Wednesday, September 3, 2008

Orang yang berpuasa menggunakan pewangi mulut

Fatwa: Dr Soleh bin Fauzan al-Fauzan
Penterjemah: binsahak

Soalan:

Di farmasi ada dijual spray pewangi mulut, apakah harus menggunakan pewangi ini pada siang hari ramadhan untuk menghilangkan bau busuk mulut?

Jawapan:


يكفي عن استعمال البخاخ للفم في حالة الصيام استعمال السواك الذي حث عليه – صلى الله عليه وسلم-، وإذا استعمل البخاخ ولم يصل شيء إلى حلقه فلا بأس به، مع أن رائحة فم الصائم الناتجة عن الصيام ينبغي ألا تكره؛ لأنها أثر طاعة ومحبوبة لله عز وجل، وفي الحديث: "خلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك" أخرجه البخاري (7492)، ومسلم (1151) من حديث أبي هريرة – رضي الله عنه

Cukuplah orang yang berpuasa menggunakan siwak untuk mewangikan mulutnya yang digalakkan oleh Nabi SAW, (namun) jika digunakan spray pewangi mulut dan ia tidak sampai ke halkum tidak mengapa. Disamping itu bau mulut orang yang berpuasa disebabkan puasanya tidak sepatutnya dibenci, kerana ianya kesan dari ketaatan dan suatu yang disukai oleh Allah AWJ. Di dalam hadith (Nabi SAW) bersabda:


"خلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك"

Maksudnya: “Bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah berbanding bau kasturi.” (HR al-Bukhari dan Muslim dari hadith Abu Hurairah RA.)

0 comments: