah penduduk kampung yg menolak permintaan para sahabat Nabi utk bertamu di tempat mereka itu adalah orang-orang kafir. Dan Nabi s.a.w. tidak mengingkari perkara tersebut."

wallahu a'lam.

0 comments: