Soalan:
Dalam bulan Ramadhan yang lalu saya mendengar ramai dari kalangan
imam yang menambah kalimah “KARIM” ketika membaca doa:
اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ
تُحِبُّ اْلعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّيْ
Maksudnya: “Ya Allah sesungguhnya Dikau adalah Tuhan Yang Maha
Pemaaf lagi Maha Mulia, Dikau suka memberi kemaafan, oleh yang demikian
maafkanlah daku.”
Soalan saya, apakah tambahan ini dari riwayat hadis yang Sahih?
Mohon penjelasan dari Ustaz. Terima kasih
Jawapan:
Terima kasih kembali kepada yang bertanya.
Lafaz “KARIM” di dalam doa yang dimaksudkan dibimbangi termasuk
dari lafaz Mudrajah, iaitulah lafaz dari periwayat yang termasuk ke dalam matan
hadis sehingga disangka ia lafaz dari Nabi SAW. Tidak dinafikan doa beserta
lafaz “Karim” ini banyak disebut oleh sebahagian ulama di dalam kitab-kitab
Fikah dan Azkar (zikir-zikir). Ini kerana tambahan ini terdapat di dalam Kitab
Sunan al-Tirmizi, dari ‘Aisyah RA yang berkata:
قلت يا رسول الله: أرأيت إن علمت أي ليلة ليلة القدر ما أقول
فيها؟ قال: قولي اللهم إنك عفو كريم تحب العفو
فاعف عني
Maksudnya: “Daku berkata: “Wahai Rasulullah, sekiranya daku
mengetahui sesuatu malam itu adalah malam al-Qadar, apakah yang hendak daku baca?”
Sabda baginda: “Bacalah:
اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ اْلعَفْوَ فَاعْفُ
عَنِّيْ
Maksudnya: “Ya Allah sesungguhnya Dikau adalah Tuhan Yang Maha
Pemaaf lagi Maha Mulia, Dikau Suka memberi kemaafan, oleh yang demikian
maafkanlah daku.”
Namun hadis doa ini, selain dari
al-Tirmizi, ia juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad, al-Nasa’ie, Ibn Majah,
al-Hakim, Ibn al-Sunniy, al-Baghawi, Abu Ya’la dan al-Baihaqi, kita dapati kesemua
para imam hadis ini tidak menyebut pula di dalam teks doa lafaz tambahan ini. Selain
itu ramai juga para ulama yang telah menukilkan hadis ini dari al-Tirmizi
seperti al-Nawawi, Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim, Ibn Hajar dan Ibn Kathir,
namun kesemua mereka juga tidak menyebut tambahan ini. kerana itu al-Syeikh al-Albani
ada memberi peringatan di dalam al-Silsilah al-Sahihah dengan menyebut:
Maksudnya: “Sebagai suatu peringatan: “Terdapat di dalam Sunan
al-Tirmizi selepas (lafaz) “Afuwwun” ada tambahan (lafaz): “Karim” yang
tidak berasal dari sumber-sumber yang lalu, tiada juga asalnya dari sumber lain
yang menukilkannya. Maka yang zahirnya tambahan itu adalah “Mudrajah” (Lafaz
dari periwayat hadis yang termasuk ke dalam matan sehingga disangkakan
perkataan Nabi SAW) dari sebahagian naskhah atau cetakan. Tambahan ini juga
tidak terdapat di dalam kitab Sunan al-Tirmizi cetakan al-Hindiyyah yang
terdapat Syarh Tuhfah al-Ahwazi oleh al-Mubarakfuri 4/264. Tidak
terdapat juga pada selainnya. Antara yang menguatkan perkara ini iaitulah
al-Nasa’ie dalam sebahagian riwayatnya, beliau telah meriwayatkan hadis ini dari
jalan yang sama yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi. Kedua-dua mereka
meriwayatkan dari guru mereka (yang sama) iaitulah Qutaibah bin Sa’ied
(riwayat dari al-Nasa’ie ini) dengan tanpa ada (lafaz) tambahan. Demikian juga
tambahan ini terdapat di dalam risalah saudara kita yang mulia ‘Ali al-Halabiy
(berjodol): Muhazzab ‘Amal al-Yaum wa al-Lailah oleh Ibn al-Sunniy
(95/202), namun (sebenarnya) tambahan itu tidak terdapat di sisi Ibn al-Sunniy,
kerana beliau meriwayatkannya dari guru beliau al-Nasa’ie seperti yang telah diterangkan
sebelum ini dari Qutaibah, kemudian beliau (al-Halabiy) menisbahkannya kepada
al-Tirmizi dan selainnya. Dan yang sepatutnya berdasarkan seni ilmu takhrij
tambahan seperti ini diletakkan di dalam kurungan “[ ]” seperti yang makruf
hari ini, lalu dapat diberi perhatian bahawa lafaz tersebut termasuk dalam
Afrad al-Tirmizi (perkara-perkara menyendiri dari al-Tirmizi). Dan adapun dari
sudut tahkik, maka sepatutnya tidak perlu disebut secara mutlak, melainkan
untuk dijelaskan ianya tiada asal, barulah terlaksananya suatu peringatan.”
Wallahu a’lam.
3 comments:
MasyaAllah.. moga moga di berkati Allah.. mohon share ye :D
Jazakallah
Post a Comment