Monday, August 16, 2010

Balasan Puasa Org Mukmin dan Muhtasib

Org yg berpuasa hanya sekadar memenuhi rukun dan syarat sah. Dlm masa yg sama tidak menjauhi perkara2 haram ketika berpuasa adalah org yg hanya layak bebas dr ancaman azab kerana tidak berpuasa.

Sedang org yg berpuasa dan menjauhi perkara2 haram lain adalah mereka yg berhak mendapat pahala dan kelebihan berpuasa.

Tahukah anda apa kelebihan berpuasa...?

Allah akan memberi ganjaran pahala yg tiada had sempadannya. Kerana itu Nabi s.a.w. bersabda:

كل عمل ابن أدم له وقال الله تعالى: إلا الصيام فإنه لي وأنا أجزي به


Maksudnya: "Setiap amalan anak Adam itu untuknya, dan firman Allah s.w.t.: "Melainkan puasa, sesungguhnya puasa itu untukKu dan Aku yg akan memberi balasan denganny."

Seperti biasa apabila Allah menisbahkan sesuatu kepadanya ia menunjukkan keagungan dan kemuliaan. Jika satu-satu amalan baik yg lain akan digandakan pahalanya hingga ke-10 dan akan berlipat ganda ke-700 kali gandaan berdasarkan hadith Nabi s.a.w.:

كل عمل ابن أدم له يضاعف الحسنة بعشر أمثالها, إلى سبعمائة ضعف إلا الصيام فإنه لي وأنا أجزي به, يدع طعامه وشرابه وشهوته من أجلي

Maksudnya: "Setiap amalan anak adam itu adalah untuknya, digandakan sesuatu kebaikan dengan 10 kali gandaan seumpamanya sehingga menjangkaui 700 kali gandaan, melainkan puasa. (Firman Allah): Sesungguhnya puasa itu untukKu dan Aku yg akan memberi balasan dgnnya., dia meninggalkan makan, minum dan shahwatnya kerana-KU."

Kata Ibn Rejab sebagai komentarny terhadap hadith ini:

الأعمال كلها تضاعف بعشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف , إلا الصيام فإنه لا ينحصر تضعيفه في هذا العدد, بل يضاعفه الله عز وجل أضعافا كثيرة بغير حصر عدد , فإن الصيام من الصبر, وقد قال الله تعالى

Maksudnya: "Semua amalan akan digandakan (ganjarannya) sebanyak 10 kali gandaan yg seumpanaya, sehinggalh meningkat ke 700 kali gandaan, melainkan puasa, Kerana puasa itu tiada batas gandaannya seumpama bilangan ini, bahkan Allah melipat-gandakan (pahala puasa) dengan gandaan yg banyak tanpa batasan bilangan, kerana sesungguhnya puasa termasuk dalam kesabaran. Firman ALlah: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ (Maksudnya: Sesungguhnya hanya org2 yg bersbar itu akan ditunaikan kepadanya ganjaran yang tidak ada batasan" al-Zumar:15)" (Lata-if al-Ma'arif: 283-284)

Oleh itu tidak hairanlah apabila al-Imam Sufiyah bin 'Uyainah berkata:

إذا كان يوم القيامة يحاسب الله عبده ويؤدي ما عليه من المظالم من سائر عمله حتى لا يبقى إلا الصوم فيتحمل الله عز وجل ما بقي عليه من المظالم , ويدخله بالصوم الجنة

Maksudnya: "Apabila pada hari kiamat, Allah akan menghisab kezaliman-kezalimah yg dilakukan oleh hambanya dengan seluruh amalannya (kezalimah yg dilakukan perlu dibayar dgn pahala) sehinggalah hbis semuanya dan yg tinggal hanyalah puasa. Maka Allah azza wa jalla akan menanggungkan kesalahan-kesalahannya yg msih ada ke atas puasa tersebut dan Allah akan memasukkan dia ke dalam Syurga dgn puasanya itu." (Dikeluarkan oleh al-Baihaqi di dlm Syu'bul Iman)

Perhatikan hadith ini pula: dari Tolhah bin Ubaidillah:


أن رجلين من بلي قدما على رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان إسلامهما جميعا فكان أحدهما أشد اجتهادا من الآخر فغزا المجتهد منهما فاستشهد ثم مكث الآخر بعده سنة ثم توفي قال طلحة فرأيت في المنام ب...ينا أنا عند باب الجنة إذا أنا بهما فخرج خارج من الجنة فأذن للذي توفي الآخر منهما ثم خرج فأذن للذي استشهد ثم رجع إلي فقال ارجع فإنك لم يأن لك بعد فأصبح طلحة يحدث به الناس فتعجبوا لذلك فبلغ ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم وحدثوه الحديث فقال من أي ذلك تعجبون فقالوا يا رسول الله هذا كان أشد الرجلين اجتهادا ثم استشهد ودخل هذا الآخر الجنة قبله فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم أليس قد مكث هذا بعده سنة قالوا بلى قال وأدرك رمضان فصام وصلى كذا وكذا من سجدة في السنة قالوا بلى قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فما بينهما أبعد مما بين السماء والأرض )

Maksudnya: "Suatu hari 2 org lelaki dari Suku Baliyy datang bertemu Rasulullah s.a.w., dan kedua-dua mereka memeluk islam dengan serentak. Salah seorang dari mereka berdua lebih bersemangat berjihad berbanding yang seorang lagi, lalu dia menyertai peperangan, dan dia memperoleh syahid. Kemudian yg seorang lagi terus hidup selepasnya selama setahun kemudian diapun meninggal dunia. Berkata Tolhah: Satu hari aku bermimpi dan, ketika aku berada di pintu syurga bersama dua org lelaki ini, kemudian keluar malaikat dr syurga lalu mengizinkan lelaki yg mati kemudian memasuki syurga, kemudian malaikat tadi keluar lagi dan mengizinkan lelaki yg gugur syahid itu memasuki surga, kemudian dia datang semula kepadaku dan berkata: "Engkau pulanglah, kerana giliranmu memasuki syurga masih belum sampai. Apabila pagi hari Tolhah menceritakan apa yg dilihatnya di dalam mimpi kepada org ramai, semua mereka hairan dgn mimpinya. Lalu perkara itu sampai kpd Rasulullah s.a.w. dan mereka menceritakannya kepada baginda. Tanya baginda: Apa yg menghairankan kamu semua? Mereka menjawab: Wahai Rasulullah s.a.w. lelaki ini lebih bersemangat berjihad berbanding seorang lagi, kemudian dia memperoleh syahid, akan tetapi kawannya yg mati selepasny lebih dahulu memasuki syurga. Jawab Nabi s.a.w: BUkanlah lelaki ini telah hidup selepasnya kawannya yg mati syahid itu setahun? Jawab mereka: Benar. Sambung baginda lagi: Bukankah dia telah mendapati bulan Ramadhan dan berpuasa di dalamnya dan telah mendirikan banyak rakaat solat dalam setahun itu? Jawab mereka: Benar. Sabda Nabi s.a.w.: Maka beza antara mereka lebih jauh dari langit dan bumi." (H.R. Ibn Majah dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah. Demikian juga dianggap Mahfuz oleh Ibn 'Abd al-Barr di dalam al-Tamhid)


Allahu Akbar..... amat besar ganjaran ALlah...

Ya Allah jadikan kami dari kalangan yg ENgkau terima Puasa mereka. Amin...
wallahu a'lam.

0 comments: