BENARKAN KISAH ‘UMAR PERNAH DIMARAHI
ISTERINYA?
Soalan:
Saya
pernah mendengar satu kisah tentang ‘Umar bin al-Khattab RA juga dimarahi oleh
isterinya. Suatu hari seorang lelaki ingin mengadu kepada Sayyidina ‘Umar
tentang akhlak buruk isterinya yang sering meninggikan suara memarahinya. Lalu lelaki tadi pergi ke rumah sayyidina
‘Umar RA untuk mengadu, sampai sahaja di hadapan pintu, beliau mendengar ‘Umar
yang juga seorang khalifah ketika itu sedang dimarahi oleh isterinya. Lalu lelaki itu berkata: "Jika demikian yang berlaku kepada 'Umar yang merupakan Amirul mukminin, maka apa yang berlaku antara aku dan isteriku adalah perkara biasa." Saya
ingan kepastian dari ustaz adakah cerita ini benar, sebahagian para isteri
menjadikan kisah ini sebagai bukti seorang isteri boleh meninggikan suara
terhadap suaminya. Sekian, terima kasih.
Jawapan:
Cerita ini disebut oleh
beberapa ulama di dalam kitab mereka, antaranya:
1. Al-Syeikh
Sulaiman bin Muhammad al-Bujairamiy (الشيخ سليمان بن محمد البجيرمي) seorang faqih dalam mazhab al-Syafie di dalam kitab Hasyiah
al-Bujairamiy 3/441-442.
2. Abu
al-Laith al-Samarqandiy, seorang faqih mazhab Hanafi di dalam kitabnya Tanbih
al-Ghafilin, halaman: 517.
3. Ibn
Hajar al-Haitami di dalam al-Zawajir 2/80.
Ketika
menyebut cerita ini, ketiga-tiga mereka tidak mendatangkan sebarang Sanad bahkan
mereka menyebutnya dalam bentuk sighah tamridh, iaitulah satu cerita
yang dinukilkan dalam bentuk ‘ada orang kata’. Bentuk cerita yang
seumpama ini menunjukkan kelemahan dan tidak benarnya cerita tersebut. Apatah lagi
kelemahan dan tidak benarnya cerita ini dikuatkan dengan alasan-alasan berikut:
Bersalahan dengan cerita
yang lebih masyhur tentang kehebatan sayyidina ‘Umar bin al-Khattab RA,
sehingga Ibn ‘Abbas RA pernah berkata:
مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيْدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ
عَنْ آيَةٍ فَمَا أَسْتَطِيْعُ أَنْ أَسْأَلَهُ هَيْبَةً لَهُ
Mafhumnya: “Daku pernah
menetap selama setahun untuk bertanyakan kepada ‘Umar bin al-Khattab tentang
satu ayat (dari al-Quran), namun daku tidak mampu bertanyakan beliau tentang
ayat tersebut disebabkan aku berasa haibah (rasa takut disebabkan hormat)
terhadap beliau.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Kata ‘Amr bin Maimun:
شَهِدْتُ عُمَرَ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ طُعِنَ فَمَا مَنَعَنِي أَنْ أَكُونَ فِي الصَّفِّ
الْأَوَّلِ إِلَّا هَيْبَتُهُ، وَكَانَ رَجُلًا مَهِيبًا
Mafhumnya: “Daku bersama dengan ‘Umar RA pada hari beliau ditikam, tidaklah menghalang kami dari berada pada saf yang pertama melainkan disebabkan haibahku terhadapnya. Beliau adalah seorang yang digeruni kerana dihormati oleh orang ramai.” (Hilyah al-Auliya’: 4/151)
Disebabkan kehebatan ‘Umar
bin al-Khattab RA ini, Sa’ad bin Abi Waqqas RA berkata:
اسْتَأْذَنَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَعِنْدَهُ نِسْوَةٌ مِنْ قُرَيْشٍ يُكَلِّمْنَهُ وَيَسْتَكْثِرْنَهُ ، عَالِيَةً
أَصْوَاتُهُنَّ ، فَلَمَّا اسْتَأْذَنَ عُمَرُ قُمْنَ فَبَادَرْنَ الْحِجَابَ ، فَدَخَلَ عُمَرُ وَرَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -
يَضْحَكُ ، فَقَالَ : أَضْحَكَ اللَّهُ سِنَّكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ! فَقَالَ
النَّبِيُّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - : ( عَجِبْتُ مِنْ هَؤُلَاءِ
اللَّاتِي كُنَّ عِنْدِي ، فَلَمَّا سَمِعْنَ صَوْتَكَ ابْتَدَرْنَ الْحِجَابَ )
قَالَ عُمَرُ ؟ يَا عَدُوَّاتِ أَنْفُسِهِنَّ !
أَتَهَبْنَنِي وَلَا تَهَبْنَ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ - ؟ فَقُلْنَ : نَعَمْ ؟ أَنْتَ أَفَظُّ وَأَغْلَظُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ - : ( إِيهٍ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ ! وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا لَقِيَكَ الشَّيْطَانُ
سَالِكًا فَجًّا قَطُّ إِلَّا سَلَكَ فَجًّا غَيْرَ فَجِّكَ
Mafhumnya: “Umar bin
al-Khattab RA pernah meminta izin berjumpa dengan Rasulullah SAW, ketika itu
bersama dengan baginda beberapa wanita Quraisy sedang berbicara dan suara
mereka meneggelamkan suara baginda SAW. Apabila ‘Umar meminta izin untuk masuk,
kesemua para wanita tersebut mengubah keadaan dan kedudukan mereka. Setelah
‘Umar masuk dan melihat keadaan baginda tersenyum, beliau berkata: “Apa yang
menyebabkan tuan tersenyum, wahai Rasulullah?” Maka Nabi SAW bersabda: “Aku
hairan dengan para wanita yang bersama dengan ku tadi, apabila mereka mendengar
suaramu, mereka segera mengubah keadaan dan kedudukan mereka (kerana takut dan
haibah terhadapmu).” Kata ‘Umar kepada para wanita tersebut: “Apakah kamu semua
berasa haibah t erhadapku tetapi tidak kepada Rasulullah SAW?” jawab para
wanita tersebut: “Ya, kerana kamu lebih dahsyat dan lebih keras berbanding baginda. Lalu Rasulullah SAW
bersabda: “Jangan pedulikan mereka wahai Ibn al-Khattab, demi jiwaku yang
berada dalam genggamanNya, satu syaitan tidak bertemu dengan engkau yang sedang
melalui suatu lembah melainkan dia akan melalui lembah yang lain.” (HR
al-Bukhari dan Muslim)
KESIMPULAN:
Riwayat-riwayat yang lebih Sahih di atas bertentangan dengan riwayat kononnya 'Umar RA pernah dimarahi isterinya. Selain itu kisah tersebut juga tidak berasal dari kitab-kitab hadis yang dijadikan rujukan, kisah tersebut hanya diriwayatkan dalam bentuk periwayatan yang lemah. Justeru kisah ini tidak boleh dijadikan bukti bolehnya seorang
isteri meninggikan suara terhadap suaminya.
Perlu dijelaskan juga di
sini bahawa. Seorang isteri yang meninggikan suara terhadap suaminya termasuk
dalam buruk adab dalam pergaulan. Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin
berkata:
نقول لهذه الزوجة إن رفع صوتها على
زوجها من سوء الأدب ؛ وذلك لأن الزوج هو القوام عليها وهو الراعي لها فينبغي أن
تحترمه وأن تخاطبه بالأدب ؛ لأن ذلك أحرى أن يؤدم بينهما وأن تبقى الألفة بينهما.
كما أن الزوج أيضاً يعاشرها كذلك ،
فالعشرة متبادلة ، قال الله تبارك وتعالى: ( وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللَّهُ
فِيهِ خَيْراً كَثِيراً )
.
فنصيحتي لهذه الزوجة أن تتقي الله عز وجل في نفسها وزوجها ، وأن لا ترفع صوتها عليه لا سيما إذا كان هو يخاطبها بهدوء وخفض الصوت
فنصيحتي لهذه الزوجة أن تتقي الله عز وجل في نفسها وزوجها ، وأن لا ترفع صوتها عليه لا سيما إذا كان هو يخاطبها بهدوء وخفض الصوت
Maksudnya: “Kami katakan
kepada wanita yang meninggikan suara terhadap suaminya bahawa perbuatan
tersebut termasuk dalam adab yang buruk. Hal ini kerana suami adalah pemimpin
untuknya, maka sepatutnya seorang isteri menghormati suaminya dan berbicara
dengan suami dengan beradab. Dengan ini ia lebih dapat mendatangkan kesatuan
dan kelunakan hubungan antara mereka berdua. Sama halnya seorang suami juga
mesti melakukan perkara yang sama, mesti diwujudkan hubungan yang sama, Allah
Taala berfirman: “Dan berhubunglah dengan mereka (para isteri) dengan cara yang
makruf, jika kamu (para suami) tidak menyukai mereka, barangkali kamu tidak
sukakan sesuatu, sedangkan Allah jadikan pada perkara tersebut kebaikan yang
banyak.” Oleh yang demikian nasihat saya kepada wanita yang meninggikan suara
terhadap suaminya agar dia bertakwa kepada Allah Azza wa Jalla terhadap dirinya
dan suaminya, dan jangan dia meninggikan suara terhadap suami, terutamanya ketika berbicara dengan suami hendaklah dengan cara yang lembut dan merendahkan suara.”
(Fatawa Nur ‘ala al-Darb: 2/19)
Wallahu a’lam.
0 comments:
Post a Comment