Soalan:
Apakah hukum solat di belakang imam yang tidak dapat rukuk dan sujud dengan sempurna disebabkan keuzuran.
Jawapan:
Para ulama
berbeza pandangan dalam persoalan hukum menunaikan solat di belakang imam yang tidak
mampu rukuk dan sujud secara sempurna disebabkan ada keuzuran. Pandangan yang lebih
benar ialah SAH menunaikan solat di belakang imam yang tidak dapat rukuk dan
sujud secara sempurna kerana ada keuzuran. Inilah pandangan Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah dan menjadi pilihan al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin RH. Hal
ini berdasarkan:
1. Kaedah
yang menyebut:
أنَّ مَن صحّتْ
صلاتُه صحّتْ إمامتُه إلا بدليلٍ
Maksudnya: “Bahawa sesiapa yang
sah solatnya, maka sah juga menjadi imam, melainkan dengan adanya dalil (yang
menunjukkan sebaliknya).” Namun wanita tetap tidak boleh menjadi imam
kepada lelaki kerana berbeza jenis jantina.
2. Diqiyaskan
dengan sahnya solat makmum yang sihat di belakang imam yang tidak mampu berdiri
berdasarkan pandangan Abu Hanifah, Syafie dan Ahmad. Pandangan ini juga disokong
dengan nas hadis.
Para makmum hendaklah rukuk dan
sujud dengan sempurna sekalipun imam melakukan rukuk dan sujud dengan isyarat. Melainkan
jika imam solat secara duduk, maka ketika itu para makmum juga dituntut untuk
solat secara duduk berdasarkan hadis Nabi SAW yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, baginda
bersabda:
إِنَّمَا جُعِلَ
الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَلَا تَخْتَلِفُوا عَلَيْهِ ، فَإِذَا رَكَعَ
فَارْكَعُوا ، وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا رَبَّنَا
لَكَ الْحَمْدُ ، وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا ، وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا
جُلُوسًا أَجْمَعُونَ
Maksudnya: “Hanyasanya diadakan imam itu adalah untuk diikuti,
maka jangan kamu semua menyalahinya, jika dia rukuk, maka berukuklah, jika dia
berkata: Sami’allahu liman hamidah, maka katakanlah: Rabbana lakal hamd. Jika dia
sujud maka bersujudlah, dan jika dia solat secara duduk, maka bersolatlah kamu
semua secara duduk.” (al-Bukhari dan Muslim)
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment