Wednesday, November 12, 2008

Kepalsuan Hadith Gerhana Bulan Dan Matahari Serentak

Soalan:

Kami ada menerima beberapa email ramalan yang dikatakan dari salah seorang pelajar Melayu di Universiti al-Azhar Mesir yang meramalkan pada akhir tahun ini (2005) akan lahirnya Imam Mahdi dan dalam bulan puasa tahun ini akan berlakunya dua gerhana bulan dan matahari secara serentak. Email tersebut mendakwa ada hadith yang mengkhabarkan peristiwa ini. Saya mengharapkan penjelasan dari Ustaz apakah benar ada hadith sedemikian rupa ? Apakah benar juga ramalan tersebut ? Penjelasan dari Ustaz kami ucapkan terima kasih

Jawapan:

Hadith yang dimaksudkan itu sebenarnya bukanlah hadith dari Nabi saw, ia diriwayatkan oleh ad-Daraqutni (الدارقطني) di dalam sunannya dari perkataan Muhammad bin al-Hanifiyah. Di bawah ini adalah lafaz al-Daruqutni:

قال الدارقطني : حدثنا أبو سعيد الاصطخري ثنا محمد بن عبد الله بن نوفل ثنا عبيد بن يعيش ثنا يونس بن بكير عن عمرو بن شمر عن جابر عن محمد بن علي قال:

" إن لمهدينا آيتين لم تكونا منذ خلق السماوات والأرض تنكسف القمر لأول ليلة من رمضان وتنكسف الشمس في النصف منه ولم تكونا منذ خلق الله السماوات والأرض".


Daruqutni berkata: "Menceritakan kepada kami Abu Said al-Asytakhri, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah bin Naufal, telah menceritakan kepada kami 'Ubaid bin Ya'ies, telah menceritakan kepada kami Yunus bin Bakir, daripada 'Amr bin Syamir, daripada Jabir, daripada Muhammad bin Ali katanya :

"Sesungguhnya bagi Mahdi kami itu kedatangannya ada dua tanda (aayatain), tidak berlaku tanda tersebut sejak diciptakan langit dan bumi, akan berlaku gerhana bulan pada malam pertama bulan Ramadhan, gerhana matahari pada pertengahan bulan Ramadhan. Perkara ini tidak pernah berlaku sejak ALLAH menciptakan langit dan bumi."


Athar ini adalah PALSU dan PENDUSTAAN terhadap Muhammad bin Ali (Ibn al-Hanifiyah) ra seperti yang disebut oleh Dr. Abdul 'Alim Abdul 'Azim al-Bastawi (الدكتور عبد العليم عبد العظيم البستوي ) di dalam kitabnya "al-Mausu'ah fi Ahadith al-Mahdi al-Dhoiefah wa al-Maudhuah" (الموسوعة في أحاديث المهدي الضعيفة والموضوعة ) m.s. 169.

Dr. Abdul 'Alim Abdul 'Azim al-Bastawi di dalam bukunya tersebut menyebut senarai para ulama hadith yang mengkritik beberapa rowi atau periwayat yang terdapat di dalam riwayat ini terutama 'Amr bin Syamir al-Ja'fi al-Kufi.

Tentang perawi-perawi yang terdapat di dalam sanad Dr. Abdul 'Alim Abdul 'Azim al-Bastawi menyebut pada riwayat tersebut adanya:

- Yunus bin Bakir bin Wasil as-Syaibani (يونس بن بكير بن واصل الشيباني ), Abu Bakar al-Jammal al-Kufi (بكر الجمَّال الكوفي). : (Orang yang banyak melakukan kesalahan). Mati pada tahun 199 H.

- 'Amr bin Syamir al-Ja'fi al-Kufi (وعمرو بن شَمِر الجعفي الكوفي ) : Seorang Syi'ah yang banyak memalsukan hadith.

Berkata pula as-Sulaimani : “'Amr adalah orang yang memalsukan hadith untuk menyokong Rawafid (Syi'ah Rafidhah)."

Berkata al-Jauzjani : "('Amr itu) Pendusta dan Pengubah (Hadith).

Berkata pula al-Hakim : "Dia ('Amr) banyak meriwayatkan hadith-hadith Palsu daripada Jabir al-Ja'fi, tidak ada yang meriwayatkan hadith-hadith palsu yang buruk daripada Jabir selain dia."

Berkata pula Ibn Hibban : "Dia seorang Rafidh (Syi'ah Rafidhah), dia mencela para sahabat dan meriwayatkan hadith-hadith palsu yang direka-reka daripada thiqaat."

Berkata pula Abu Hatim : "Dia ('Amr) benar-benar Mungkar Hadith, ditinggalkan hadith daripadanya."

Demikianlah kritikan para ulama Hadith yang menolak 'Amr bin Syamir. Antara ulama lain lagi yang menolak beliau ialah al-Bukhari, al-Nasa-ie, Ibn Sa'ad, Daraqutni dan lain-lain.

Manakala Jabir al-Ja'fi pula ialah Matrukul Hadith (متروك الحديث ) iaitu ditinggalkan Hadith daripadanya. Akan tetapi beliau dithiqahkan oleh Syu'bah, Waki' dan al-Thauri. Namun begitu Ibn Ma'in, Abu Hanifah, Laith bin Abi Sulaim, al-Jauzjani, Ibn 'Uyainah, Ibn Kharrasy, Sa'id bin Jubair dan selain mereka menganggap ia sebagai pendusta, selain itu ramai ulama Hadith lain yang melemahkannya.

Kerana itu az-Zahabi berkata : "Syu'bah menthiqahkannya, tetapi (pendapat Syu’bah ini) Syaz, kerana al-Huffaz hadith yang lain meninggalkannya."

Berkata pula Ibn Hajar : "Dia lemah dan seorang Rafidhi (Syiah Rafidhah)."

Kesimpulannya : "Hadith ini adalah hadith PALSU, kepalsuan ini disebabkan adanya beberapa rawi yang tidak thiqah terutamanya 'Amr bin Syamir al-Ja'fi al-Kufi".

Berkata al-'Azim Abadi : "Amr bin Syamir dari Jabir ; perkataan mereka berdua adalah LEMAH. Tidak dijadikan hujjah dengan mereka berdua."

wallahu a'lam.


----------

Repond dari Abu Basyir Ad-Daiki Al~Jawi

PERINGATAN UNTUK KAUM MUSLIMIN



IMAM MAHADI AKAN MUNCUL.

DAJJAL TERLALU HAMPIR

NABI ISA AKAN TURUN



Assalamualaikum wbt



Saudaraku kaum muslimin.



Beberapa bulan lepas saya telah menulis artikel peringatan bertajuk TAHUN GEMPAR 2005. Berbagai maklum balas yang saya terima dari pembaca. Yang paling banyak ialah ungkapan " Betul ke? ".Sinis dan tidak percaya. Khusus untuk mereka, suka saya membawa jawapan Saidina Ali r.a ketika menjawab tempelak seorang Yahudi. Yahudi itu berkata " Wahai Ali, adakah kamu pasti akan masuk syurga dengan sembahyang (dll amalan Islam)?" Jawab Saidina Ali r.a mahfumnya " Andai kata syurga dan neraka itu tiada maka saya dan kamu tidak rugi apa-apa..tetapi kalau benar wujud syurga dan neraka...insyaAllah saya berjaya dan kamu akan celaka"



Demikianlah peristiwa-peristiwa yang saya garapkan dalam artikel yang lepas dengan merujuk kepada beberapa kitab dan pandangan mereka yang jujur dan warak. Konsep jawapan saya juga sama. Jawapan saya " Jika semua itu tidak berlaku..Alhamdulillah tetapi andai kata satu demi satu peristiwa-peristiwa tersebut terjadi, adakah kita mampu menghadapi tanpa persediaan?"



Dalam artikel tersebut saya telah menulis beberapa perkara perlu diberi perhatian. Antaranya tentang kematian Raja Saudi. Innalillahi wainna ilaihiraaji'un. Pada hari Isnin, 31 Julai 2005 pada pukul 10 pagi Raja Fadh telah kembali ke Rahmatullah.



Dalam hadis koleksi saya mengenai Imam Mahadi a.s., tercatit bahawa apabila wafatnya Raja Arab akan berlaku perang saudara dan kekacauan akibat perebutan kuasa sesama mereka. Oleh yang demikian saya meminta saudara dan saudari sama-sama mengikuti dengan teliti perkembngan politik Arab Saudi . Sama-sama kita perhatikan dalam masa terdekat ini adakah terdapat bibit-bibit persengketaan yang dikatakan akan berlaku itu. Jika benar berlaku ternyata era Imam Mahadi akan bermula sebagaimana yang dijangka.





Muhammad Hasanain Haikal menulis dalam bukunya Al-Maqalat Al-Yabaniah bahawa adanya mereka-mereka yang menunggu untuk menggantikan Raja Fadh. Dari kalangan saudara kandung Raja Fadh( As-Sudairiyyin), iaitu Amir Sultan ( Panglima perang dan Menteri Pertahanan) dan Amir Salman. Manakala pengganti Raja Fadh, Amir Abdullah Ibnu Badawiyyah adalah hanya saudara tiri Raja Fadh.Raja Amir Abdullah juga merupakan panglima Pasukan Pengawal Nasional. ( Gambar 1 )

Gambar 1







Tulisan ini digarap pada bulan Ogos 2005. Bulan Ramadhan tahun ini akan bermula pada awal bulan Oktober 2005 iaitu 4 atau 5 Oktober 2005. Gerhana bulan dijangka akan berlaku di awal Ramadhan. Dan pada pertengahan Ramadhan akan berlaku pula gerhana matahari. Pada malam Jumaat pertengahan Ramadhan akan kedengaranlah suara dahsyat yang menakutkan. Jadi, ada dua peristiwa. Satu siang iaitu gerhana matahari dan satu malam iaitu suara yang manusia tidak pernah mendengar sebelum ini.



Pada bulan Syawal berikutnya bersamaan awal November 2005, akan mula berlaku Ma'ma'ah ( huru hara) yang berupa kecamuk peperangan antara negara-negara. Pada bulan Zulkaedah bersamaan bulan Disember 2005 akan terjadi perselisihan antarabangsa. Pada tahun 2006, musim haji akan dilakukan 2 kali. Bulan Zulhijjah pertama bersamaan dengan bulan Januari 2006. Akan terjadi peristiwa pembunuhan sehingga darah mengalir di Jumratul Aqabah pada hari Idhul Adha di Mina. Haji pada kali ini tidak lagi berlaku dalam suasana aman. Selepas peristiwa ini era Imam Mahadi akan bermula pada awal Muharram 1427 hijrah bersamaan Februari 2006.



Percayalah era Imam Mahadi dan Dajjal sudah terlalu hampir. Kaum Yahudi amat yakin pemimpin Agung mereka iaitu Al-Moshaikh ( Dajjal) akan muncul mengetuai mereka. Kaum Kristian pula amat yakin bahawa Al-Masih ( Nabi Isa a.s) akan muncul memimpin mereka. Manakala kita, kaum muslimin yakin bahawa Al-Mahadi, Al-Moshaikh( Dajal) dan Al-Masih a.s akan muncul. Menarik bukan?



Sesungguhnya Yahudi sedang kecut perut yang teramat-amat. Mereka membina tembok-tembok di Israel. Menanam pokok Ghardaqah dengan banyaknya. Malah telah menempah pedang Titanium dengan banyaknya. Hari mereka akan disembelih di bumi Israel makin hampir. Mereka menempatkan tentera proksi di bumi Afghanistan dan Iraq untuk menghadang tentera dari Timur. Tetapi ramai umat Islam sedang lalai dan hampir tidak ambil peduli pada era yang ditentukan olehNya tetapi telah dikhabarkan oleh RasulNya 1426 tahun lampau.



Ketahuilah era Islam menakluki dunia semakin hampir. Benarlah sabda Rasulullah saw bahawa akan sampai satu masa tidak akan ada satu pintu yang tidak akan dimasuki Islam. Panjang umur kita semua akan menyaksikan seorang pemimpin Agung bergelar Imam Mahadi akan memerintah dunia sambil memegang panji-panji Islam.





Tadahkan tangan dan berdoalah untuk pemimpin Agung kita Khalifah Al-Mahdi dan para pejuangnya. Di segenap ceruk dunia kini, sedang bersiap-siap 40 wali kutub, 313 orang Al-Badri dan 360 orang An-Najd. Mereka akan diikuti oleh 100,000 pejuang kaum muslimin yang akan berjuang seperti singa di waktu siang dan berdiri malam beribadat kepada Allah. Mereka-mereka yang terpilih itu kini berada di mana-mana. Setiap mereka akan mendapat alamat dari Allah. Apabila seruan tiba ( sedikit masa lagi) mereka akan menyahut seruan datang berbai'at/ berjanji setia dengan Imam Mahadi dan bersedia mencagarkan nyawa untuk agama. Mereka akan berduyun-duyun tampil mempertaruhkan jiwa raga untuk berjuang di sisi Imam Mahadi menegakkan kalimah Allah di muka bumi.



Tetapi sebelum bendera Islam berkibar diseluruh pelosok alam, beberapa peristiwa yang besar akan berlaku terlebih dahulu dan merubah senario kehidupan di luar kebiasaan dan jangkaan. Tiada lagi teknologi maklumat, Teknologi bio dan teknologi nano. Bursa saham di seluruh dunia akan merudum dan berakhir.



Saya pernah diberitahu oleh seorang ulamak yang warak bahawa Imam Mahadi akan berdoa kepada Allah agar minyak dilenyapkan dari muka bumi. Katanya waktu itu manusia akan berkenderaan hidup bukan berkenderaan mati. Bayangkan dunia tanpa minyak. Peperangan di era Mahadi hanya akan berlaku di waktu siang dan bersenjatakan panah, pedang dan tombak.



Mustahil? Allah Maha Berkuasa untuk melakukan sesuatu. Mengapakah Kaum Yahudi menempah pedang-pedang titanium? Adakah mereka lebih mengetahui dari kita? Memang mereka lebih mengetahui, peka, yakin dan sedang bersedia bersungguh-sungguh untuk menghadapi saat-saat genting pemusnahan bani Yahudi secara total dari muka bumi. Yahudi memang suka melawan takdir.



Mengenai Imam Mahadi. Tanpa prejudis saya menulis. Janganlah saudara terkejut bahawa pemimpin Agung yang bakal memerintah dunia itu akan datang dari dunia sebelah sini. Beliau akan muncul dari kalangan Bani Jawi. Bukan Bani Arab dan bukan Bani Israel.



Bani Jawi? Mungkin sebahagian dari kita termangu-mangu dan tertanya-tanya mengenai bani jawi. Pernah dengar ungkapan " masuk jawi" dan tulisan jawi?. Apa maksud Jawi tersebut. Bani Jawi asal usulnya dari keturunan Nabi Ibrahim a.s. Semasa keluar berdakwah meninggalkan Siti Hajar dan Ismail a.s yang masih kecil, Nabi Ibrahim sampai ke Kampuchea dan berkahwin di sana. Keturunan baginda berkembang biak di Nusantara dan bergelar Bani Jawi. Tidak hairanlah militeri Israel telah lama bertapak di Singapura sebagai penasihat. Apa yang mereka cari? Kaum Yahudi telah mengetahui siapa Rasulullah dan di mana baginda dilahirkan. Demikian juga, Yahudi telah mengetahui siapa dia Imam Mahadi, di mana dia dilahirkan. Mereka sedang kelam kabut mencari Imam Mahadi kerana mereka tahu inilah orang yang akan menjadi khalifah dan memimpin kaum muslimin menyembelih mereka nanti. Tetapi mampukah Yahudi mengalahkan perancangan Allah swt?



Sesungguhnya dari Bani Arab ada pemimpin agung, Rasulullah saw yang tercinta, dari Bani Israel muncul Musa a.s dan di akhir zaman muncul Mahadi a.s. Al-Muntazar dari kalangan Bani Jawi. Imam Mahadi a.s. adalah orang Jawi. Ada darah Rasulullah saw sebelah saidina Hassan r.a.dalam dirinya. Imam Mahadi telah wujud dan akan memimpin dunia ini dengan akhlak Allah yang mulia. Adil dan saksama. Di mana beliau berada? Hanya Allah yang Maha Mengetahui.



Imam Mahadi bukan manusia luar biasa. Beliau adalah manusia biasa tetapi beliau adalah insan pilihan Allah. Sampai masanya beliau akan ditarbiyah oleh Allah hanya dalam satu malam sahaja. Bacalah kisah Jalut dan Talut yang tercatit dalam Al~Quran. Pemimpin bani Israel itu hanyalah seorang gembala kambing. Tiba-tiba sahaja dia dilantik menjadi pemimpin.Ini cerita dalam Al~Quran. Manakala Rasulullah saw pula hanyalah seorang anak yatim. Di saat dipilih sebagai Rasulullah, baginda pernah diperlekehkan oleh kaumnya. Ada yang tidak percaya. Ada yang menolak bulat-bulat. Imam Mahadi juga akan mengalami nasib yang sama. Ianya sunnatullah.



Imam Mahadi bukan seorang insan bersinar-sinar bercahaya turun dari langit. Bukan juga seorang yang mempunyai kekuatan ghaib dan sakti. Beliau memiliki nusrah Allah swt. Peperangan demi peperangan akan dilalui olehnya untuk mengembalikan sinar agama di bumi ini. Kemenangan demi kemenangan akan dicapai oleh Imam Mahadi bersama tenteranya dengan izin Allah.



Imam Mahadi tidak mencari harta dan kedudukan. Malah beliau akan membahagi-bahagikan harta sewenang-wenangnya. Yang beliau mahukan agar setiap manusia di muka bumi ini kembali memuji Allah dan mengagungkan hanya Allah. Beliau menyambung kerja Nubuwwah. Menyeru manusia kepada Allah. Beliau adalah Amirul mukminin dan Khalifah yang kita tunggu-tunggu.



Imam Mahadi akan dibantu oleh pejuang-pejuang yang cintakan hanya Allah dan Rasul saw. Mereka sanggup mati kerana agama yang suci seperti para sahabat. Niat mereka juga seperti Imam Mahadi. Pengikut Mahadi a.s bukanlah pecinta dunia. Mereka tidak mencari pangkat dan harta, Mereka membantu Imam Mahadi menyebarkan kalimah Allah di segenap pelosok bumi dengan diri dan harta mereka.



Lawatilah laman web zionis - " Temple institute". Di sana kita akan lihat betapa gigihnya kaum Yahudi mahu membina biara suci untuk menyambut kedatangan Al-Mosaikh mereka yang dinanti-nati sekian lama sebagaimana yang tercatat dalam kitab mereka.



Saya menyeru kepada diri saya dan kaum muslimin agar membuat persiapan. Jangan berlengah lagi. Masanya bukan dekat. Tetapi teramat dekat. Kita tidak perlu membina Mesjid khas seperti kaum Yahudi. Imarahkanlah mesjid ditempat masing-masing. Ajak-mengajaklah denga penuh hikmah dan kasih sayang sesama kita. Hidupkan rumah-rumah Allah dengan amalan-amalan. Tingkatkan amalan persendirian dan ajaklah kaum keluarga meningkatkan amalan sebelum ujian-ujian besar melanda gelombang demi gelombang.



Akhir sekali saya mengingatkan diri saya dan kaum muslimin agar jangan bertangguh-tangguh lagi mengamalkan tunjukajar Rasulullah saw sejak 1426 tahun yang lampau. Rasulullah saw mengajar doa tersebut kepada umatnya untuk mengelak dari fitnah Dajjal. Rasulullah saw mengajar doa tersebut kepada para sahabat begitu teliti seperti mengajar ayat Al~Quran pada 1426 tahun yang lampau. Masa yang masih jauh dari era Dajal. Tetapi para sahabat telah mengamalkannya. Sedangkan kita berada di ambang era fitnah Dajjal, Masihkah kita ambil sifat tidak endah? Mungkin ada yang tahu tetapi mengambil sikap sambil lewa dan menangguh-nangguh. Sedihnya sebahagian besar umat ini langsung tidak tahu doa ini. Apalagi mengamalkannya.



Fitnah Dajal adalah besar dan serius. Ini bukan masalah hidup atau mati. Tetapi mereka yang terpengaruh dengan sihir Dajal akan jadi kafir, Na'uzubillah. Sabda Rasulullah saw mahfumnya, sejak zaman Nabi Adam, tidak ada Nabi yang tidak mengingatkan umat mereka tentang fitnah Dajal. Sedarlah dan sedarkanlah seluruh kaum muslimin tentang peristiwa paling dahsyat yang bakal berlaku sedikit masa nanti. Salin dan sebarkan doa yang saya lampirkan ini.







Saya memohon ampun kepada Allah dan meminta maaf kepada kaum muslimin jika ada salah dan silap dalam penulisan ringkas ini. Saya hanya memberi peringatan.



Ya Allah berilah Hidayat, Hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda. Bantulah baginda. Begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya.



Ya Allah selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal.



Ya Allah bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang.





Abu Basyir Ad-Daiki Al~Jawi





HARI-HARI YANG PERLU DIPERHATIKAN



BULAN & TAHUN
BULAN & TAHUN
PERISTIWA

Ogos2005
Rejab 1426
Kematian Raja Fadh

September 2005
Syaaban 1426


Oktober 2005
Ramadhan 1426
Gerhana di awal bulan
Bunyi yang menggerunkan ditengah bulan (malam)*
Gerhana di ditengah bulan(siang)
Ada tanda dilangit seperti tiang bersinar.

November 2005
Syawal 1426
Peperangan dan

huru hara

Disember 2005
Zulkaedah 1426
Konflik antara Negara Islam/suku kaum

Januari 2006
Zulhijjah 1426
Pertumpahan darah di Mina pada musim Haji

Februari 2006
Muharam 1427

( Hari Asyura)
Imam Mahadi di bai'at




* Jika ini terjadi simpanlah makanan untuk setahun.
-----------------------

Jawapan dari bin sahak

Respond terhadap tulisan Abu Basyir Ad-Daiki Al~Jawi bertajuk :

"PERINGATAN UNTUK KAUM MUSLIMIN : IMAM MAHADI AKAN MUNCUL. DAJJAL TERLALU HAMPIR, NABI ISA AKAN TURUN"


Jika membaca tulisan hamba ALLAH yang menamakan dirinya sebagai Abu Basyir Ad-Daiki Al~Jawi, nampaknya beliau naik 'tocang' setelah ramalannya tentang kematian Raja Fahad benar-benar berlaku. Beliau nampaknya lebih bersungguh mempertahankan ramalan-ramalan karutnya tentang peristiwa-peristiwa yang akan berlaku dalam tahun 2005 ini. Namun sesuatu yang beliau sendiri tidak dapat sembunyikan ialah keraguan yang wujud dalam diri beliau sendiri terhadap ramalan-ramalan tersebut. Keraguan beliau itu jelas kelihatan bermula dari awal artikel tersebut apabila beliau mengatakan :

“ Jika semua itu tidak berlaku..Alhamdulillah tetapi andai kata satu demi satu peristiwa-peristiwa tersebut terjadi, adakah kita mampu menghadapi tanpa persediaan?�


Dari kenyataannya ini jelas menunjukkan beliau sendiri ragu akan ramalan-ramalan tersebut. Namun mungkin disebabkan kejahilan, beliau memberanikan juga untuk mempercayai dan menyebarkan ramalan-ramalan perkara-perkara ghaib ini tanpa mengetahui kesan dan akibat dari perbuatannya. Beliau gagahkan juga untuk mempercayai ramalan perkara-perkara ghaib tersebut walaupun ianya dibina di atas hadith yang palsu. Mungkin beliau tidak tahu terdapatnya hadith Nabi s.a.w. yang memberi ancaman keras terhadap orang yang memalsukan hadith dari baginda, jika beliau mengetahuinya mustahil beliau melakukan perkara yang dilrang oleh Nabi s.a.w. Sabda Nabi s.a.w. :

من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار

Maksudnya : "Sesiapa yang berbohong atas ku dengan sengaja maka siaplah tempat duduknya dalam neraka." (Hadith riwayat Imam Muslim di dalam Muqaddimah sahihnya)

Ancaman dari Nabi ini tidak hanya kepada pereka-pereka hadith palsu, bahkan ianya juga termasuk orang-orang yang meriwayatkan hadith palsu tanpa menerangkan kepada orang lain akan kepalsuan hadith tersebut. Perkara ini sepertimana yang disebut oleh al-Imam Ibn Salah :

"Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui hadith palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya." (Ibn al-Salah, 'Ulum al-Hadith, m.s. 98. Sumber : Dr. Mohd Asri Zainul Abidin : Menangkis Pencemaran Terhadap Agama dan Tokoh-tokohnya. m.s. 15)

Bagaimana pula jika seseorang yang meriwayatkan hadith palsu kemudian menggambarkan hadith tersebut seolah-olah benar dari Nabi s.a.w. Kita berbaik sangka dengan saudara Abu Basyir. Beliau mungkin tidak perasan hadith tentang dua gerhana yang akan berlaku dalam bulan ramadhan itu adalah hadith palsu (Inilah satu-satunya hadith yang disebut oleh Saudara Basyir dalam dua siri tulisannya). Jadi beliau menyebutnya dalam keadaan beliau tidak tahu hadith itu palsu. Perkara ini berlaku mungkin disebabkan beliau lebih suka membaca buku-buku ramalan karut-marut dari membaca buku-buka hadith Nabi s.a.w. dan perkataan para ulama hadith.

Namun, tindakan beliau ini tetap menjadi satu kesalahan kerana beliau menukilkan ramalan perkara ghaib hanya berdasarkan tulisan Muhammad Husanain Haikal yang bertajuk al-Maqalaat al-Yabaniah. Buku tersebut menghimpunkan pandangan penulis terhadap politik dunia, ianya bukanlah sebuah kitab hadith yang boleh dijadikan rujukan, apatah lagi untuk dijadikan pegangan keimanan dalam perkara-perkara ghaib. Saya tidak memiliki kitab tersebut, namun muka depan kitab tersebut boleh dilihat dan boleh dibeli bagi sesiap yang berminat :
http://www.shorouk.com/ar/book_details.asp?book_id=263&cat_id=6

Dalam mempercayai ramalan-ramalan tersebut beliau juga gagal untuk mendatangkan hadith-hadith yang beliau dakwa terdapat di dalam koleksi himpunannya tentang al-Mahdi. Cakap hanya tinggal cakap kosong apabila dalam artikel tersebut beliau langsung tidak mendatangkan walaupun sebuah hadith yang kononnya beliau memiliki koleksinya tentang al-Mahdi.

Sesuatu yang telah menjadi pengetahuan umum bahawasanya manusia dilarang untuk meramal dan mempercayai ramalan kepada perkara-perkara ghaib. Ini adalah kerana tidak ada yang dapat mengetahui perkara ghaib melainkan ALLAH s.w.t.

Lebih lucu apabila beliau mendakwa al-Mahdi yang dimaksudkan adalah al-Mahdi yang akan datang dari sebelah sini iaitulah dari Bani Jawi. Ringkas kata al-mahdi akhir zaman adalah dari suku sakat Jawa yang Melayu. Cumanya beliau mungkin segan untuk menyebutnya secara jelas yang al-Mahdi beliau adalah dari keturun melayu, mungkin beliau bimbang akan ditertawakan orang….

Saya ingin cadangkan kepada saudara Abu Basyir, sila datangkan hadith-hadith yang ada dalam koleksi saudara yang menyokong ramalan-ramalan penulis buku al-Maqalaah al-Yabaniah itu. Buktikan juga hadith-hadith tersebut adalah sahih dari Nabi s.a.w. jika tidak kita nasihatkan kepada beliau berpadalah dengan hadith-hadith yang sahih dari Nabi s.a.w. takutkanlah ancaman neraka dari Nabi kepada sesiapa yang mereka-reka hadith palsu dan meriwayatkannya kepada orang ramai.

Saya bukanlah dari golongan orang yang menolak akan lahirnya al-Mahdi akhir zaman. Bahkan saya meyakini akan kelahirannya kerana ianya di sebut di dalam banyak hadith-hadith yang sahih. Sebahagian hadith tersebut boleh di lihat di sini :
http://www.ibn-qayyim.info/forum/viewtopic.php?t=95
Namun Ahl as-Sunnah wa al-Jamaah tidak meneka-neka dan menunggu-nunggu bilakah al-Mahdi yang dimaksudkan di dalam beberapa hadith-hadith Nabi s.a.w. tersebut akan keluar. Sikap menunggu-nunggu al-Mahdi membawa beberapa kesan yang buruk. Antaranya Umat Islam akan meninggalkan dakwah, mereka lebih suka menunggu dan membiarkan sahaja urusan dakwah ini dipikul oleh al-Mahdi, mereka akan mengambil sikap lebih suka menunggu al-Mahdi untuk menjadi pembantu atau tenteranya.

Tidak ada hadith yang sahih yang menceritakan secara detail rentetan peristiwa yang berlaku sebelum kedatangan al-Mahdi. Nabi tidak menceritakan secara detail apakah peristiwa-peristiwa yang berlaku sebelum kedatangan al-Mahdi yang boleh dijadikan petanda dan alamat kepada kelahirannya.

Para ulama berbeza pendapat tentang tertib atau susunan peristiwa tanda-tanda kiamat. Perbezaan ini timbul disebabkan tidak adanya dalil-dalil sahih daripada sunnah yang menceritakannya dalam bentuk yang tertib dan detail. Sebab as-Sunnah tidak menyusun peristiwa dan tanda-tanda kiamat ini secara detail salah satunya bertujuan mengelakkan timbul sikap meninggalkan dakwah seperti yang saya sebutkan di awal tadi.

Hadith-hadith yang menceritakan tentang al-Mahdi sampai ke darjat Mutawatir al-Maknawi. Sebab itu ramai para ulama yang menulis kitab menthabitkan kemunculan al-Mahdi dan menjadikannya sebahagian daripada aqidah seorang Muslim. Sebagian ulama tersebut ialah : al-Hafidz Abu Nu'aim, Abu Daud, Abu Kathir, al-Sakhawi, al-Syaukani dan lain-lain. Namun insyaALLAH, saya berpendapat al-Mahdi tidak akan zahir dalam setahun dua ini di atas beberapa sebab, yang paling utama ialah disebabkan sebuah hadith, iaitulah :

لا يخرج الدجال حتى يذهل الناس عن ذكره , وحتى تترك الأئمة ذكره على المنابر

Maksudnya : "Dajjal tidak akan muncul hingga manusia lupa mengingatinya dan hingga pemimpin-pemimpin tidak menyebutnya lagi di atas mimbar." (al-Albani mendakwa al-Haithami berkata di dalam 'Majma' al-Zawaid' : "Hadith ini diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dari riwayat Biqiyyah dari Shafwan ibnu Amr. Hadith ini sahih sebagaimana Ibn Ma'in dan Biqiyyah katakan, dan Rijalnya terpecaya." Selain al-Haithami Ibn Sakkan (ابن السكن) di dalam Tahzib al-Tahzib berpendapat hadith ini Soleh al-Isnad.)

Ini alasan utama saya mengatakan insyaALLAH al-Mahdi tidak akan zahir dalam setahun dua ini. Ini adalah kerana zaman zahirnya al-Mahdi, al-Dajjal dan Nabi Isa adalah saling bersamaan dimana Nabi Isa akan solat dengan diimamkan oleh al-Mahdi dan Nabi Isa akan membunuh al-Dajjal. Perkara ini disebut di dalam hadith-hadith yang sahih.

Kita lihat hari ini masih ramai lagi umat Islam yang mengingati tentang Dajjal termasuk al-Mahdi dan Nabi Isa. Para penceramah, Ustaz dan Khatib-Khatib masih ada yang memperingatkan tentang bahaya fitnah Dajjal. Sebab itu saya beranggapan IsyaALAH al-Mahdi tidak kan zahir dalam setahun dua ini.

Cumanya hari ini sudah mula timbulnya suara-suara sumbang yang cuba mempertikaikan penthabitan perkara akidah dari hadith-hadith yang Ahaad. Mereka kononnya mendakwa hadith Ahaad tidak menatijahkan ilmu yang yakin maka ianya tidak boleh dijadikan hujjah dalam perkara aqidah. Ini merupakan salah satu sebab yang membawa kepada lupanya umat Islam mengingati akan lahirnya al-Dajjal, al-Mahdi dan Nabi a.s. Kita memohon kepada ALLAH supaya melindungi kita dari terpengaruh dengan dakwaan ini dan dari ramalan-ramalan karut situkang ramal akhir zaman.

Wallahu a'lam
_________________
http://kadir-alqayyim.blogspot.com/

4 comments:

manatuhanallah said...

Maklumat yang amat mustahak kepada sesiapa sahaja yang beriman dengan Hari Kiamat.

"Sesungguhnya pengetahuan tentang Hari Kiamat adalah di sisi Allah, KEBANYAKAN manusia tidak mengetahui"
( Al-A'raf: 187 )

Siapa dia manusia yang tahu tu? ...Kenapa dia boleh tahu? Siapa dan mana dia?...


Dunia ini penjara bagi orang beriman, syurga bagi yang ingkar.
( Hadis Riwayat Muslim )

Manusia yang dijanjikan sudah lama tiba...
Datang untuk mengeluarkan orang beriman dari penjara dunia...
Janganlah kita masih leka....
Hari Kiamat sedang menanti detik untuk terlaksana...

http://manaalmahdi.wordpress.com/al-mahdi-munculnya-di-malaysia/

rixal mounfield said...
This comment has been removed by the author.
Pasukan Komando Bendera Hitam said...

BENTUKLAH PASUKAN MILITER PADA SETIAP ZONA ISLAM
SAMBUTLAH UNDANGAN PASUKAN KOMANDO BENDERA HITAM
Negara Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

Untuk para Rijalus Shaleh dimana saja kalian berada,
bukankah waktu subuh sudah dekat? keluarlah dan hunuslah senjata kalian.

Dengan memohon Ijin Mu Ya Allah Engkaulah Pemilik Asmaul Husna, Ya Dzulzalalil Matien kami memohon dengan namaMu yang Agung
Pemilik Tentara langit dan Bumi perkenankanlah kami menggunakan seluruh Anasir Alam untuk kami gunakan sebagai Tentara Islam untuk Menghancurkan seluruh Kekuatan kekufuran, kemusyrikan dan kemunafiqan yang sudah merajalela di muka bumi ini hingga Dien Islam saja yang berdaulat , tegak perkasa dan hanya engkau saja Ya Allah yang berhak disembah !

Firman Allah: at-Taubah 38, 39
Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu jika dikatakan orang kepadamu: “Berperanglah kamu pada jalan Allah”, lalu kamu berlambat-lambat (duduk) ditanah? Adakah kamu suka dengan kehidupan didunia ini daripada akhirat? Maka tak adalah kesukaan hidup di dunia, diperbandingkan dengan akhirat, melainkan sedikit
sekali. Jika kamu tiada mahu berperang, nescaya Allah menyiksamu dengan azab yang pedih dan Dia akan menukar kamu dengan kaum yang lain, sedang kamu tiada melarat kepada Allah sedikit pun. Allah Maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Berjihad itu adalah satu perintah Allah yang Maha Tinggi, sedangkan mengabaikan Jihad itu adalah satu pengingkaran dan kedurhakaan yang besar terhadap Allah!

Firman Allah: al-Anfal 39
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada fitnah lagi, dan jadilah agama untuk Allah.

Peraturan dan undang-undang ciptaan manusia itu adalah kekufuran, dan setiap kekufuran itu disifatkan Allah sebagai penindasan, kezaliman, ancaman, kejahatan dan kerusakan kepada manusia di bumi.

Allah Memerintahkan Kami untuk menghancurkan dan memerangi Pemerintahan dan kedaulatan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia karena itu adalah FITNAH

Firman Allah: al-Hajj 39, 40
Telah diizinkan (berperang) kepada orang-orang yang diperangi, disebabkan mereka dizalimi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka itu. Iaitu
orang-orang yang diusir dari negerinya, tanpa kebenaran, melainkan karena mengatakan: Tuhan kami ialah Allah

Firman Allah: an-Nisa 75
Mengapakah kamu tidak berperang di jalan Allah untuk (membantu) orang-orang tertindas. yang terdiri daripada lelaki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak .
Dan penindasan itu lebih besar dosanya daripada pembunuhan(al-Baqarah 217)

Firman Allah: at-Taubah 36, 73
Perangilah orang-orang musyrik semuanya sebagai mana mereka memerangi kamu semuanya. Ketahuilah bahawa Allah bersama orang-orang yang taqwa. Wahai Nabi! Berperanglah terhadap orang-orang kafir dan munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka.

Firman Allah: at-Taubah 29,
Perangilah orang-orang yang tidak beriman, mereka tiada mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tiada pula beragama dengan agama yang benar, (iaitu) diantara ahli-ahli kitab, kecuali jika mereka membayar jizyah dengan tangannya sendiri sedang mereka orang yang tunduk..

Bentuklah secara rahasia Pasukan Jihad Perang setiap Regu minimal dengan 3 Anggota maksimal 12 anggota per desa / kampung.
Siapkan Pimpinan intelijen Pasukan Komando Panji Hitam secara matang terencana, lakukan analisis lingkungan terpadu.

Apabila sudah terbentuk kemudian Daftarkan Regu Mujahid
ke Markas Besar Angkatan Perang Pasukan Komando Bendera Hitam
Negara Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

Wahai para Ikwan Akhir Zaman, Khilafah Islam sedang membutuhkan
para Mujahid Tangguh untuk persiapan tempur menjelang Tegaknya Khilafah yang dijanjikan.

Mari Bertempur dan Berjihad dalam Naungan Pemerintah Khilafah Islam, berpalinglah dari Nasionalisme (kemusyrikan)

email : seleksidim@yandex.com

Dipublikasikan
Markas Besar Angkatan Perang
Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

Pasukan Komando Bendera Hitam said...

DEKLARASI PERANG PENEGAKKAN DINUL ISLAM
DISELURUH DUNIA
Bismillahir Rahmanir Rahiim
Dengan Memohon Perlindungan dan Izin
Kehadirat Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
Rabb Pemelihara dan Penguasa Manusia,
Raja Manusia yang Berhak Disembah Manusia.
Rabb Pemilik Tentara Langit dan Tentara Bumi


Pada Hari Ini : Yaumul Jum'ah 6 Jumadil Akhir 1436H
Markas Besar Angkatan Perang
Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

Mengeluarkan Pengumuman kepada
1. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Afrika
2. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Eropa
3. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia
4. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia Tenggara
5. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Amerika
6. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Australia
7. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Utara
8. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Selatan
9. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) diseluruh Dunia

PENGUMUMAN DEKLARASI PERANG SEMESTA
Terhadap Seluruh Negara yang Tidak
Menggunakan Hukum Berdasarkan Al-Qur'an dan As-Sunnah Rasulullah SAW.
Perang Penegakkan Dinuel Islam ini Berlaku disemua Pelosok Dunia.

MULAI HARI INI
YAUMUL JUM'AH 6 JUMADIL AKHIR 1436H
BERLAKULAH PERANG AGAMA
BERLAKULAH PERANG DINUL ISLAM ATAS DINUL BATHIL
BERLAKULAH HUKUM PERANG ISLAM DISELURUH DUNIA
MEMBUNUH DAN TERBUNUH FISABILILLAH

"Dan BUNUHLAH mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan USIRLAH mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”
(Q.S: al-Baqarah: 191-193).

BUNUH SEMUA TENTARA , POLISI, INTELIJEN , MILISI SIPIL ,HAKIM DAN
BUNUH SEMUA PEJABAT SIPIL Pemerintah Negara Yang Memerintah dengan Hukum Buatan Manusia (Negara Kufar).

BUNUH SEMUA MEREKA-MEREKA MENDUKUNG NEGARA-NEGARA KUFAR DAN MELAKUKAN PERMUSUHAN TERHADAP ISLAM.
JANGAN PERNAH RAGU MEMBUNUH MEREKA sebagaimana mereka tidak pernah ragu untuk MEMBUNUH, MENGANIAYA DAN MEMENJARAKAN UMMAT ISLAM YANG HANIF.

INTAI, BUNUH DAN HANCURKAN Mereka ketika mereka sedang ada dirumah mereka jangan diberi kesempatan lagi.
GUNAKAN SEMUA MACAM SENJATA YANG ADA DARI BOM SAMPAI RACUN YANG MEMATIKAN.

JANGAN PERNAH TAKUT KEPADA MEREKA, KARENA MEREKA SUDAH SANGAT KETERLALUAN MENENTANG ALLAH AZZIZUJ JABBAR , MENGHINA RASULULLAH SAW, MENGHINA DAN MEMPERBUDAK UMMAT ISLAM.
BIARKAN MEREKA MATI SEPERTI KELEDAI KARENA MEREKA ADALAH THOGUT DAN PENYEMBAH THOGUT

HANCURKAN LULUHKAN SEMUA PENDUKUNG PEREKONOMIAN NEGARA-NEGARA KUFAR
DARI HULU HINGGA HILIR

HANYA SATU UNTUK KATA UNTUK BERHENTI PERANG,
MEREKA MENYERAH DAN MENJADI KAFIR DZIMNI.
DAN BERDIRINYA KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH.
KHALIFAH IMAM MAHDI.

Kemudian jika mereka berhenti dari memusuhi kamu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang.

Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan sehingga ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.
Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu),
maka tidak ada permusuhan (lagi),
kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
Al-Baqarah : 192-193

SAMPAIKAN PESAN INI KESELURUH DUNIA,
KEPADA SEMUA ORANG YANG BELUM TAHU ATAU BELUM MENDENGAR

MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
PANGLIMA ANGKATAN PERANG PANJI HITAM
Kolonel Militer Syuaib Bin Sholeh