Soalan:
adakah sunat membuat aqiqah bagi bayi yang lahir mati sebelum
hari ke tujuh @ selepas hari ke tujuh
Jawapan:
Pandangan yang menjadi pilihan ialah tidak disunatkan lagi
menyembelih akikah untuk bayi yang lahir kemudian meninggal dunia. Hal ini
kerana antara tujuan akikah itu dilakukan ialah ia seumpama tebusan yang diserahkan
setelah dikurniakan anak dan mengharapkan ia membesar dalam keadaan sihat
tubuh-badannya dan jauh dari kejahatan syaitan. Jika bayi itu meninggal dunia
maka hilanglah tujuan ini. Inilah juga pandangan al-Syeikh Soleh bin Fauzan
Al-Fauzan. (Lihat: http://ar.islamway.net/fatwa/10874)
Sekalipun demikian sesiapa yang hendak melakukan akikah bagi
anaknya yang meninggal selepas dilahirkan, dia berhak melakukannya.
Para ulama berbeza pandangan tentang akikah bagi bayi yang lahir
kemudian meninggal dunia. Sebahagian ulama berpandangan bayi tersebut tetap
juga sunat diakikahkan berdasarkan hadis:
كل غلام مرتهن بعقيقته تذبح عنه
يوم سابعه، ويحلق رأسه ويسمى
Maksudnya: “Setiap bayi hendaklah diakikahkannya, disembelih
pada hari yang ketujuh, dan dicukur rambutnya dan diberikan nama (pada hari
tersebut).” (HR al-Tirmizi dan selain beliau. Al-Tirmizi juga mensahihkan
hadis ini)
Inilah pandangan para ulama mazhab Syafie dan Hambali.
Perkataan yang ada di dalam hadis: مرتهن بعقيقته terdapat beberapa pandangan
ulama tentang maksudnya:
1. Terhalang dari syafaat untuk
kedua ibu-bapanya jika budak itu tidak diakikahkan. Namun pandangan ini dinilai
lemah oleh Ibn al-Qayyim. (lihat link fatwa Soleh Fauzan di atas)
2. Ia bermaksud jika tidak
diakikah seolah-oleh dia masih belum ditebus seperti sesuatu yang dipajak
berada dalam penguasaan pemegang pajakan yang tidak akan dilepaskan melainkan
dengan dilangsaikan hutang.
3. Ia seperti sesuatu yang
dipajak, yang tidak dapat dimanfaatkan sebaik mungkin tanpa dilangsaikan
pajakan tersebut.
4. Sesuatu nikmat akan menjadi
sempurna kepada seseorang jika dia bersyukur. Maka bersyukur dengan nikmat dikurniakan
anak ialah dengan apa yang telah disunnahkan oleh Nabi SAW iaitulah melakukan
akikah sebagai tanda syukur dan mengharapkan keselamatan bayi. Boleh juga difahami
ia bertujuan mengharapkan keselamatan bayi dan tumbesarannya yang baik. (Lihat Hasyiah
al-Sindiy ‘Ala Ibn Majah)
Manakala ulama dari mazhab Maliki dan Hanafi
berpandangan tidak perlu diakikahkan lagi kerana akikah hanya disunatkan pada
hari yang ketujuh sahaja. mereka berdalilkan dengan hadis Nabi SAW:
تذبح عنه يوم سابعه
Maksudnya: “Disembelihkan akikah untuk bayi itu pada
hari yang ketujuh kelahirannya.”
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment