Friday, December 5, 2008

Hukum Mengkasi Haiwan


Ramai yang bertanyakan kepada saya tentang hukum mengkasi haiwan (خِصَاء) samaada untuk tujuan menggemukkannya atau untuk tujuan yang lain. Di bawah ini penjelasan tentang hukum tersebut.





Wujud perbezaan pendapat di kalangan ulama mazhab tentang pendetailan hukum Mengkasi haiwan ini. Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah (19/112) menyebut:

- Para ulama dari mazhab al-Hanafi berpendapat tidak mengapa mengkasi haiwan, kerana ada padanya manfaat kepada binatang dan juga manusia.

- Ulama mazhab Malik pula berpendapat Harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya tanpa ada hukum makruh, untuk daging yang lebih baik.

- Ulama mazhab Syafie pula membezakan antara haiwan yang dimakan dagingnya dan yang tidak dimakan dagingnya. Mereka berpendapat: Harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya ketika ia kecil, dan diharamkan selain daripada itu (yang tidak dimakan daging). Mereka juga mensyaratkan proses mengkasi itu tidak mendatangkan kecelakaan (kepada (haiwan).

- Ulama Hanbali pula menharuskan mengkasi kambing untuk mengelokkan dagingnya. Dikatakan: Makruh mengkasi kuda dan haiwan lain.

Pandangan Ulama Semasa (Rumusan):

Secara ringkas mengkasi haiwan untuk maslahah adalah harus hukumnya, kerana ia thabit dari pengakuan Nabi S.A.W. seperti hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah:


أن النبي صلى الله عليه وسلم ضحى بكبشين عظيمين موجوءين


Maksudnya: “Bahawa Nabi S.A.W. pernah mengorbankan dua ekor kibas yang besar dan yang dikasikan.” (Hadith ini disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah)


Namun dalam proses mengkasi ini hendaklah dengan menggunakan cara yang tidak mendatangkan mudharat kepada binatang tersebut berdasarkan keumuman dalil-dalil syara’ yang melarang mendatangkan mudharat kepada manusia dan haiwan.

Demikian juga, bagi penternak-penternak haiwan yang kebiasaan mereka meletakkan tanda kepada haiwan mereka, hendaklah menghindari dari melakukan tanda dengan melukakannya di bahagian muka. Ini berdasarkan hadith daripada Jabir R.A. yang berkata:


أنَّ النَّبيَّ صلى الله عليه وسلم مَرَّ عَلَيْهِ حِمَارٌ قَدْ وُسِمَ في وَجْهِهِ فقَالَ : " لَعَنَ الله الذي وَسَمَهُ


Maksudnya: “Bahawa Nabi S.A.W. pernah melihat kaldai yang lalu berhampiran baginda, yang mana kaldai itu telah dibuat tanda di mukanya. Lalu baginda (S.A.W.) bersabda: “Allah melaknat orang yang menandakannya (kaldai itu).” (Hadith riwayat Muslim)

Al-Syeikh Dr. Soleh bin Fauzan al-Fauzan berkata:


يجب الإحسان بالحيوانات، وعدم إلحاق الضرر بها من غير مصلحة شرعية، ويجب الرفق بها.

أما مسألة خصي الحيوان لأجل تسمينه، أو وسمه لأجل أن يعرف إما بقطع أذنه أو كيه أو ما أشبه ذلك؛ فلا بأس بذلك؛ لأن هذا لمصلحة، لكن يجب أن يستعمل مع الحيوان في إجراء هذه العملية الأسهل، وألا يستعمل في طريقة الخصي أو طريقة الوسم الطريقة المؤلمة التي تؤذي الحيوان بدون فائدة.

على أنه يحرم أن يحصل الوسم في الوجه، فيتجنب وجه الحيوان؛ فلا يؤذيه بكي ولا بقطع ولا بضرب ولا بغير ذلك؛ لأنه منهي عن ضرب الوجه والوسم بالوجه، أما الوسم في الأذن؛ فلا بأس بذلك، سواء كان بقطع طرف منها أو خرقها أو كيها بنار؛ لأنه لمصلحة، لكن عليه أن يستعمل الطريقة المريحة في هذا.


Maksudnya: “Wajib berlaku ihsan kepada haiwan dan tidak mendatangkan mudharat kepadanya tanpa ada maslahah yang dibenarkan agama dan wajib mengasihaninya. Adapun masaalah mengkasi haiwan untuk tujuan menggemukkannya atau membuat tanda padanya untuk tujuan dapat dikenali samaada dengan memotong (sedikit hujung) telinganya atau menggunakan api atau seumpamanya adalah tidak mengapa, kerana ia merupakan maslahah. Akan tetapi mesti menggunakan proses-proses yang lebih mudah, dan tidak menggunakan cara kasi dan membuat tanda yang menyakitkan yang memdatangkan mudharat kepada haiwan tanpa faedah. Dalam masa yang sama diharamkan membuat tanda di bahagian muka haiwan. Maka hendaklah menjauhi dari membuat tanda di bahagian muka haiwan, menyakiti,memotong sesuatu, memukul dan seumpamanya, kerana terdapat larangan dari memukul muka dan membuat tanda di bahagian muka. Adapun membuat tanda di telinga, tidak mengapa, samaada dengan memotong sedikit bahagian hujungnya atau menggunakan api, kerana perbuatan ini ada maslahah, akan tetapi hendaklah menggunakan cara yang lebih ringan.” (al-Muntaqa min Fatawa Fadhilah al-Syeikh Soleh bin Fauzan bin Abdillah al-Fauzan, jld 3, m.s. 337, bil. Fatwa: 502)

Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin berkata:


وأما الخصاء فهو جائز إذا كان فيه مصلحة، ولكن يجب أن تتخذ الإجراءات اللازمة لمنع تألم البهيمة


Maksudnya: “Adapun mengkasi haiwan, hukumnya adalah harus jika ada maslahah, akan tetapi mestilah menggunakan proses-proses yang dapat mengelakkan daripada menyakiti haiwan tersebut.” (Liqa al-Bab al-Maftuh 15/37)

Dikesempatan yang lain al-Syeikh al-Uthaimin berkata tentang mengkasi haiwan seperti kucing:


إذا كانت القطط كثيرة مؤذية ، وكانت العمليَّة لا تؤذيها : فلا حرج ؛ لأن هذا أولى من قتلها بعد خلقها .. وأما إذا كانت قططاً معتادة ولا تؤذي : فلعلَّ في بقائها تتنامى خيراً


Maksudnya: “Jika kucing itu banyak (jumlahnya) dan menyusahkan, dan proses mengkasinya tidak memudharatkannya, tidak mengapa, kerana mengkasi dalam keadaan ini lebih baik dari membunuhnya selepas ia Allah menciptakannya.. adapun jika jumlah kucing itu tidak banyak (jumlah yang biasa) dan tidak menyusahkan, mudah-mudahan membiarkan dia berkembang (membiak) itu adalah lebih baik.” (Fatawa Islamiyah 4/448)

Wallahu a’lam. bs


0 comments: