Wednesday, April 23, 2008

Tentang Hadith Keutamaan Zikir

Soalan:

Minta jasa baik ustaz untuk takhrij hadis di bawah:

Sabda Nabi: "Mahukah kamu aku tunjukkan satu amal yang paling baik paling suci di sisi Tuhanmu paling tinggi kedudukannya. lebih baik dari sedekahkan harta wang dan harta, lebih baik dari bergerak menggempur musuh, lebih baik dari membunuh atau terbunuh. Ketahuilah perbuatan itu ialah ZIKRULLAH" [Riwayat Tirmizi, Ibnu Majjah dan al-Hakim bersumberkan Abi Darda']
Jawapan:
Teks Hadith yang saudara maksudkan ialah:
ألا أدلكم على خير أعمالكم وأزكاها عند مليككم وأرفعها في درجاتكم وخير لكم من إنفاق الذهب والفضة وخير لكم من أن تلقوا عدوكم فتضربوا أعناقهم ويضربوا أعناقكم، قالوا: بلى يا رسول الله، قال: ذكر الله تعالى

Maksudnya: “Mahukah kamu semua aku tunjukkan amalan yang lebih baik dan lebih suci di sisi Tuhan-mu dan yang lebih tinggi kedudukannya? Lebih baik bagi kamu berbanding menginfakkan emas dan perak? Lebih baik dari kamu bertempur dengan musuh, kamu memancung mereka dan mereka memancung kamu?” para sahabat menjawab: “Bahkan wahai Rasulullah,” baginda bersabda: “Zikrullah taala.”

Hadith ini diriwayatkan oleh al-Tirmizi (3377), Ibn Majah (3790), Ahmad (5/195), al-Tobrani di dalam al-Dua' (1872), al-Hakim (1/496), al-Baihaqi di dalam al-Da'awaat (20), dan al-Syu’b (516), Ibn 'Abd al-Barr (al-Tamhid: 6/58), Ibn Nu'aim (al-Hilyah: 2/11), al-Baghawi (Syarh al-Sunnah: 1244), al-Asbahaniy (al-Targhib: 1324) dan selain mereka dari jalan Abdullah bin Sa'ied bin Abi Hind (عبد الله بن سعيد بن أبي هند), menceritakan kepada aku Ziyad bin Abi Ziyad (زياد بن أبي زياد) daripada Abi Bahriyyah ( أبي بحرية) daripada Abi al-Darda'. Hadith ini di sahihkan oleh al-Hakim di dalam al-Mustadrak. Akan tetapi Imam Malik di dalam al-Muwattho’ menganggapnya sebagai mauquf.

Namun al-Syeikh Abdullah al-Sa’d dalam muqaddimahnya kepada kitab al-Mustofa min Azkar al-Mustofa yang ditulis oleh al-Syeikh Khalid bin Abdillah al-Dabijiy berpendapat hadith seumpama ini bukan dari pandangan sahabat, kerana teks matannya berbunyi: “Mahukah kamu semua aku tunjukkan amalan yang lebih baik dan lebih suci di sisi tuhan-mu…” maka hukum hadith ini adalah hukum marfu’.

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah berkata: “Terdapat tiga kedudukan, pertama: Zikir (mengingati Allah) dan jihad, ia adalah kedudukan yang peling tinggi. Allah berfirman:

يا أيها الذين آمنوا إذا لقيتم فئة فأثبتوا واذكروا الله كثيراً لعلكم تفلحون
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.” (al-Anfal: 45)

Kedua: “Zikir (mengingati Allah) tanpa jihad, ini lebih rendah dari yang awal. Ketiga: Jihad tanpa zikir, ini yang paling rendah dari dua di atas. Dan orang yang berzikir lebih utama daripada jihad tanpa zikir ini, ini kerana disyariatkan jihad itu untuk zikirullah (mengingati Allah), maka maksud daripada jihad itu ialah mengingati Allah, diabdikan diri kepadaNya sahaja dan mentauhidkanNya, maka mentauhidkanNya, mengingatinya dan ibadah kepadanya adalah tujuan penciptaan.” (sila lihat Hasyiah Ibn al-Qayyim 7/126)

Al-Son’ani berkata: “Hadith ini tidak bertentangan dengan hadith-hadith tentang kelebihan jihad, dan bahawasanya jihad itu lebih utama daripada zikir, ini kerana yang dimaksudkan dengan zikir yang lebih afdhal daripada jihad ini adalah zikir lisan, hati dan memikirkan/menghayati maknanya, dan merasai kebesaran Allah taala. Maka jika begini dia lebih afdhal daripada jihad, manakala jihad lebih afdhal daripada semata-mata zikir dengan lisan sahaja. Kata Ibn al-‘Arabi: “Sesungguhnya tidak ada satu amalan saleh melainkan zikir adalah syarat dalam penerimaannya, sesiapa yang tidak mengingati Allah (zikirullah) ketika bersedekah, puasa, solat atau haji, maka amalannya bukanlah amalan yang sempurna, kerana itu jadilah al-Zikr (mengingati Allah) amalan yang lebih afdhal pada pertimbangan ini. (sila lihat Subul al-Salam 8/296).
wallahu a'lam.
----------------------
نص تخريج الشيخ عبد الله السعد لهذا الحديث مستل من تقديمه لكتاب المصطفى من أذكار المصطفى – صلى الله عليه وسلم – إعداد خالد بن عبد الله الدبيخي
.قال الشيخ عبد الله السعد – حفظه الله ورعاه - :
أخرجه الترمذي (3377) وابن ماجه (3790) وأحمد (5/ 195) والطبراني في الدعاء (1872) والحاكم (1/ 496) والبيهقي في الدعوات (20) وفي الشُعب (516) وابن عبد البر (التمهيد: 6/ 58) وأبو نعيم (الحلية: 2/ 11) والبغوي (شرح السنة: 1244) والأصبهاني (الترغيب: 1324) وغيرهم من طرق عن عبد الله بن سعيد بن أبي هند حدثني زياد بن أبي زياد عن أبي بحرية عن أبي الدرداء فذكره، وهذا إسناد رجاله ثقات، ولكن اختلف في هذا الحديث على زياد، فرواه مالك (الموطأ: 1/ 211) وموسى بن عقبة عند أحمد (5/ 195 و 6/ 447) وعبد العزيز ابن أبي سلمة عند أحمد (5/ 139) عن زياد عن أبي الدرداء بإسقاط أبي بحرية، وخالفوا في ذلك رواية عبد الله بن سعيد بن أبي هند وهو الصواب لأمرين: الأول: لأنهم أكثر. الثاني: لأن فيهم من هو أحفظ من عبد الله بن سعيد فيكون هذا الإسناد مُنقطعاً لأن زياداً لم يُدرك أبا الدرداء فضلاً أن يكون سمع منه. ووقع في رواية عبد العزيز بن أبي سلمة: عن معاذ بن جبل، والصواب عن أبي الدرداء كما في رواية الجماعة، وقد اختلف في هذا الحديث اختلافا آخر على زياد فقد رواه مالك عنه موقوفاً وأما الباقون فقد رفعوه وهو الأرجح في هذا الإسناد لأمرين: الأول: لأنهم أكثر. الثاني: أن الإمام مالك – رحمه الله تعالى – أحياناً يُرسل الأخبار الموصولة ويُسقط بعض الرواة من الإسناد فلعله هنا تعمد وقف هذا الخبر، والله – تعالى - أعلم. ولهذا الخبر طريق آخر أخرجه ابن أبي شيبة (13/ 308) وابن جرير في التفسير (20/ 157) وأبو نعيم في الحلية (1/ 219) وابن حجر في نتائج الأفكار (1/96) من طريق جعفر الفريابي – ولعله في كتابه الأذكار – كلهم من طريق أبي أسامة عن عبد الحميد بن جعفر حدثني صالح بن أبي عريب عن كثير بن مرة الحضرمي قال: سمعت أبا الدرداء فذكره موقوفاً وهذا إسناد لا بأس به، ورجاله كلهم ثقات سوى صالح فهو مُقل من الرواية وليس بالمشهور، ذكره ابن حِبان في الثقات ومثله ابن خلفون في ثقاته ونقل عن أبي جعفر السبتي قوله عنه شامي شيخ ا.هـ، وصحح له ابن خزيمة وابن حِبان والحاكم كما في إكمال تهذيب الكمال، وروى عنه بعض الكبار كالليث بن سعد وحيوة بن شريح وابن لهيعة بالإضافة إلى عبد الحميد بن جعفر، فمثله صالح لا بأس به، لذا قال ابن حجر عن هذا الإسناد: رجاله ثقات كما في نتائج الأفكار (1/ 97).
طريق آخر: قال الحسين بن الحسن المروزي في زيادته على زهد ابن المبارك (1129) أخبرنا سفيان عن ليث قال: قال أبو الدرداء فذكره موقوفا، وهذا إسناد لا يصح، لأن ليثاً وهو ابن أبي سليم لا يُحتج به وهو مُنقطع. والذي يظهر لي أن هذا الخبر ثابت عن أبي الدرداء لمجموع طرقه الثلاثة ولكنه موقوف، وإن كان الراجح في رواية زياد بن أبي زياد الرفع كما تقدم، لكن الإسناد الثاني وهو أقوى أسانيد هذا الخبر موقوف مع الإسناد الثالث، ولكن مثله لا يُقال من قبل الرأي: لأنه يحتاج إلى توقيف من الشارع فيكون له حكم الرفع وسياق المتن يؤيد ذلك في قوله: «ألا أنبئكم بخير أعمالكم وأزكاها عند مليككم». وقد صحح هذا الحديث الحاكم، وقال ابن عبد البر في التمهيد (6/ 57) وهذا يُروى مُسنداً من طريق جيد عن أبي الدرداء عن النبي ا.هـ وحسَّنه البغوي في شرح السُّنة والمنذري في الترغيب والترهيب.اهـ

0 comments: