Friday, May 3, 2019

SDI 113: Seorang Pekak Sejak DIlahirkan Tidak Mukallaf

Ass..slm..mualaikum.. utz
Saya ada satu soalan..
Saya mempunyai seorang ibu yg cacat pendengaran sejak lahir.. umurnya skrg 66thn.. utk pengetahuan utz ibu saya tidak mendapat pendidikan sejak kecil spt. Bhasa isyarat.. dan saya berdialoq dgnnya menggunakan isyarat biasa yg terbatas ttg hal sekeliling shja.. dan mungkin tidak diajar tentang sembahyang sbgai org islam oleh ibubapanya..dahulu
Soalan saya..
Adakah ibu saya terkecuali dari menjalankan ibadat spt org yg sempurna mohon pencerahan..
Jawapan:
Yer, ibu saudara termasuk dlm golongan yg tidak mukallaf. Beliau spt mereka yg tidak sampai seruan dakwah. Ini kerana kewajipan taati perintah adlh stlh ssorg itu ada ilmu dan mmpu melaksanakn ssuatu peeintah.
WA

0 comments: