Hadits Malik al-Dar
Daripada Ibn Abi Syaibah, daripada al-A’masyh, daripada Abi Soleh al-Samman,
daripada Malik al-Dar katanya:
أَصَابَ النَّاسَ قَحْطٌ فِي زَمَنِ عُمَرَ ، فَجَاءَ رَجُلٌ إلَى قَبْرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ
اللَّهِ ، اسْتَسْقِ لِأُمَّتِك فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا ، فَأَتَى الرَّجُلَ فِي الْمَنَامِ
فَقِيلَ لَهُ ائْتِ عُمَرَ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ ، وَأَخْبِرْهُ أَنَّهُمْ يُسْقَوْن
Maksudnya: “Orang ramai ditimpa dengan kemarau
di zaman ‘Omar. Lalu datang seorang lelaki ke kubur Nabi SAW dan berkata:
“Wahai Rasulullah, pohonlah hujan untuk ummatmu, kerana sesungguhnya mereka
semua telah (hampir) binasa. Lalu di dalam mimpi lelaki tersebut didatangi
seseorang, dan dikatakan kepadanya, pergilah kepada ‘Umar dan sampaikan
kepadanya al-Salam, khabarkan kepadanya yang mereka semua akan memperolehi
hujan.” (Dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah di dalam al-Musannaf 6/356.
Al-Hafiz Ibn Kathir di dalam al-Bidayah mengatakan “Isnad hadis ini
sahih.” )
Hadis ini dijadikan hujah bolehnya meminta
pertolongan kepada orang yang telah mati, terutamanya Nabi SAW. Dengan hadis
ini sebahagian golongan merasakan perbuatan mereka meminta tolong kepada Nabi
setelah kewafatan baginda adalah dibolehkan, terutamanya apabila beberapa ulama
seperti al-Hafidz Ibn Kathir mengatakan Sanad hadis ini Sahih. Demikian juga
al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani.
Jawapan dan Bantahan
Terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan
berkaitan hadis ini:
1) Al-Hafiz Ibn Kathir di dalam al-Bidayah wa
al-Nihayah[1] menyertakan dua riwayat hadis ini. Yang pertama melalui riwayat Saif
dan yang kedua melalui riwayat al-Baihaqi. riwayat Saif adalah seperti berikut:
رَوَى سَيْفٌ ، عَنْ مُبَشِّرِ بْنِ
الْفُضَيْلِ ، عَنْ جُبَيْرِ بْنِ صَخْرٍ ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ ، أَنَّ رَجُلًا مِنْ مُزَيْنَةَ عَامَ الرَّمَادَةِ سَأَلَهُ أَهْلُهُ أَنْ يَذْبَحَ لَهُمْ
شَاةً ، فَقَالَ : لَيْسَ فِيهِنَّ شَيْءٌ . فَأَلَحُّوا عَلَيْهِ فَذَبَحَ شَاةً
، فَإِذَا عِظَامُهَا حُمْرٌ ، فَقَالَ : يَا مُحَمَّدَاهُ . فَلَمَّا أَمْسَى
أُرِيَ فِي الْمَنَامِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
، يَقُولُ لَهُ : " أَبْشِرْ بِالْحَيَا ، ائْتِ عُمَرَ فَأَقْرِئْهُ مِنِّي
السَّلَامَ وَقُلْ لَهُ : إِنَّ عَهْدِي
بِكَ وَفِي الْعَهْدِ ، شَدِيدَ الْعَقْدِ ، فَالْكَيْسَ الْكَيْسَ يَا عُمَرُ" . فَجَاءَ حَتَّى أَتَى بَابَ عُمَرَ فَقَالَ لِغُلَامِهِ : اسْتَأْذِنْ لِرَسُولِ رَسُولِ اللَّهِ ،
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، . فَأَتَى عُمَرَ فَأَخْبَرَهُ
فَفَزِعَ ، ثُمَّ صَعِدَ عُمَرُ الْمِنْبَرَ فَقَالَ لِلنَّاسِ : أَنْشُدُكُمْ بِالَّذِي
هَدَاكُمْ لِلْإِسْلَامِ ، هَلْ رَأَيْتُمْ مِنِّي شَيْئًا تَكْرَهُونَهُ ؟
فَقَالُوا : اللَّهُمَّ لَا ، وَعَمَّ ذَاكَ ؟ فَأَخْبَرَهُمْ بِقَوْلِ
الْمُزَنِيِّ - وَهُوَ بِلَالُ بْنُ
الْحَارِثِ -فَفَطِنُوا وَلَمْ يَفْطَنْ . فَقَالُوا : إِنَّمَا
اسْتَبْطَأَكَ فِي الِاسْتِسْقَاءِ فَاسْتَسْقِ بِنَا . فَنَادَى فِي النَّاسِ ،
فَخَطَبَ فَأَوْجَزَ ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ
فَأَوْجَزَ ، ثُمَّ قَالَ : اللَّهُمَّ عَجَزَتْ عَنَّا أَنْصَارُنَا ، وَعَجَزَ
عَنَّا حَوْلُنَا وَقُوَّتُنَا ، وَعَجَزَتْ عَنَّا أَنْفُسُنَا ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ ، اللَّهُمَّ فَاسْقِنَا
وَأَحْيِ الْعِبَادَ وَالْبِلَادَ
Riwayat Saif ini diletakkan sebelum riwayat
al-Baihaqi. Dimana riwayat Saif ini adalah penjelas kepada maksud الكيس berbanding riwayat al-Baihaqi. Kerana itu beliau meletakkan riwayat
al-Baihaqi di tempat yang kedua dan riwayat Saif di tempat pertama. Ini yang
dimaksudkan oleh al-Hafiz Ibn Kathir seperti yang dijelaskan oleh al-Syeikh
Soleh Aali al-Syeikh di dalam Hazihi Mafahimuna.
Al-Hafidz Ibn Kathir hendak menjelaskan, sekalipun
dengan hadis yang dhoief ini, ia menunjukkan tidak disyariatkan pergi meminta
tolong ke kubur Nabi SAW dan tindakan lelaki itu pergi ke kubur Nabi adalah
suatu yang salah lagi mungkar dan tidak disyariatkan.
Isyarat ini terdapat di dalam riwayat Saif dan
tiada di dalam riwayat al-Baihaqi. Dimana dikatakan Nabi SAW bersabda:
“Berlaku
bijaklah wahai ‘Umar berlaku bijaklah.”
Iaitulah berlaku bijak dengan segera menunaikan
solat al-Istisqa apabila berlaku kemarau panjang. Bukan membiarkan perkara yang
tidak disyariatkan berlaku seperti yang dilakukan oleh lelaki tersebut sehingga
pergi ke kubur Nabi. Sebaliknya hendaklah menunaikan al-Istisqa. Arahan ini
tidak difahami oleh ‘Umar, namun difahami oleh para sahabat lainnya. Kerana itu
di dalam riwayat Saif dinyatakan:
ففطنوا ولم يفطن
Maksudnya: “Maka mereka semua faham, akan tetapi
‘Umar masih belum faham.”
Dalam riwayat Saif ini ada dinyatakan setelah
lelaki yang bermimpi itu datang kepada ‘Umar dan menceritakan mimpinya bertemu
dengan Nabi SAW dan baginda berkata:
إِنَّ عَهْدِي بِكَ وَفِي الْعَهْدِ ، شَدِيدَ
الْعَقْدِ ، فَالْكَيْسَ الْكَيْسَ يَا عُمَرُ
Maksudnya: “Sesungguhnya janjiku denganmu dan janjiku itu amat kukuh ikatannya,
justeru bijaklah wahai ‘Umar bijaklah.”
Setelah itu di dalam riwayat Saif ini dinyatakan: “kemudian
‘Umar menaiki mimbar dan berkata kepada orang ramai:
أَنْشُدُكُمْ بِالَّذِي هَدَاكُمْ لِلْإِسْلَامِ ، هَلْ
رَأَيْتُمْ مِنِّي شَيْئًا تَكْرَهُونَهُ ؟
Maksudnya: “Aku benar-benar bertanyakan kepada kamu semua
dengan zat yang telah menghidayahkan kamu semua dengan Islam. Apakah kamu semua
ada melihat dariku sesuatu yang kamu semua tidak suka?”
‘Umar melakukan perkara ini kerana beliau bimbang jika
ada berlaku dari pihaknya sesuatu pengabaian terhadap hak Allah atau hak orang
ramai, sehingga Nabi SAW mengucapkan sedemikian kepada beliau. Lalu orang ramai
menjawab:
اللهم لا، وعم ذاك ؟
Maksudnya: “Tiada, dan mengapa engkau
bertanyakan demikian?”
Lalu ‘Umar menceritakan kepada mereka semua
perkhabaran al-Muzani – beliau ialah Bilal bin al-Harith – lalu mereka semua
faham, namun ‘Umar masih belum faham.” Lalu orang ramai berkata kepada ‘Umar:
إنما استبطأك في الاستسقاء فاستسق بنا
Maksudnya: “Hanyasanya engkau telah lewat
melaksanakan al-Istisqa, maka lakukan al-Istisqa
dengan kami.” [2]
Maka para sahabat menjelaskan maksud: فالكيس الكيس “Berlaku
bijaklah ‘Umar berlaku bijaklah.” adalah bimbingan agar segera menunaikan al-Istisqa (Solat minta hujan),
bukan dengan mengabaikan solat al-Istisqa yang disyariatkan ketika kemarau sehingga
berlaku perkara yang tidak disyariatkan seperti yang dilakukan oleh lelaki
tersebut yang pergi ke kubur Nabi SAW.
Inilah kefahaman yang boleh diambil dari susunan dua hadis ini oleh
al-Hafidz Ibn Kathir. Namun kedua-kedua riwayat ini adalah Dhoief (lemah). Sekalipun
demikian hadis yang dhoief ini membuktikan cara yang sebenarnya ialah
beristisqa, bukan meminta pertolongan dengan cara yang tidak disyariatkan dengan
pergi ke kubur Nabi SAW seperti yang dilakukan oleh lelaki tersebut. Maka
hendaklah setiap orang memerhatikan perkara ini sehingga menjadi jelas
kepadanya maksud dan tujuan para huffaz hadis dan ketelitian dalam penulisan mereka.
Kerana itu, tidak ada walaupun seorang dari kalangan sahabat yang
melakukan perbuatan yang sama dengan lelaki tersebut yang pergi ke kubur Nabi SAW
untuk meminta diturunkan hujan. Sebaliknya semua para sahabat menunaikan
al-IStisqa apabila berlakunya kemarau panjang.
[3]
2) Hadis yang disenaraikan oleh al-Hafidz Ibn Kathir
dari riwayat al-Baihaqi di dalam Dala’il al-Nubuwwah memiliki banyak
masalah dan kecacatan, iaitulah:
i)
‘An’anah
al-A’masyh, dan beliau seorang Mudallis. Seorang periwayat yang Mudallis tidak
diterima riwayatnya melainkan jika dia meriwayatkan dengan lafaz Haddathana,
Akhbarana dan seumpamanya. Bukan dengan riwayat قال
atau عن yang berkemungkinan dia mengambil hadis itu dari seorang yang
boleh menjadikan hadis lemah jika menyebut namanya.
ii)
Malik
al-Dar yang menjadi sandaran riwayat ini adalah seorang
yang tidak dikenali (majhul). Al-Hafidz
Ibn Kathir hanya menilai sahih Isnad hadis ini berdasarkan caranya atau
mazhabnya dalam menghukum thiqah rawi-rawi majhul dari kalangan Kibar Tabi’ien
sepertimana yang dapat diketahui bagi sesiapa yang meneliti kaedahnya di dalam
kitab Tafsir beliau dan selainnya.
iii)
Abu Soleh
yang terdapat di dalam Sanad adalah Zakwan, iaitulah yang meriwayatkan dari
Malik al-Dar. Tidak diketahui apakah dia benar-benar mendengar dan berjumpa
dengan Malik al-Dar. Kerana tidak dapat dikenalpasti tarikh wafatnya Malik
al-Dar. Terutamanya hadis ini diriwayatkan dengan ‘an’anah yang sebenarnya
menjadi tempat al-Inqito’ (sanad terputus), bukan sekadar Tadlis.
iv)
Menyendirinya
Malik seorang periwayat yang tidak dikenali meriwayatkan peristiwa besar
seperti ini dan keperitan yang membelenggu orang ramai. Bagaimana beliau boleh
menyendiri meriwayatkannya, sedangkan para sahabat sentiasa memberi perhatian
dalam meriwayatkan peristiwa-peristiwa seumpama ini? Jika para sahabat lain
tidak meriwayatkannya dalam keadaan peristiwa ini ada sebab yang besar untuk
diriwayatkan, maka menunjukkan peristiwa itu sebenarnya tidak berlaku seperti
yang disangka oleh Malik al-Dar, barangkali peristiwa itu hanya sangkaan beliau
sahaja.
[4]
v)
Kisah ini
bertentangan dengan apa yang telah pasti dari sunnah apabila berlakunya kemarau
panjang. Iaitulah galakan mendirikan solat al-Istisqa bagi memohon kepada Allah
SWT agar diturunkan hujan. Perkara ini terdapat banyak bukti dari hadis-hadis
Nabi SAW.
3) PENJELASAN TERHADAP SALAH FAHAM DENGAN PERKATAAN ULAMA:
“ISNAD HADIS INI SAHIH”
al-Hafidz
Ibn Kathir setelah menyenaraikan hadis Malik al-Dar ini melalui riwayat
al-Baihaqi, beliau berkata:
وَهَذَا إِسْنَادٌ صَحِيحٌ
Maksudnya: “Dan Isnad ini
adalah Sahih.”
Perkataan beliau ini hanya
bermaksud sahih dari segi Sanad sahaja. Belum bermaksud HADIS ini
SAHIH. Hal ini kerana sesuatu hadis sebelum dihukum sebagai Hadis Sahih
mestilah memenuhi syarat-syaratnya. Kerana itu ulama memberikan definasi kepada
Hadis Sahih sebagai:
الصحيح ما اتصل سنده بنقل العدل الضابط عن مثله
وسلم عن شذوذ وعلة
Maksudnya: “Hadis yang
Sahih ialah hadis yang bersambung sanadnya melalui nukilan periwayat yang adil
lagi dhobith dari periwayat yang sepertinya (sehingga ke hujung sanad) juga
bebas dari Syuzuz dan Illah.” [5]
Oleh itu Sahih sesuatu sanad
hadis tidak semestinya menunjukkan hadis itu sahih. Al-Hafidz Ibn Kathir
sendiri menyatakan:
الحكم بالصحة أو الحسن على الإسناد لا يلزم منه
الحكم بذلك على المتن، إذ قد يكون شاذاً أو معللاً
Maksudnya: “Hukum Sahih
atau Hasan ke atas sesuatu Sanad tidak semestinya menunjukkan hukum yang sama
ke atas Matan, ketikamana
kadang-kala (Matan) itu Sayz atau Mu’allal.” [6]
Al-Hafidz Ibn Salah berkata:
قولهم : ( هذا حديث صحيح الإسناد أو حسن الإسناد )
دون قولهم : ( هذا حديث صحيحأو حديث حسن ) لأنه قد يقال : هذا حديث صحيح الإسناد ،
ولا يصح لكونه شاذا أو معللا
Maksudnya: “Perkataan
mereka (para ulama hadis): “Hadis ini Sahih al-Isnad” atau: “Hasan
al-Isnad” tidak sama dengan perkataan mereka (para ulama hadis):: “Hadis ini
Sahih” atau: “Hadis Hasan.” Ini kerana kadang-kala dikatakan: “Hadis ini Sahih
al-Isnad,” akan tetapi hadis itu tidak Sahih kerana ianya Syaz atau Mu’allal.” [7]
Kerana itu al-Syeikh ‘Abd
al-Salam Aali ‘Abd al-Karim pentahkik kepada kitab al-Sawa’iq al-Mursalah
al-Syihabiyyah berkata tentang riwayat Malik al-Dar ini:
أنَّ هذه القصة منكرة المتن، لمخالفتها ما ثبت في
الشرع من استحباب إقامة صلاة الاستسقاء في مثل هذه الحالات. ولمخالفتها ما اشتهر
وتواتر عن الصحابة والتابعين، إذ ما جاء عنهم أنّهم كانوا يرجعون إلى قبر النبي صلى
الله عليه وسلم أو قبر غيره من الأموات عند نزول النوازل واشتداد القحط يستدفعونها
بهم وبدعائهم وشفاعتهم. بل كانوا يرجعون إلى الله واستغفاره وعبادته، وإلى التوبة
النصوح، قال تعالى: (وأنْ لو استقاموا على الطريقة لأسقيناهم ماء غدقاً..) وقال
تعالى: (ويا قوم استغفروا ربكم ثم توبوا إليه يُرسل السماء عليكم مدراراً..) وقال
تعالى: (ولو أنَّ أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض…
Maksudnya: “Kisah ini (riwayat
Malik al-Dar) adalah Mungkarah al-Matn, kerana bersalahannya dengan apa yang
telah pasti dalam agama akan galakan (sunat) mendirikan solat al-Istisqa jika
berada dalam keadaan seperti itu (kemarau). Demikian juga disebabkan
bersalahannya kisah ini dengan apa yang telah masyhur dan tawatur dari para
Sahabat dan Tabi’ien. Dimana tidak ada walau satu bukti dari mereka yang pergi
ke kubur Nabi SAW atau kubur orang (soleh) yang lainnya ketika berlakunya keperitan
dan kesusahan kemarau untuk meminta ditolak kesusahan, doa dan syafaat mereka.
Bahkan mereka semua akan kembali kepada Allah dan memohon kemaafan daripadaNya
dan beribadah kepadaNya, demikian juga dengan kembali bertaubat
bersungguh-sungguhnya kepadaNya. Allah Taala berfirman: “Dan wahai kaumku,
beristighfarlah kamu semua kepada Tuhan kamu setelah itu bertaubatlah
kepadaNya, nanti Dia akan mengutuskan kepada kamu semua hujan yang
mencurah-curah…” firmanNya lagi: “Dan sekiranya penduduk sesuatu tempat beriman
dan bertaqwa, pasti Kami akan membukakan untuk mereka keberkatan dari langit
dan bumi…”[8]
Berkaitan hukuman Sahih
terhadap Sanad hadis Malik al-Dar oleh al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani pula kami
datangkan perkataan al-Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani RH:
“Pertama: Tiada hukum sahih
kepada kisah ini. Ini kerana Malik al-Dar seorang yang tidak dikenali ‘Adalah
dan Dhabthnya. Dua syarat ini (Adalah dan Dhabth) adalah dua asas penting dalam
setiap sanad yang sahih seperti yang diperakui di dalam ilmu al-Mustalah. Ibn Abi
Hatim telah menyenaraikan beliau di dalam al-Jahr wa al-Ta’dil (4/213) akan
tetapi beliau tidak menyebut seorang periwayatpun daripadanya (Malik al-Dar) selain
Abi Saleh, maka ini memberi tanda dia (Malik al-Dar) seorang yang Majhul. Dikuatkan
lagi bahawa Ibn Abi Hatim sendiri – dalam keluasan hafalan dan pemerhatiannya –
tiada mendedahkan hukum thiqah kepadanya, maka kekallah ia seorang yang majhul.
Perkataan Ibn Hajar tidak menafikan perkara ini (ketika beliau berkata): “…dengan
Isnad yang Sahih dari riwayat Abi Soleh al-Samman..” kerana kita mengatakan: Bahawa
perkataan ibu Hajar itu bukanlah satu nas dalam menghukum sahih keseluruhan
sanad, sebaliknya hanya setakat Abi Soleh sahaja, jika tidak demikian, Ibn
Hajar tidak akan memulakan Isnad dari Abi Soleh, sebaliknya pasti beliau
berkata di awalnya: “Daripada Malik al-Dar… dan Isnadnya Sahih” akan tetapi Ibn
Hajar segaja berbuat demikian, agar diarahkan pemerhatian bahawa di sini
terdapat sesuatu yang perlu dibuat pemerhatian semula padanya. Para ulama memiliki
sebab-sebab tertentu dalam melakukan perkara seperti ini, antaranya: kadang-kala
tidak datang kepada mereka pengenalan sebahagian periwayat, maka mereka tidak membenarkan
diri mereka sendiri untuk membuang sanad keseluruhannya, kerana tindakan ini
memberi keraguan akan kesahihan sesuatu sanad, terutamanya ketika beristidlal dengan
sesuatu hadis tersebut. Sebaliknya mereka akan menyertakan daripadanya apa-apa
yang terdapat padanya tempat yang perlu diperhatikan semula. Inilah yang
dilakukan oleh al-Hafidz RH di sini. Beliau seolah-olah memberi isyarat menyendirinya
Abu Saleh al-Samman (meriwayatkan daripada Malik al-Dar sepertimana nukilan
yang lalu dari Ibn Abi Hatim, ia menjadikan perlu disemak semula untuk
memastikan keadaan Malik al-Dar ini atau ia memberi isyarat kepada majhulnya
beliau (Malik al-Dar).” [9]
4)
Antara kecacatan yang ada dalam riwayat ini ialah:
a) Kisah ini bertentangan dengan pengajaran dari ayat
al-Quran, iaitulah:
Maksudnya:
“Maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada
Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. nescaya Dia akan mengirimkan
hujan kepadamu dengan lebat,” (Nuh: 10-11)
b)
Demikian juga
bertentangan dengan apa yang dilakukan oleh para sahabat seperti ‘Umar RA apabila
berlakunya kemarau. Di mana ‘Umar pernah bertawassul dengan meminta al-‘Abbas
yang berada bersama dengannya untuk berdoa meminta diturunkan hujan. Hal ini
berdasarkan hadis daripada Anas bin Malik RA yang berkata:
أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ إِذَا قَحَطُوا اسْتَسْقَى بِالْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّا كُنَّا
نَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّنَا فَتَسْقِينَا وَإِنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِعَمِّ نَبِيِّنَا فَاسْقِنَا
قَالَ فَيُسْقَوْنَ
Maksudnya: “Bahawa ‘Umar
bin al-Khattab RA, dahulunya apabila berlaku kemarau, beliau akan meminta
al-‘Abbas bin ‘Abd al-Muttalib berdoa diturunkan hujan. Beliau berkata: “Ya
Allah sesunguhnya kami dahulunya bertawassul kepadaMu dengan (doa) Nabi kami,
lalu Engkau menurunkan hujan kepada kami. Dan sekarang kami bertawassul
kepadaMu dengan (doa) bapa saudara Nabi kami (al-‘Abbas), maka turunkanlah
hujan kepada kami.” Kata Anas: “Lalu diturunkan hujan kepada mereka semua.” (HR
al-Bukhari – Kitab al-Istisqa’ – Bab Soal al-Nas al-Imam al-Istisqa’ Iza
Quhitu. Hadis: 964)
Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani
ketika mensyarahkan hadis ini berkata:
وقد بين الزبير بن بكار في الأنساب صفة ما دعا به العباس في هذه الواقعة والوقت الذي وقع فيه ذلك، فأخرج
بإسناد له
أن العباس لما استسقى به عمر قال:
Maksudnya: “Sesungguhnya
al-Zubair bin Bakkar di dalam al-Ansab telah menjelaskan doa al-‘Abbas dalam
peristiwa ini dan waktu peristiwa itu berlaku, beliau mengeluarkannya
(meriwayatkannya) dengan isnadnya bahawa al-‘Abbas apabila diminta beristisqa
oleh ‘Omar, beliau berdoa dengan berkata:
اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَمْ يَنْزِلْ
بَلَاءٌ إِلَّا بِذَنْبٍ، وَلَمْ يُكْشَفْ إِلَّا بِتَوْبَةٍ ، وَقَدْ تَوَجَّهَ
الْقَوْمُ بِي إِلَيْكَ لِمَكَانِي مِنْ نَبِيِّكَ، وَهَذِهِ أَيْدِينَا إِلَيْكَ
بِالذُّنُوبِ وَنَوَاصِينَا إِلَيْكَ بِالتَّوْبَةِ فَاسْقِنَا الْغَيْثَ. فأرخت السماء مثل الجبال حتى أخصبت الأرض ، وعاش
الناس
Maksudnya: “Ya Allah,
sesungguhnya sesuatu bala tidak akan turun melainkan disebabkan dosa, dan bala
tersebut tidak akan tersingkap melainkan dengan bertaubat. Sesungguhnya orang
ramai telah bertawajjuh (minta berdoa) denganku kepadaMu, disebabkan
kedudukanku (yang hampir) dengan NabiMu. Inilah tangan-tangan kami, (ditadahkan) kepadaMu,
dan ubun-ubun kami (diserahkan) kepadaMu dengan kembali bertaubat (kepadaMu).
