Soalan:
Saya mempunyai dua telinga yang agak panjang dan kelihatan buruk
dan hodoh. Untuk menutup aib tersebut, saya
membiarkan rambut terbiar panjang. Namun masalah saya sekarang rambut
saya pula asyik keguguran. Apa yang perlu saya lakukan? Sama ada membuat pembedahan
kecantikan untuk telinga atau menanam semula rambut yang gugur.
Jawapan:
Pertama: Harus
menjalani perubatan menanam semula rambut yang gugur. Keharusan ini berdasarkan
keizinan yang diberikan oleh Nabi SAW kepada ‘Arfajah bin Sa’d (عرفجة
بن سعد) yang terpotong hidungnya dalam peperangan,
untuk membaiki hidungnya itu dengan menggunakan emas. Hadis ini diriwayatkan
oleh al-Tirmizi dan beliau menilainya sebagai Hasan.
Kedua: Tidak
boleh melakukan pembedahan kecantikan pada telinga puan, selama mana kedua-dua
telinga tersebut tidak sampai ke tahab aib yang jelas. Jika tidak ia akan
termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah SWT yang dilarang. Allah SWT
berfirman:
وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ
اللَّهِ
Maksudnya: "dan Aku (Syaitan) akan menyuruh mereka mengubah
ciptaan Allah". (al-Nisaa’: 119)
Garis ketetapan yang boleh dijadikan panduan dalam persoalan
pembedahan kecantikan ini ialah sekiranya pembedahan tersebut di lakukan hanya
sekadar untuk mengelok dan mencantikkan sahaja, maka ia adalah terlarang.
Sebaliknya jika pembedahan itu dilakukan bagi tujuan menghilangkan aib dan
hodoh yang jelas, maka ia adalah harus. Inilah yang telah difatwakan
oleh sekumpulan ulama, antara mereka ialah al-Syeikh Muhammad bin Soleh
al-‘Uthaimin RH, beliau menyebut:
القاعدة في هذه الأمور أن العملية لإزالة العيب جائزة، والعملية
للتجميل غير جائزة، ودليل ذلك أن النبي صلى الله عليه وآله وسلم لعن المتفلجات في
أسنانهن من أجل تجميل السن، ولكنه أذِنَ لأحد الصحابة -رضي الله عنه- لما أصيبت
أنفه وقطع أن يتخذ أنفاً من ذهب، فالقاعدة: أن ما كان لإزالة عيب فهو جائز، وما
كان لزيادة التجميل فهو ليس بجائز. فمثلاً: لو كان الأنف أعوج وأجرى عملية
لتعديله، فلا بأس؛ لأن هذا إزالة عيب، أو كانت العين حولاء فأجرى عملية لتعديلها،
فلا بأس؛ لأنه إزالة عيب. فهذا الأنف إذا كان كبره يعتبر عيباً، فهذا عيب ولا بأس
بإجراء عملية، أما إذا كان فيه كبر وتصغيره يكون أجمل، فإن هذا يعتبر تجميلاً فهو
كالتفلّج، والتفلج لا يجوز
Maksudnya: Dan kaedah untuk perkara ini, bahawa pembedahan bagi
tujuan menghilangkan keaiban adalah harus. Manakala pembedahan bagi tujuan
mencantikkan (semata-mata) adalah tidak harus (tidak boleh). Dalil dalam
perkara ini ialah Nabi SAW telah melaknat al-Mutafallijaat (wanita yang meminta
di jarakkan) gigi-giginya bagi tujuan mencantikkan gigi. Namun baginda telah
memberi keizinan kepada salah seorang sahabat RA yang terpotong hidungnya di
dalam peperangan untuk menggantikan hidungnya yang terpotong itu dengan emas.
Maka kaedah (dalam permasalahan ini) ialah: “Bahawa apa-apa yang bertujuan
menghilangkan keaiban maka ia adalah harus. Manakala apa-apa yang bertujuan
menambahkan kecantikan, maka ia tidak boleh.” Sebagai contoh: sekiranya
sesuatu hidung itu senget, lalu dilakukan pembedahan untuk membetulkannya, maka
tidak mengapa, kerana ia termasuk menghilangkan aib. Atau mata yang juling,
lalu dijalankan operasi membetulkannya, maka tidak mengapa, kerana ia termasuk
proses menghilangkan aib. Demikianlah hidung, jika ia besar dan dikira sebagai
satu keaiban, maka aib yang seperti ini tidak mengapa untuk dilakukan
pembedahan. Adapun jika besar (yang biasa), dan mengecilkannya adalah lebih
cantik, maka ketika itu ia termasuk proses mencantikkan seperti al-Tafalluj,
dan ianya adalah terlarang.” (Majmu’ Fatawa wa Rasa’il, jilid 17)
0 comments:
Post a Comment