Wednesday, June 11, 2008

Sujud Semata-mata Hendak Berdoa


Soalan:

Ada orang apabila mereka hendak berdoa kepada Allah mereka bersujud. Apakah ini termasuk di dalam sunnah Nabi S.A.W.?

Jawapan:

Tidak ada di dalam syariat Islam, cara mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan sujud melainkan sujud di dalam solat atau disebabkan sebab-sebab khusus seperti sujud sahwi, tilawah dan sujud syukur.

Adapun sujud hanya kerana untuk berdoa tidak terdapat petunjuk dari sunnah Nabi S.A.W. Bahkan berdasarkan sunnah berdoa adalah dengan mengangkat kedua belah tangan, sepertimana hadith:

إِنَّ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَيِيٌّ كَرِيمٌ ، يَسْتَحْيِي مِنْ عَبْدِهِ إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْرًا

Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhan kamu, Tabaraka wa ta’ala, pemalu dan maha mulia, Dia malu dengan hambaNya yang mengangkat kedua tangan (berdoa kepadaNya), dan menjatuhkannya dalam keaadaan tidak memperoleh sesuatupun.” (HR Abu Daud, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Abu Daud)

Oleh itu melakukan sujud semata-mata hendak berdoa adalah suatu perbuatan yang tidak sunnah, kerana Nabi S.A.W. tidak pernah melakukannya. Disamping perbuatan itu juga mengurangi sunnah yang sepatutnya di dalam berdoa iaitulah dengan mengangkat tangan.

Wallahu a’lam.

0 comments: