Tuesday, December 2, 2008

Hukum Memberi Daging Korban Kepada Orang kafir



Soalan:

Apakah boleh memberi daging korban kepada orang kafir?

Jawapan:

Harus memberi daging korban kepada orang kafir sebagai satu sedekah, dengan syarat orang kafir itu bukan dari golongan yang memerangi umat Islam. Jika dia termasuk orang yang memerangi umat Islam, tidak boleh memberi daging kepada mereka berdasarkan firman Allah S.W.T.:







لا يَنْهَاكُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (8) إِنَّمَا يَنْهَاكُمْ اللَّهُ عَنْ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الظَّالِمُونَ

Maksudnya: "Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama mu, dan tidak mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah mengasi orang-orang yang berlaku adil. Hanyasanya Allah melarang kamu mengangkat wali (menjadi pemimpin) dari orang-orang yang memerangi kamu kerana agama mu dan mengusir kamu dari negeri mu dan menolong mengusir mu, barang siapa yang mengangkat mereka itu, mereka termasuk orang-orang yang zalim. (al-Mumtahinah: 8-9)

Ruj: Fatwa Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin (2/663)


0 comments: