Friday, September 11, 2015

SDI 16: Saf Solat Jenazah

Soalan
Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya. Semasa saya solat jenazah sedang semua bebaris dalam saf. Pernah dua kejadian waktu dan tempat berlainan. Iman tersebut ada meyebut supaya pastikan bilangan baris saf solat tu bilangan ganjil. Sepanjang pengetahuan saya yg sedikit ini belum pernah saya dengarkan suruhan begitu atau saya belum tahu. Soalan saya adakah ini mengikut sunnah? Minta pencerahan ustaz. Terima kasih.

Jawapan:
Yang aula (lebih utama) menjadikan saf solat janazah menjadi 3 saf berdasarkan hadis yg driwayatkan oleh Ahmad, altirmizi, abu Daud dan alhakim. Hadis ini dinilai Sahih oleh alhakim dan hasan oleh altirmizi d dlm sunannya.
Jika jemaah ada 4 org, memadai menjadikan 2 saf, dua org-dua org.
Wallahu a'lam


0 comments: