Saturday, November 29, 2008

Hukum Suami Menghisap Susu Isteri



Apakah hukumnya seorang suami terminum atau terasa susu isterinya ketika sedang berasmara ?

Jawapan :

Dr. Yusuf al-Qaradhawi ketika menyebut tentang hubungan antara suami dan isteri menyebut riwayat dari al-Baihaqi yang menceritakan seorang sahabat ketika bergurau senda dengan isterinya, beliau telah menghisap buah dada isterinya, lalu terminum susunya. Lalu dia pergi bertanyakan kepada Abu Musa al-Asy'ari (الأشعري) ra. Jawab Abu Musa ra: "Diharamkan ke atas kamu." Kemudian lelaki itu pergi bertemu dengan Ibn Mas'ud ra. Jawab Ibn Mas'ud:





"Tidak mengapa, (kerana) tidak ada al-Rada'ah (hukum susuan) melainkan dibawah umur 2 tahun. (Riwayat al-Baihaqi di dalam al-Sunan al-Kubra, hadith ini Mursal, akan tetapi padanya ada Syawahid/pendokong)

Allah swt berfirman:

والوالدات يرضعن أولادهن حولين كاملين لمن أراد أن يتم الرضاعة

Maksudnya : "Dan para ibu itu menyusukan anak-anak mereka 2 tahun yang sempurna, bagi sesiapa yang hendak menyempurnakan tempoh susuan."

Ini membawa maksud penyusuan yang diharamkan itu (kerana menjadi anak susuan) kepada wanita ada tempohnya yang tertentu, iaitulah sebelum 2 tahun. Jika lebih dari 2 tahun tidak mengapa.

al-Qaradhawi menyambung: "Maka bagi lelaki dia boleh menyusui isterinya, ini adalah dari bentuk-bentuk keseronokan yang dibenarkan, tidak mengapa dengannya."

Wallahu a'lam.


0 comments: