Sunday, October 19, 2008

Hukum Makan Coklat Yang Dibuat Daripada Arak


Nama Penyoal: Aruba
Pekerjaan: Guru
(*** Gambar disebelah TIDAK ada kaitan dengan fatwa, sekadar hiasan)
Assalamu’alaikum warahmatullah.

Saya tinggal di Eropah. Ketika saya melahirkan anak saya, saya dikunjungi oleh beberapa kenalan, dan salah serorangnya kawan saya yang menghadiahkan kepada saya sekotak coklat yang dibuat daripada arak, kawan saya tersebut tidak mengetahui perkara itu, lalu coklat itu diberi kepada sekumpulan doctor tersebut kerana mereka memakannya. Apakah boleh saya memberikannya kepada mereka?

Jawapan:
Oleh: al-Ustaz Dr. Nasim Syahnah Ismail Yasin.
Timbalan Dekan Kuliah Usul al-Din Uni. Ghaza, Palastin
Sumber: islamonline.net
Penterjemah: binsahak

Saudari, arak seperti yang anda sedia maklum adalah haram ke atas kita, maka setiap yang dibuat daripada khamar (arak), maka ianya haram. Pengharaman khamar terdapat di dalam semua agama samawiy. Oleh kerana itu, TIDAK BOLEH meminum atau memakan sesuatu yang ada di dalamnya khamar samaada untuk kita umat Islam atau ke atas orang lain. Berdasarkan ini, TIDAK BOLEH menghadiahkan coklat tersebut kepada sesiapa juapun kerana ianya adalah haram. Saya memohon kepada Allah yang maha agung untuk mengampunkan anda. Wallahu a’lam. (bs)

-----------teks asal fatwa-------------


الإسم سائلة - أروبا
الوظيفة: مدرسة

السؤال:



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وحياكم الله، أعيش في أوربا عندما وضعت طفلي جاءني زوار ثم جاءتني صديقة وأحضرت لي معها علبة شكولاتة مصنوعة من الخمر، وهي لا تعلم بذلك؛ وقلت بدل رميها أعطيها لقسم الأطباء في المستشفى بما أنهم يأكلونها بشكل عادي.. فهل يجوز لي إعطاؤهم العلبة؟ وجزاكم الله خيرا.

الإجابة
الأستاذ الدكتور نسيم شحدة اسماعيل ياسين

نائب عميد كلية اصول الدين -غزة- فلسطين



بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

أختي الكريمة، الخمر كما تعرفين هو محرم علينا، وكل ما صنع من الخمر فهو حرام، وحرمة الخمر وردت في جميع الشرائع السماوية؛ ولذلك لا يجوز شرب الخمر أو أكل ما دخل فيه الخمر سواء كان علينا كمسلمين أو كان غيرنا، وبناء عليه فلا يجوز إهداء علبة الشوكولاتة إلى أي أحد من البشر لأنها محرمة، أسأل الله العظيم أن يغفر لك.

والله أعلم.

0 comments: