Monday, August 18, 2008

Bolehkah saya berpuasa 6 Syawal sedangkan saya ada qadha Ramadhan ?

Soalan:

Bagaimana bagi seorang wanita yang perlu qadha puasa Ramadhan, bolehkah dia menunaikan puasa sunat 6 Syawal sebelum membayar qadhanya ?

Jawapan:

Seorang wanita yang belum menunaikan qadha Ramadhannya, dia BOLEH melakukan puasa sunat 6 hari Syawal dan melewatkan puasa Qadhanya. al-Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Syanqithi berkata:

"Adapun bagi sesiapa yang ada qadha Ramadhan, maka tidak mengapa dia berpuasa (sunat) 6 dalam bulan Syawal dan melewatkan qadha puasa Ramadhannya, ini berdasarkan hadith 'A'isyah r.'anha yang thabit di dalam sahih al-Bukhari yang berkata :

Maksudnya : "Atas-ku ada hutang puasa Ramadhan, aku tidak mampu mengqadhanya melainkan dalam bulan Sya'ban, disebabkan kesibukan melayani Rasulullah saw menghalang-ku."
Telah thabit pula di dalam al-Muwatha (Imam Malik), dimana 'Aisyah berpuasa 6 (Syawal), berpuasa 'Arafah, puasa 'Asyura, kerana itu kebanyakan para ulama berkata: Sesungguhnya harus melewatkan qadha (Ramadhan).

Sebahagian ulama melarang dan mereka berhujah bagaimana boleh dilakukan sunat sedangkan ada (puasa) yang fardhu ?

Hujah ini tertolak, disebabkan melakukan perkara sunat dalam keadaan ada kewajipan yang perlu dilaksanakan ada pendetailannya. Jika ada waktu yang luas untuk menunaikan yang fardhu, maka yang sunat itu boleh dilakukan sebelum melakukan yang fardhu dengan alasan, anda dibenarkan sembahyang sunat qabliyah Zohor sebelum menunaikan solat Zohor sedangkan anda dituntut untuk melaksanakan solat Zohor, maka setiap orang, apabia masuknya waktu Zohor, dan telah tergelincirnya matahari menjadi wajib ke atasnya menunaikan solat fardhu Zohor, dalam keadaan itu, kita melewatkan kefardhuan itu dan melaksanakan yang sunat dahulu (sunat qabliyah Zohor), kemudian baru kita solat Zohor selepas itu, maka (berdasarkan ini) melakukan perkara sunat sebelum melakukan yang fardhu itu adalah dengan keizinan syara', maka ii menunjukkan perkara yang sunat itu kadang-kadang berlaku sebelum dilaksanakan kefarduan itu adalah dengan keizinan syara', maka apabila Nabi saw mengiziankan umm al-Mukminin 'Aisyah untuk melewatkan puasa qadhanya, menunjukkan waktu menunaikannya (qadha) diberi keluasan (hingga Syaban)."

Adapun tentang sabda Nabi saw "Siapa yang berpuasa Ramadhan kemudian menurutinya dengan 6 hari dalam Syawal....." Hadith ini dari sudut kebiasaan, berdasarkan kaedah: Apabila nas menyebut dari sudut kebiasaannya, tidak diambil kira mafhum (mukhalafah)nya (أن النص إذا خرج مخرج الغالب لم يعتبر مفهومُه), maka seseorang tidak boleh berkata: "sesiapa yang ada qadha, maka dia tidak dinamakan telah berpuasa Ramadhan (penuh)."

Kemudian kami katakan: Kalaulah perkara ini seperti yang dikatakan, siapa yang berbuka satu hari dalam bulan Ramadhan tidak termasuk orang yang telah berpuasa ramadhan, kerana jika dia qadha puasanya itu dalam bulan Syawal tidak dinamakan juga dia telah berpuasa Ramadhan hakikatnya, kerana satu hari itu dia puasa qadha bukan puasa tunai.

Kerana itu aku (al-Syanqiti) lebih cenderong dan menganggap kuat seseorang boleh berpuasa 6 hari (Syawal) dan tidak mengapa untuk dia mendahulukan puasa itu dari qadha Ramadhannya. Inilah yang benar, maka jika seseorang perempuan yang mengalami darah nifas, kadang-kadang mengalaminya sebulan penuh dalam Ramadhan dan dia tidak berpuasa dalam bulan tersebut, lalu dia berpuasa 6 (Syawal) kerana hendakkan kelebihannya, kemudian dia melewatkan puasa qadha kepada waktu lain yang mudah baginya untuk qadha puasanya.



wallahu a'lam.
---------------- teks fatwa ----------------
جاء في شرح زاد المستقنع للشيخ محمد بن محمد المختار الشنقيطي:

أما من كان عليه قضاء من رمضان فلا حرج عليه أن يصوم ستاً من شوال ثم يؤخر قضاء رمضان، وذلك لحديث أم المؤمنين عائشة الثابت في الصحيح أنها قالت: ( إن كان يكون عليَّ الصوم من رمضان فلا أقضيهإلا في شعبان، لمكان رسول الله صلى الله عليه وسلم مني ) فقد كانت تصوم الست، وكانت تصوم عرفة، كما ثبت في الموطأ، وكانت تصوم يوم عاشوراء، ولذلك قالوا: إنه يجوز تأخير القضاء.

ومَنَعَ بعض العلماء، واحتجوا بأنه كيف يَتَنَفَّل وعليه الفرض؟ وهذا مردود؛ لأن التَّنَفُّل مع وجود الخطاب بالفرض فيه تفصيل: فإن كان الوقت واسعاً لفعل الفرض والنافلة ساغ إيقاع النفل قبل الفرض بدليل: أنك تصلي راتبة الظهر قبل صلاة الظهر وأنت مخاطب بصلاة الظهر، فإن الإنسان إذا دخل عليه وقت الظهر وزالت الشمس وجب عليه أن يصلي الظهر، ومع ذلك يؤخرها فيصلي الراتبة، ثم يصلي بعدها الظهر، فتنفل قبل فعل الفرض بإذن الشرع، فدل على أن النافلة قد تقع قبل الفرض بإذن الشرع، فلما أذن النبي صلى الله عليه وسلم لأم المؤمنين عائشة أن تؤخر القضاء دل على أن الوقت موسع.

وأما قوله صلى الله عليه وسلم : ( من صام رمضان ثم أتبعه ) فهذا خارج مخرج الغالب، والقاعدة: (أن النص إذا خرج مخرج الغالب لم يعتبر مفهومُه). فليس لقائل أن يقول: إن مَن عليه قضاء فلا يصم رمضان.

ثم نقول: لو كان الأمر كما ذُكِر لم يشمل الحديث مَن أفطر يوماً من رمضان؛ فإنه لو قضى في شوال لم يصدُق عليه أنه صام رمضان حقيقةً؛ وإنما صام قضاءً ولم يصم أداءً.

ولذلك: الذي تميل إليه النفس ويقوى: أنه يصوم الست، ولا حرج أن يقدِّمها على قضائه من رمضان.
وهذا هو الصحيح، فإن المرأة النفساء قد يمر بها رمضان كلُّه وهي مفطرة، وتريد الفضل، فتصوم الست، ثم تؤخر قضاء رمضان إلى أن يتيسر لها.

والله أعلم .

2 comments:

eyna said...

bolehkah puasa 6 hari di bulan syawal dan diniatkan bersamanye puasa qadha'.maksudnye,setelah berpuase 6 hari di bulan syawal, secare automatik,kite telah menqadakkan 6 hari puasa?jika boleh,apakah dalil yang menyokongnya?

bin sahak said...

Ada perbezaan ulama dalam masalah ini.

Wallahu a'lam.

Pandangan yang saya pilih ialah TIDAK BOLEH kongsi niat puasa 6 dgn puasa Qadha.

Sebabnya: Puasa 6 dan puasa Qadha itu kedua-duanya berdiri sendiri.

wallahu a'lam