Wednesday, November 6, 2013

Suami Melarang Saya Membantu Ibu-Bapa Yang Susah Dengan Alasan Tanggungjawab Tersebut di Atas Bahu Adik-Beradik Lelaki

Soalan:

Ibu-Bapa saya termasuk dalam golongan orang susah. Saya pula seorang suri rumah yang bekerjaya dan mempunyai pendapat yang lebih dari cukup. Masalah saya ustaz, suami saya melarang saya membantu ibu-bapa dengan alasan tanggungjawab tersebut adalah tanggungjawab anak-anak lelaki bukan perempuan. Tetapi adik-beradik lelaki saya bukan dari golongan yang senang, pendapatan mereka hanya cukup untuk diri dan keluarga mereka sahaja. Apakah yang saya perlu lakukan? Taat kepada perintah suami yang melarang membantu ibu-bapa saya atau bagaimana? Mohon ustaz dapat merungkaikan kebingungan saya ini. terima kasih.

Jawapan:

Wajib ke atas anak yang berkemampuan sama ada lelaki mahupun wanita membantu dan memberi nafkah kepada ibu dan bapa mereka yang susah dan fakir. Allah SWT berfirman:

Maksudnya: “dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik (berbuat ihsan) kepada ibu bapa.” (al-Isra’: 23)

Termasuk dalam ertikata berbuat baik dan ihsan kepada kedua ibu dan bapa ialah mengeluarkan nafkah kepada mereka ketika mereka memerlukannya. Ibn al-Munzir berkata:
Maksudnya: “Para ulama telah bersepakat bahawa nafkah ibu dan bapa yang fakir dan tidak  memiliki mata pencarian dan harta, wajib ke atas harta anaknya.”

Kewujudan adik-beradik lelaki anda tidak menggugurkan kewajipan anda mengeluarkan nafkah kepada ibu dan bapa, terutamanya apabila mereka tidak berkemampuan.

Justeru, suami puan yang beranggapan tanggungjawab tersebut hanya terpikul di atas bahu adik-beradik lelaki puan sahaja adalah tidak benar dan salah. Jika demikian keadaannya, dimana puan berkewajipan mengeluarkan nafkah kepada ibu-bapa yang susah dan fakir, maka puan tidak perlu mentaati larangan suami puan dalam hal ini. Ini kerana Nabi SAW bersabda:

لا طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ ، إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ

Maksudnya: “Tiada ketaatan dalam perkara maksiat, sebaliknya ketaatan hanyalah dalam perkara yang makruf.” (HR al-BUkhari dan Muslim)

Sekalipun begitu, saya nasihatkan puan berlemah-lembut dengan suami dalam usaha memberi kefahaman kepada beliau dalam persoalan ini. Jelaskan kepada suami bahawa tanggungjawab ini dipikulkan ke atas bahu puan oleh Allah SWT, dan sepatutnya dia membantu puan untuk terus berbuat baik kepada kedua ibu dan bapa.


Wallahu a’lam.

0 comments: