Soalan:
Assalamualaikum,
Suami saya telah kembali ke Rahmatullah setelah seminggu kami diijabkabulkan. Saya sentiasa memohon doa kehadrat Allah agar kami ditemukan dan disatukan semula sebagai suami isteri di syurga kelak. Saya berdoa agar arwah dapat menjadi satu-satunya suami saya di dunia dan akhirat. Soalan saya:
1) Adakah doa saya ini menjadi satu kesalahan?
2) Adakah benar isteri menjadi milik suaminya
yang terakhir? Jika benar, adakah tidak menjadi kesalahan jika saya tidak mahu
menikah untuk kali kedua.
Terima kasih,
Jawapan:
Terima kasih kepada Puan dengan soalan yang diajukan. Kami memohon kepada Allah SWT agar Puan terus berada dalam keredhaan dan kesabaran, seterusnya mengharapkan balasan pahala dari Allah di atas
ujian tersebut. Jawapan dari kami untuk persoalan puan adalah seperti berikut:
1. Ia berbalik
sejauhmana keperluan Puan terhadap perkahwinan itu sendiri. Puan berhak membuat
pilihan berdasarkan keperluan puan kepada perkahwinan. Jika puan merasakan
tiada keperluan untuk berkahwin, maka puan berhak untuk tidak berkahwin. Apapun,
perkahwinan adalah suatu yang amat digalakkan oleh Nabi SAW kerana amat banyak
kebaikan darinya, antara kebaikan tersebut ialah untuk memenuhi tuntutan
berpasangan, memperolehi zuriat, mengembangkan hubungan kekeluargaan dan
seumpamanya.
2. Berdasarkan pendapat yang lebih kuat, seseorang wanita di akhirat kelak akan menjadi milik suami terakhirnya ketika di dunia
sekiranya kedua-dua mereka merupakan ahli Syurga. Puan juga tidak bersalah jika
memilih untuk tidak berkahwin kali kedua.
HURAIAN
Terdapat perbezaan pandangan ulama dalam persoalan ini: ‘Apakah
Di Akhirat Kelak’ Seseorang Isteri Akan Menjadi Milik Suami Terakhirnya Di
Dunia?’ Terdapat tiga pendapat ulama:
i. Pertama: Jika seseorang wanita pernah berkahwin
lebih dari seorang suami, maka ia akan bersama dengan suaminya yang paling baik
akhlak bersamanya ketika di dunia. Namun pendapat ini lemah, hal ini kerana ia bersandar kepada sebuah hadis Mungkar yang diriwayatkan daripada Ummu Habibah yang pernah berkata:
يا رسول الله ، المرأة يكون لها
الزوجان في الدنيا ، ثم يموتون ويجتمعون في الجنة ، لأيهما تكون ؟ للأول أو للآخر
Mafhumnya: “Wahai Rasulullah, seseorang
wanita yang pernah berkahwin dengan dua orang suami ketika di dunia, kemudian
kedua-duanya meninggal dunia dan masuk ke dalam syurga, wanita itu menjadi
milik suaminya yang mana satu, yang pertama atau yang kedua?” Lalu
diriwayatkan baginda menjawab:
لأحسنهما
خلقا كان معها يا أم حبيبة ، ذهب حسن الخلق بخير الدنيا والآخرة
Mafhumnya: “Wanita itu menjadi milik
suaminya yang lebih baik akhlak bersama dengannya ketika di dunia wahai Ummu
Habibah. Orang yang berakhlak baik itu akan membawa bersamanya kebaikan dunia
dan akhirat.” (Hadis ini disertakan oleh al-Imam al-Qurtubi di dalam kitabnya
al-Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa al-Akhirah)
Seperti yang saya nyatakan di atas, hadis ini termasuk di dalam himpunan
hadis-hadis yang Mungkar seperti yang dihukumkan oleh Ibn ‘Adiy, katanya: “Kebanyakan
yang diriwayatkan olehnya (salah seorang periwayat hadis ini bernama Ubaid
bin Ishak al-‘Attor) sama ada Mungkar al-Isnad ataupun Mungkar al-Matan.”
(Sila lihat al-Kamil 5/347). Oleh yang demikian hadis ini tidak boleh
dijadikan hujah, maka jadilah pendapat ini suatu yang tidak kukuh.
ii. Kedua: Dia diberi peluang untuk memilik salah seorang
daripada suami-suaminya tersebut.
Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Munajjid
berkata: “Daku tidak dapati bagi sesiapa (di kalangan ulama) yang menyebut
pendapat ini memiliki apa-apa dalil.”
iii.
Ketiga: Ia menjadi milik suami terakhirnya ketika
di dunia. Dan inilah pendapat yang lebih kuat dalam persoalan ini. Ia disokong
dengan hadis yang dimarfu’kan kepada Nabi SAW, iaitulah:
أيما امرأة
تُوفي عنها زوجها ، فتزوجت بعده ، فهي لآخر أزواجها
Mafhumnya: “Mana-mana wanita yang kematian
suami, setelah itu dia berkahwin lagi, maka wanita itu adalah untuk suaminya
yang terakhir (ketika di dunia).” (Dinilah Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih
al-Jami’ dan di dalam al-Silsilah al-Sahihah)
Al-Imam al-Tobarani meriwayatkan bahawa
Mu’awiyah bin Abi Sufian pernah meminang Ummu al-Darda’ selepas meninggalnya
Abu al-Darda’. Lalu pinangan Mu’awiyah itu ditolak dan dijawab oleh Ummu
al-Darda’ dengan berkata:
إني سمعت أبا الدرداء يقول سمعت
رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول أيما امرأة توفي عنها زوجها فتزوجت
بعده فهي لآخر أزواجها وما كنت لأختارك على أبي الدرداء
Mafhumnya: “Sesungguhnya daku pernah
mendengan Abu al-Darda’ berkata yang beliau pernah mendengar Rasulullah SAW
bersabda: “Mana-mana wanita yang kematian suaminya, kemudian wanita itu
berkahwin dengan suami yang lain, maka ia menjadi milik suaminya yang terakhir
ketika di dunia. Maka aku tidak akan memilih engkau untuk menggantikan tempat
Abu al-Darda’.” Lalu Mu’awiyah
menjawab:
فعليك بالصوم
فإنه مَحْسَمَة
Mafhumnya: “Jika demikian hendaklah kamu
(wahai Ummu al-Darda’) membanyakkan berpuasa, kerana puasa itu menghilangkan
keinginan syahwat nikah.” (al-Mu’jam
al-Awsat 3/275)
Wallahu a’lam.
1 comments:
Assalamualaikum.saya nk bertanya sikit,sya ade terbaca dalam sbuah buku.die ad mnybut tentang isteri adalah ketua bidadari di syurga untk suaminya.dan menyebut jika isteri itu berkahwin lbih dari 1 maka dia akan diberika pilihan untuk memilih suaminya di syurga.boleh x ustaz beri sdikit huraian.
Post a Comment