Soalan:
apakah yang diharamkan kepada
wanita yang berhaid?
Jawapan:
Perkara yang dilarang berdasarkan
dalil kepada wanita yang berhaid adalah seperti berikut:
1. Larangan menunaikan
solat dengan ijma’ ulama.
Sama ada solat fardhu, solat nazar, sunat dan termasuk juga solat jenazah.
Dalil bagi larangan ini berdasarkan antaranya dari sebuah Hadis yang panjangAbi
Sa’ied al-Khudriy di dalamnya baginda bersabda:
أليس إذا حاضت لم تصل ولم تصم
Maksudnya: “Bukankah
seseorang wanita apabila berhaid, dia tidak perlu solat dan berpuasa.”(HR al-Bukhari dan Muslim)
2. Larangan berpuasa
dengan ijma’ ulama. Sama ada puasa fardhu, nazar, sunat dan kaffarah. Dalilnya adalah
seperti di atas.
3. Larangan melakukan
hubungan suami-isteri dengan memasukkan zakar ke dalam faraj dengan ijma’
ulama. Berdasarkan hadis Nabi SAW:
اصنعوا كل شيء إلا النكاح
Maksudnya: “Kamu
boleh melakukan semuanya (dengan isteri ketika dia haid) melainkan al-Nikah.” (HR Muslim)
Demikian juga hadis daripada Abu Hurairah RA, baginda bersabda:
من أتى حائضاً أو امرأة في دبرها أو كاهناً فقد كفر بما أنزل على
محمد
Maksudnya: “Sesiapa yang
mendatangi (isteri) yang berhaid, atau melalui duburnya atau tukang tenung
(untuk menenung nasib), maka sesunggnya dia telah engkar dengan apa yang
diturunkan kepada Muhammad.” (HR Ahl al-Sunan. Dinilai Sahih oleh al-Albani)
4. Larangan Tawaf di
Kaabah dengan ijma’ ulama. Antara dalilnya ialah hadis yang panjang daripada ‘Aisyah RA
menceritakan beliau didatangi haid ketika hendak melakukan haji. Lalu sabda
baginda kepadanya:
افعلي ما يفعل الحاج غير ألا تطوفي بالبيت حتى تطهري
Maksudnya: “Lakukan apa-apa yang dilakukan oleh
orang yang menunaikan haji, melainkan jangan engkau tawaf di Kaabah sehinggalah
kamu suci (daripada haid).” (HR al-Bukhari dan Muslim)
5. Larangan menyentuh
mashaf al-quran berdasarkan pandangan yang lebih rajih.Dalilnya adalah hadis daripada ‘Amr bin Hazm
yang menceritakan di dalam surat yang ditulis oleh Nabi SAW kepadanya ada
terdapat ayat:
ولا يمس القرآن إلا طاهر
Maksudnya: “Dan tidak
menyentuh al-Quran melainkan orang yang suci.” (HR
al-Daraqutni, Ahmad dan Malik. Al-Albani menilai hadis ini sebagai Sahih
Lighairihi di dalam Irwa’ al-Ghalil 1/158. Beliau menyebut: “dan rumusannya: Bahawa
hadis ini terdapat beberapa jalan, semuanya tidak sunyi dari kelemahan.
Akan tetapi kelemahan yang sedikit, tidak terdapat di dalam sanadnya periwayat
yang dihukum dusta, sebaliknya hanya cacat disebabkan Irsal atau hafalan yang
lemah. Maka termasuk yang diperakui di dalam ilmu “mustalah al-Hadis” bahawa
jalan-jalan periwayatan hadis yang banyak boleh menguatkan antara satu dengan
yang lain, jika tidak terdapat (periwayat) yang dituduh dusta. Sama seperti
yang diperakui oleh al-NAwawi di dalam Taqribnya dan al-Suyuthi di dalam
Syarahnya. Justeru maka saya (al-Albani) lebih tenang untuk menilai hadis ini
sebagai sahih, terutamanya ia telah dijadikan hujjah oleh Imam al-Sunnah Ahmad
bin Hambal dan dinilai sahih juga oleh sahabat beliau al-Imam Ishak bin
Rahuwaih)
6. Larangan suami
menjatuhkan talak kepada isteri yang sedang berhaid. Jika talak berlaku ketika
isteri haid, maka talak ini dinamakan oleh para ulama sebagai Talak Bid’ie.
Para ulama berbeza pandangan tentang talak yang dijatuhkan ketika
isteri Haid. Majoriti ulama termasuk keempat-empat mazhab berpandangan talak
ini dikira Talak Yang Lalu. Ia bermakna antara dia dengan isterinya telah jatuh
satu talak, namun sisuami perlu diarahkan supaya merujuk semula dengan
isterinya sehinggalah siisteri suci, kemudian berhaid kali kedua, kemudian
suci. Setelah itu terpulang kepada suami sama ada hendak terus rujuk atau
mentalaknya. Pandangan ini berbeza dengan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah
yang berpandangan talak ketika isteri berhaid tidak jatuh. Hal ini kerana talak
ini bersalahan dengan perintah Allah SWT dan Rasul SAW. Dalilnya ialah hadis
yang sama dengan Majoriti ulama, iaitulah hadis ‘Abdullah bin ‘Umar yang pernah
menjatuhkan talak kepada isterinya yang sednag Haid, lalu ‘Umar bin al-Khattab
menceritakannya kepada Nabi SAW, lalu baginda bersabda: “Arahkan dia merujuk semula isterinya,
kemudian biarkan isterinya (jangan disetubuhi) sehingga dia suci, kemudian
berhaid kali kedua sehingga suci. Kemudian terpulang kepadanya untuk terus
bersama iaterinya atau mentalakkannya.” Baginda seterusnya bersabda: “Demikianlah
(kiraan) Iddah yang diarahkan Allah jika ditalak seseorang wanita.” Hadis ini menunjukkan (dikira) iddah yang diarahkan oleh Allah
ialah seseorang wanita di talak ketika dia suci dari haid yang tidak
disetubuhi. Justeru jika talak itu dijatuhkan ketika isteri berhaid, maka talak
ini dijatuhkan dalam keadaan tidak seperti yang dibenarkan oleh Allah, maka
jadilah talak ini talak yang tertolak dan tidak dikira. (LihatFatawa
Nur ‘ala al-Darb oleh Ibn al-‘Uthaimin)
7. Larangan menetap di
dalam masjid berdasarkan pandangan sebahagian ulama. Antara dalilnya hadis daripada
Ummu ‘Atiyyah RA yang berkata:
أمرنا أن نخرج العواتق والحيض في
العيدين يشهدن الخير ودعوة المسلمين وتعتزل الحيض المصلى
Maksdunya: “Kami diarahkan
agar dibawah juga para hamba, wanita yang berhaid pergi solat dua hari raya
agar mereka menyaksikan kebaikan dan doa para muslimin. Dan (hendaklah) wanita
yang berhaid menjauhi tempat solat.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
5 comments:
Salam...
Bolehkah perempuan yg didatangi haid membaca alquran tanpa menyentuh mahsyafnya?
apa hukumnya sekiranya beliau membaca alquran yg berada didalam smartphone?
1) Boleh
2) boleh
salam.
bolehlah perempuan yg sedang haid mengambil wudhuk?
Afwan ustadz. Menurut syafii abu hanifah dan ahmad wanita haid dilarang membaca alquran. Disandarkan pada hadis nabi dan ijtihad ulama yang tidak membedakan antara haid dan orang yang sedang junub. Meskipun ikhtilaf hukumnya. Tapi kebanyakan ulama melarang wanita haid dalam membaca alquran. Kecuali imam malik.
wallohualam
Afwan ustadz. Menurut syafii abu hanifah dan ahmad wanita haid dilarang membaca alquran. Disandarkan pada hadis nabi dan ijtihad ulama yang tidak membedakan antara haid dan orang yang sedang junub. Meskipun ikhtilaf hukumnya. Tapi kebanyakan ulama melarang wanita haid dalam membaca alquran. Kecuali imam malik.
wallohualam
Post a Comment