Oleh itu turunkanlah bantuan (hujan) kepada kami.” Lalu awan berkumpul dengan banyak seperti membentuk
bukit-bukau sehingga bumi menjadi subur, dan orang ramai dapat hidup dengan
selesa.”
c) Mu’awiyah bin Abi
Sufyan juga melakukan perkara yang sama, dimana beliau pernah meminta Yazid bin
al-Aswad berdoa kepada Allah agar diturunkan hujan. Ini berdasarkan riwayat daripada
Sulaim bin ‘Amir al-Khaba’iriy (سليم بن عامر الخبائري):
أَنَّ السَّمَاءَ قُحِطَتْ، فَخَرَجَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ وَأَهْلُ دِمَشْقَ يَسْتَسْقُونَ ، فَلَمَّا قَعَدَ مُعَاوِيَةُ
عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ : أَيْنَ يَزِيدُ بْنُ الأَسْوَدِ الْجُرَشِيُّ ،
فَنَادَاهُ النَّاسُ ، فَأَقْبَلَ يَتَخَطَّى النَّاسَ ، فَأَمَرَهُ مُعَاوِيَةُ ،
فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ ، فَقَعَدَ عِنْدَ رِجْلَيْهِ ، فَقَالَ مُعَاوِيَةُ : اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَشْفِعُ إِلَيْكَ الْيَوْمَ بِخَيْرِنَا
وَأَفْضَلِنَا ، اللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَشْفِعُ إِلَيْكَ الْيَوْمَ بِيَزِيدَ بْنِ
الأَسْوَدِ الْجُرَشِيِّ ، يَا يَزِيدُ ، ارْفَعْ يَدَيْكَ إِلَى اللَّهِ ،
فَرَفَعَ يَزِيدُ يَدَيْهِ ، وَرَفَعَ النَّاسُ أَيْدِيَهُمْ ، فَمَا كَانَ
أَوْشَكَ أَنْ ثَارَتْ سَحَابَةٌ فِي الْغَرْبِ ، كَأَنَّهَا تُرْسٌ ، وَهَبَّتْ
لَهَا رِيحٌ ، فَسُقِينَا ، حَتَّى كَادَ النَّاسُ أَنْ لا يَبْلُغُوا
مَنَازِلَهُمْ
Maksudnya: “Bahawa pernah berlaku kemarau akibat
hujan tidak turun, lalu Mu’awiyah bin Abi Sufyan keluar bersama dengan penduduk
Dimasq untuk beristisqa. Ketikamana Mu’awiyah menaiki tangga mimbar, beliau
berkata: “Mana Yazid bin al-Aswad al-Jurasyi?” lalu orang ramai memanggil
Yazid. Beliau (Yazid pun) datang dari celah-celah orang ramai. Lalu Mu’awiyah
memberi arahan kepadanya. Diapun menaiki tangga mimbar dan duduk berhampiran
kaki Mu’awiyah. Kata Mu’awiyah di dalam doanya: “Ya Allah, sesungguhnya kami
meminta syafaat kepadaMu pada hari ini dengan (doa) orang yang paling baik dan
paling afdhal dari kalangan kami. Ya Allah, sesungguhnya kami meminta syafaat
kepadaMu pada hari ini dengan (doa) Yazid bin al-Aswad al-Jurasyi. Wahai Yazid,
angkat kedua-dua tanganmu (berdoa) kepada Allah!” lalu Yazid mengangkat
kedua-dua tangannya (berdoa kepada Allah). Dan orang ramai juga mengangkat
tangan mereka berdoa kepada Allah. Dan tidaklah lama selepas itu sehingga
berkumpulnya awan tebal sebelah barat dan bertiupnya angin, lalu diturunkan
hujan kepada kami, hampir sahaja orang ramai tidak sempat sampai ke rumah
mereka.” (dikeluarkan oleh Ibn Sa’ad di dalam al-Tobaqaat 7/444 dan
Abu Zur’ah di dalam Tarikh Dimasq 1/602. Kata al-Syeikh Soleh bin ‘Abd
al’Aziz bin Muhammad Aali al-Syeikh: “Dan Isnadnya berantaian (مسلسل) dengan
al-Thiqaat al-Kibar, dan ia berada pada kemuncak kesahihan (غاية الصحة)”. Lihat Hazihi Mafahimuna, 56)
d)
Kedua-dua riwayat ini dengan jelas menunjukkan ‘Umar
bin al-Khattab dan Mua’awiyah bin Abi Sufian tidak pergi ke kubur Nabi SAW
untuk meminta pertolongan. Mereka juga tidak meminta pertolongan (Istighathah) kepada
Rasulullah SAW yang telah wafat, sebaliknya bertawassul dengan orang yang lebih
afdhal yang masih hidup bersama mereka untuk berdoa kepada Allah SWT. Bahkan tidak
pernah diriwayatkan dari seorangpun para sahabat lain yang pergi ke kubur Nabi
SAW untuk meminta tolong daripada baginda supaya diturunkan hujan kepada
mereka. Sekiranya perbuatan itu dibenarkan, sudah tentu mereka akan
melakukannya walaupun sekali. Jika mereka tidak pernah melakukannya, ia
menunjukkan perbuatan pergi ke kubur Nabi SAW dan meminta pertolongan dari
baginda untuk diturunkan hujan atau bantuan lainnya adalah sesuatu yang tidak
disyariatkan.
[2]
Riwayat Saif ini juga adalah Dhoief.
Oleh itu kenyataan di dalam riwayat ini berkaitan lelaki yang pergi ke kubur ‘Umar
tersebut adalah Bilal bin al-Haris iaitulah seorang Sahabat Nabi adalah
tertolak. Ini kerana Saif yang meriwayatkan hadis ini adalah Saif bin ‘Umar al-Tamimi,
al-Albani berkata: “Saif di sini adalah Ibn ‘Umar al-Tamimi, yang
telah disepakati di kalangan ulama hadis sebagai Dhoief, sehinggakan Ibn Hibban
berkata tentangnya: “Dia meriwayatkan hadis-hadis palsu dari al-Athbaat.”
Ulama hadis juga berkata: “Dia mereka-reka (memalsukan) hadis…” Lihat
al-Tawassul: hal: 132. Kata al-Syeikh ‘Abd al-Salam Aali ‘Abd al-Karim pentahkik
Kitab al-Sawa’iq al-Mursalah al-Syihabiyyah di bahagian Hamisy halaman:
172: “Riwayat ini adalah Batil, tidak halal menjadikan hujjah dengannya. Demikian
ini kerana Saif bin ‘Umar yang menyendiri dengan riwayat ini adalah Dhoief
dengan kesepakatan ulama hadith.”
1 comments:
جزاك الله خيرا كثيرا
Diatas usaha tuan mendedahkan kpd masyarakat malaysia kita tentang penipuan serta jenayah iliyyah yg dilakukan oleh pengarang kitab
مفاهيم يجب ان تصحح
بارك الله فيك
Post a Comment