Friday, October 28, 2011

Kewajipan Mendidik, Mengajar dan Berlaku Adil Sesama Anak (14)

1. Kewajipan Mendidik, Mengajar dan Berlaku Adil Sesama Anak

Allah subhanahu wa taala berfirman:

$pkšr'¯»tƒ tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#þqè% ö/ä3|¡àÿRr& ö/ä3Î=÷dr&ur #Y$tR $ydߊqè%ur â¨$¨Z9$# äou$yfÏtø:$#ur $pköŽn=tæ îps3Í´¯»n=tB ÔâŸxÏî ׊#yÏ© žw tbqÝÁ÷ètƒ ©!$# !$tB öNèdttBr& tbqè=yèøÿtƒur $tB tbrâsD÷sムÇÏÈ

Mafhumnya: “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (al-Tahrim: 6)

‘Ali bin Abi Tolib RA berkata: “Firman Allah (Yang bermaksud) Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka, bermaksud: Didiklah mereka dengan adab dan ajarkanlah mereka (tuntutan-tuntutan agama).” Mujahid pula berkata tentang ayat ini: “Bertakwalah kamu semua kepada Allah, dan pesankanlah kepada keluarga kamu supaya mereka bertakwa kepada Allah.”[1]

Sabda Nabi sallallah ‘alaih wa sallam:

كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته

Mafhumnya: “Setiap kamu semua adalah pemimpin, dan setiap kamu semua akan dipertanggungjawabkan tentang orang yang dipimpinnya.” (HR al-Bukhari)

Berlaku Adil Sesama Anak

Termasuk dalam tuntutan agama kepada ibu dan bapa ialah berlaku adil sesama anak dalam pemberian dan laragan. Nabi sallallah ‘alaih wa sallam bersabda:

اعدلوا بين أبنائكم، اعدلوا بين أبنائكم، اعدلوا بين أبنائكم

Mafhumnya: “Berlaku adillah antara anak-anak kamu semua, Berlaku adillah antara anak-anak kamu semua, Berlaku adillah antara anak-anak kamu semua.” (HR Abu Daud dan dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud)

Daripada al-Nu’man bin Basyir yang menceritakan:

أَنَّ أَبَاهُ انْطَلَقَ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَحْمِلُهُ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي قَدْ نَحَلْتُ النُّعْمَانَ كَذَا وَكَذَا ، فَقَالَ : أَكُلَّ وَلَدِكَ نَحَلْتَ ؟ قَالَ : لا ، قَالَ : فَأَشْهِدْ غَيْرِي ، ثُمَّ قَالَ : أَلَيْسَ يَسُرُّكَ أَنْ يَكُونُوا فِي الْبِرِّ سَوَاءً ؟ قَالَ : بَلَى ، قَالَ : فَلا إِذًا

Mafhumnya: “Bahawa bapa beliau pernah membawa beliau kepada Rasulullah SAW, lalu berkata: Wahai Rasulullah, saya mahu menjadikan engkau saksi, sesungguhnya saya telah memberikan beberapa pemberian kepada al-Nu’man. Baginda bersabda: Apakah kepada setiap anak, engkau berikan pemberian?” dia menjawab: tidak. Sabda baginda (SAW): Oleh itu carilah orang lain sebagai saksi.” Seterusnya baginda bersabda: Apakah tidak menggembirakan kamu, sekiranya dijadikan, kesemua mereka sama-rata dalam memperolehi kebaikan (pemberian). Beliau menjawab: Sudah tentu (saya menyukainya). Baginda menjawab: Jika begitu jangan lakukan seperti yang kamu lakukan sekarang.” (HR al-Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad, dan dinilai Sahih oleh al-Albani)

Di dalam lafaz yang lain baginda sallallah ‘alaih wa sallam bersabda:

لا تشهدني على جور

Makhhumnya: “Jangan kamu menjadikan aku saksi dalam perkara dosa (tidak berlaku adil kepada semua anak)” (HR al-Bukhari)

Di dalam sahih Muslim ada menceritakan tentang seorang lelaki bernama Basyir yang datang bertemu Nabi sallallah ‘alaih wa sallam dan bertanya:

إن زوجته سألته أن يعطي ابنها غلاماً عبدا ويشهد رسول الله فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم : أله إخوة؟ قال : نعم. قال: أفكلهم أعطيته مثل ما أعطيته؟ قال: لا. قال: "فليس يصلح هذا وإني لا أشهد إلا علي حق

Mafhumnya: “Sesungguhnya isterinya meminta dia memberikan kepada seorang anaknya hamba, lelaki itu hendak menjadikan Rasulullah sebagai saksi. Baginda bertanya: Apakah budak itu ada saudara kandung yang lain? Jawab lelaki itu: Ya. Baginda bersabda: Apakah setiap mereka kamu berikan perkara yang sama, seperti yang kamu berikan kepada anak kamu yang seorang ini? Jawab lelaki itu: tidak. Baginda bersabda: Tidak betul apa yang engkau lakukan ini, dan sesungguhnya aku tidak menjadi saksi melainkan di atas perkara yang benar.”

Sekian

Wallahu a’lam.



[1] Lihat Tafsir Ibn Kathir

0 comments: