Thursday, November 20, 2008

Menegur Orang Tua


Bolehkah saya menegur orang tua saya yang tidak pernah menjalankan kewajipan nya kepada ALLAH.

Jawapan :

Ya ! sudah tentu boleh bahkan ianya adalah satu usaha yang mulia termasuk dalam pekerjaan para Nabi a.s.

Al-Quran di beberapa tempat merakamkan teguran Nabi ALLAH Ibrahim a.s. kepada orang tuanya. Firman ALLAH s.w.t. :



وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً


Maksudnya : "Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berkata kepada bapanya Aazar: Patutkah ayah menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan?" (surah al-An'aam - 74)


Cumanya dalam menegur orang tua yang tidak menjalankan kewajipan mereka kepada ALLAH swt hendaklah kita melakukannya dengan bijaksana agar tuguran kita itu tidak melukakan hati mereka. Menegur orang tua yang tidak melaksanakan kewajipan mereka adalah termasuk di dalam kerja-kerja dakwah. ALLAH s.w.t. berfirman di dalam al-Quran:


ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ



Maksudnya : "Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah kebijaksanaan dan contoh pengajaran yang baik dan berdailoglah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik" (al-Nahl : 125)

Memberi teguran kepada orang tua dengan cara yang baik adalah penting agar hubungan seorang anak dengan kedua orang tuanya tidak terjejas. Di dalam al-Quran ALLAH s.w.t. memerintahkan seorang anak agar berlaku baik terhadap orang tuanya:


وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ



Maksudnya : "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). " (Surah Lukman : 14)

Perintah berbuat baik kepada dua orang tua, menjaga hati mereka dari terluka adalah suatu yang dipandang serius di dalam agama. Sehingga jika kedua orang tua yang tidak muslim bersungguh-sungguh menyeru anaknya supaya mensyirikkan ALLAh sekalipun al-Quran hanya mengarahkan kita agar tidak taat terhadap suruhan tersebut sebaliknya tetap bergaul dengan mereka dengan cara yang baik. ALLAH berfirman:


وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ


Maksudnya : "Dan jika mereka berdua bersungguh-sungguh mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Ku dengan sesuatu yang engkau yang engkau tidak mengetahui, maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik dan turutlah jalan orang-orang yang kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan." (Surah Lukman : 15)

Demikianlah betapa al-Quran amat-amat menitik beratkan agar setiap orang berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Jika orang tua yang kafir mengajak anaknya untuk mensyirikkan ALLAH tetap disuruh anak tersebut berbuat baik kepada mereka. Maka orang tua muslim yang tidak menjalankan kewajipan tentulah lebih berhak dibuat baik oleh anaknya. Anaknya mesti memikirkan cara yang terbaik untuk menegur orang tuanya yang tidak menjalankan kewajipan agama agar hati mereka berdua tidak terluka.

wallahu a'lam

0 comments: