Friday, May 3, 2019

SDI 116: Tentang Akikah Dan Tahnik

Assalamualaikum wrh ust. Semoga sihat sentiasa. Ustaz, saya mempunyai soalan unk ditanya. Saya pelajar di sebuah uni dan telah berkahwin. Tidak lama lg bkal menimang anak lelaki, insyaallah. Soalan nya ialah: 
1) Saya tidak mampu unk membuat aqiqah dgn seekor kambing? Jadi bolehkah dibuat penangguhan suatu masa nnti? Jikalau begitu, bgaimana dgn tahnik dan cukur kepala. Bolehkah ditangguhkan?
2) Sekiranya xperlu dgn seekor kambing krn x mampu, bolehkah ust terangkan bagaimana yg perlu dilakukan ketika hari-7? Adakah sekadar tahnik dgn cukur rambut
3) Bagaimana kaedah yang benar ketika tahnik dan bcukur rambut? Ditempat sy, biasanya bayi akan ditawaf beberapa pusingan smbil berselawat dan sdikit rambut akn dipotong. Mohon penjelasan ust. Trm Ksh
Jawapan:
1) akikah hukumnya SUNAT bg ssiapa yg mmpu. Tak mmpu x perlu buat. Lakukan apa yg mmpu spy tahnik dan cukur kepala.
2) Yer, sekadar tahnik dn cukur kepala.
3) tahnik org melayu sebut sbg belah mulut. Ia merujuk kpd perbuatan memasukkan sedikit manisan spt tamar ke dlm lelangit bayi sbg mengikut perbuatan nabi saw. Manakala bercukur yg disunnahkan ialah mencukur seluruh kpala bayi, dan sunat pula menimbang beratnya dan dikeluarkan sedekah mengikut harga perak. Tidak perlu bayi ditawaf dan diselawatkan.
WA

0 comments: