Tuesday, September 16, 2008

Wajibkah bayar fidyah bagi orang yang melewatkan qadha puasa


Para ulama sepakat mengatakan orang yang tidak berpuasa disebabkan keuzuran wajib mengqadhakannya sebelum tibanya bulan Ramadhan yang berikutnya berdasarkan riwayat daripada al-Imam al-Bukhari dan Muslim daripada ‘Aisyah R.A. yang berkata:



كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَهُ إِلا فِي شَعْبَانَ ، وَذَلِكَ لِمَكَانِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ


Maksudnya: “Aku ada beberapa qadha puasa Ramadhan yang belum ditunaikan, aku tidak mampu melaksanakannya melainkan dalam bulan Sya’ban, disebabkan kesibukankan bersama Rasulullah SAW.”

Al-Hafidz Ibn Hajar al-‘Asqalani berkata:


وَيُؤْخَذ مِنْ حِرْصهَا عَلَى ذَلِكَ فِي شَعْبَان أَنَّهُ لا يَجُوز تَأْخِير الْقَضَاء حَتَّى يَدْخُلَ رَمَضَان آخَرُ


Maksudnya: “Dari kesungguhan ‘Aisyah melaksanakan qadha puasanya di dalam bulam Syaban dapat difahami tidak boleh melewatkan qadha sehingga masuknya ramadhan yang berikutnya.”

Orang yang melewatkan qadha Ramadhan hingga masuk Ramadhan yang berikutnya terbahagi kepada dua golongan:

1. Melewatkan qadha disebabkan ada keuzuran seperti sakit yang berterusan. Orang yang seperti ini hanya perlu mengqadhakan sahaja hari-hari puasa yang ditinggalkannya setelah dia sembuh.

2. Melewatkan qadha Ramadhan sehingga masuk ramadhan yang berikutnya tanpa ada keuzuran. Perbuatan sebegini adalah satu kesalahan dan dosa. Para ulama bersepakat mengatakan wajib mengqadhakan puasa tersebut, cumanya mereka berbeza pendapat apakah orang sebegini perlu qadha berserta dengan keluarkan fidyah ataupun tidak.

Mazhab Malik, al-Syafie dan Ahmad berpendapat orang sebegini wajib mengqadha beserta keluarkan fidyah berdasarkan perbuatan sebahagian sahabat seperi Abu Hurairah dan Ibn ‘Abbas R.’anhum yang melakukannya.

Manakala mazhab Hanafi berpendapat tidak perlu keluarkan fidyah, memadai dengan mengqadha sahaja puasa-puasa yang ditinggalkan. Ini kerana Allah SWT hanya menyuruh orang yang tidak berpuasa Ramadhan untuk mengqadhanya sahaja tanpa keluarkan fidyah. Firman Allah:



وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ


Maksudnya: “Sesiapa yang (tidak berpuasa kerana) sakit atau dalam permusafiran, maka gantilah pada hari-hari yang lain.” (al-Baqarah: 185. Sila lihat al-Majmu’ 6/366, demikian juga al-Mughniy 4/400)

Pandangan yang kedua ini (pandangan Abu Hanifah) adalah pandangan yang dipilih oleh al-Imam al-Bukhari, di dalam sahihnya beliau berkata:


قَالَ إِبْرَاهِيمُ إِذَا فَرَّطَ حَتَّى جَاءَ رَمَضَانُ آخَرُ يَصُومُهُمَا وَلَمْ يَرَ عَلَيْهِ طَعَامًا ، وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ مُرْسَلا وَابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ يُطْعِمُ . ثم قال البخاري : وَلَمْ يَذْكُرِ اللَّهُ الإِطْعَامَ ، إِنَّمَا قَالَ : فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ


Maksudnya: “Berkata Ibrahim (yakni Ibrahim al-Nakha’ie), apabila seseorang meringankan qadha Ramadhan sehingga masuk Ramadhan yang berikutnya, hendaklah dia menqadha hari-hari yang ditinggalkannya dalam dua bulan tersebut dan beliau tidak berpandangan orang tersebut perlu keluarkan fidyah. Dikatakan dari Abu Hurairah secara mursal dan Ibn ‘Abbas yang mereka berdua keluarkan fidyah. Lalu al-Bukhari berkata: Allah tidak menyebut perlu keluarkan fidyah, hanya yang disebut oleh Allah ialah “Gantilah pada hari-hari yang lain.”

Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin berkata:


وأما أقوال الصحابة فإن في حجتها نظراً إذا خالفت ظاهر القرآن ، وهنا إيجاب الإطعام مخالف لظاهر القرآن ، لأن الله تعالى لم يوجب إلا عدة من أيام أخر ، ولم يوجب أكثر من ذلك ، وعليه فلا نلزم عباد الله بما لم يلزمهم الله به إلا بدليل تبرأ به الذمة ، على أن ما روي عن ابن عباس وأبي هريرة رضي الله عنهم يمكن أن يحمل على سبيل الاستحباب لا على سبيل الوجوب ، فالصحيح في هذه المسألة أنه لا يلزمه أكثر من الصيام إلا أنه يأثم بالتأخير


Maksudnya: “Adapun pandangan-pandangan sahabat dalam penghujjahannya ada pendetailan, apabila pandangan tersebut menyalahi zahir al-Quran, dimana dlm persoalan ini, mewajibkan keluar fidyah bersalahan dengan zahir al-Quran, kerana Allah taala tidak mewajibkan (orang yang tidak berpuasa) melainkan menggantikannya pada hari-hari yang lain, dan Allah tidak mewajibkan lebih dari qadha sahaja. Berdasarkan ini, maka kita tidak boleh mewajibkan hamba-hamba Allah sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah ke atas mereka, melainkan jika adanya dalil. Apa yang diriwayatkan dari Abu Hurairah dan Ibn ‘Abbas (yang menunjukkan mereka keluarkan fidyah) boleh difahami perbuatan itu adalah suatu yang digalakkan bukan sesuatu yang diwajibkan. Maka pandangan yang benar dalam masalah ini, orang yang melewatkan qadha puasa hanya perlu qadha puasa tersebut dan dia berdosa kerana melewatkannya.” (Syarh al-Mumti’ 6/451)

Kesimpulan

Orang yang melewatkan qadha puasa hingga masuk Ramadhan yang berikutnya hanya perlu qadha puasa tersebut dan bertaubat dari kesalahan melewatkan qadha (jika melakukan dengan sengaja), dan dia tidak wajib keluarkan fidyah. Namun jika dia keluarkan jika fidyah sebagai langkah berhati-hati, maka perbuatannya itu adalah sesuatu yang baik.

Wallahu a’lam.
binsahak


0 comments: