Ringkasan dari Mufattirat al-Siyam
al-Mu’asarah tulisan Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil, Penolong Profesor di
Fakulti Fekah Universiti al-Qasim.
Terjemahan dan olahan semula: Bin Sahak
1. Pil-Pil serangan jantung yang diletak di
bawah lidah, setelah itu dihisap dan ia akan larut dalam waktu yang singkat,
dan darah akan membawanya terus ke jantung, tanpa masuk ke dalam perut walaupun
sedikit, seterusnya berperanan memberhentikan serangan jantung yang mengejut. Hukumnya:
Ia TIDAK membatalkan puasa.
2. Gastroscope. Iaitulah peralatan perubatan (sejenis
kamera) yang dimasukkan melalui mulut, tekak, kemudian ke perut berfungsi untuk
melihat ulser atau seumpamanya yg berada di dalam perut. Juga berfungsi
mengeluarkan sesuatu dari dalam perut untuk kajian lanjut atau untuk tujuan-tujuan
perubatan lainnya.
Sebelum dijelaskan hukumnya, perlu diterangkan bahawa para ulama
berbeza pandangan tentang perkara yang membatalkan puasa disebabkan memasukkan
sesuatu ke dalam perut. Apakah setiap perkara yang dimasukkan ke dalam perut
itu membatalkan puasa, atau hanya yang berperanan untuk memberi kesegaran
kepada badan sahaja yang membatalkan puasa. (Sila lihat Bidayah al-Mujtahid
wa Nihayah al-Muqtasid 2/153)
Sebahagian ulama yang lain pula berpandangan larangan memasukkan
sesuatu ke dalam perut bagi orang yang berpuasa adalah berupa perkara Ta’abbudi
yang tidak diketahui sebab dan puncanya melainkan arahan supaya ditaati
semata, maka tidak perlu dibezakan antara yang memberi kesegaran dan tenaga
kepada badan ataupun tidak. Oleh itu memasukkan apa sahaja ke dalam perut
sekalipun bukan berupa makanan seperti batu dan seumpamanya ia membatalkan
puasa. Inilah pandangan Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Cuma Mazhab
Hanafi mensyaratkan bahan bukan makanan yang dimasukkan ke dalam perut, jika
bersambung dengan sesuatu yang berada di luar perut maka ia tidak membatalkan
puasa.
Sebahagian ulama berpandangan larangan memasukkan sesuatu ke dalam
perut itu memaksudkan sesuatu yang boleh menyegarkan badan seperti makanan dan
minuman sahaja. Adapun selain dari itu, yang tidak memberi kesegaran dan tenaga
kepada badan ia tidak membatalkan puasa. Inilah Mazhab al-Hasan bin Soleh dan
sebahagian ulama dalam Mazhab Maliki, pandangan ini juga merupakan pandangan
pilihan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah RH.
Tarjih (Pilihan
pandangan yang lebih benar) oleh Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil: Yang lebih
kuat ialah pandangan kedua.
Hukum
menggunakan Gastroscope
Terdapat dua pandangan ulama:
Pertama: Membatalkan puasa. Inilah pandangan
Mazhab Maliki, Syafie dan Ahmad.
Kedua: Tidak membatalkan puasa kerana ia bukan
sejenis makanan dan minuman, bukan juga sesuatu yang dapat menyegar dan
menguatkan badan. Inilah pandangan al-Syeikh Muhammad Bukhait, mantan Mufti
Mesir, al-Syeikh Muhammad al-‘Uthaimin dan demikian juga maksud yang dapat di
ambil dari pandangan Mazhab Hanafi yang mensyaratkan perkara itu mesti tidak
bersambung dengan sesuatu di luar badan.
Perhatian: Sekiranya proses memasukkan Gastroscope memerlukan pelincir seperti
lemak atau seumpamanya yang boleh dihadam dan diambil manfaat seperti makanan
atau minuman, maka ia membatalkan puasa tanpa keraguan kerana pelincir
tersebut, bukan kerana Gastroscope.
3. Cecair Ubat Titis
Hidung, Para ulama semasa
berbeza pandangan:
Pertama: Tidak membatalkan puasa, kerana yang
masuk ke dalam perut amat sedikit, lebih sedikit dari baki air kumuran ketika
berwudhu. Maka ia termasuk sesuatu yang dimaafkan. Selain ia hanya sedikit,
cecair ubat tersebut juga bukan makanan atau minuman yang dapat memberi makanan
dan kekuatan kepada badan. Ubat titisan juga tidak dinamakan sebagai makanan
mahupun minuman. Maka ia tidak membatalkan puasa. Inilah pandangan al-Syeikh
Haitham al-Khayyath dan al-Syeikh ‘Ajil al-Nasyami.
Kedua: Membatalkan puasa, berdasarkan hadis
larangan berlebihan menghisap air ke dalam hidung semasa berwudhu ketika
berpuasa. Inilah pandangan al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz ‘Abdullah bin Baz, al-Syeikh
Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, al-Syeikh Muhammad al-Mukhtar al-Sulami dan
Dr. Muhammad al-Alfiy.
Tarjih Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil: Cecair
ubat titis hidung tidak membatalkan puasa, sekalipun ia sampai ke perut,
kerana jika sampai ke perut sekalipun ia amat sedikit, lebih sedikit dari baki
kumuran ketika berwudhu, dan ia juga bukan makanan mahupun minuman.
4. Gas Oksigen: Iaitulah yang berupa udara, diberikan
kepada pesakit yang memerlukan. Ia tidak mengandungi bahan makanan, sebaliknya
terus masuk ke anggota atau rongga pernafasan.
Hukumnya:
Tidak membatalkan puasa, sepertimana
pernafasan biasa.
5. Pelalian. Dua jenis pelalian: 1. Pelalian seluruh
badan (menjadikan pesakit pitam). 2. Pelalian bahagian-bahagian tertentu. Terdapat
beberapa proses pelalian tubuh:
I.
Proses pelalian melalui hidung: Dengan pesakit menghidu gas pelali.
II.
Proses pelalian dengan jarum kering: Iaitulah sejenis perubatan Cina. Dengan
menyucuk jarum kering pada bahagian deria rasa, berfungsi meransangkan sejenis
kelenjar tertentu untuk merembeskan seumpama morfin secara semula jadi yang
berperanan memberi pelalian kepada anggota tertentu. Kebiasaannya ia adalah
pelalian di anggota tertentu yang tidak perlu memasukkan sesuatu ke dalam
badan.
III.
Suntikan pelali: terdiri dari pelali untuk anggota
tertentu seperti gusi atau otot. Terdapat juga pelalian untuk keseluruhan badan
yang berfungsi menidurkan pesakit dalam tempoh masa yang tertentu. Setelah itu
akan dimasukkan tiub ke rongga pernafasan melalui hidung pesakit. Seterusnya
melalui peralatan pernafasan ini seseorang pesakit itu bernafas dalam masa yang
sama dimasukkan juga melaluinya gas yang berfungsi memitamkannya dalam tempoh
masa tertentu.
Hukum
Pelalian: Pelali yang pertama
tidak membatalkan puasa, kerana ia hanya merupakan gas dan tidak mengandungi
unsur makanan. Demikian juga pelalian kedua, kerana ia tiada apa-apa yang masuk
ke dalam perut. Demikian juga suntikan pelalian yang hanya dilakukan kepada
anggota-anggota tertentu sahaja, ia tidak membatalkan puasa kerana tidak ada
sesuatu yang masuk ke dalam perut. Adapun suntikan pada urat bertujuan pelalian
ke seluruh tubuh yang memitamtan terdapat dua perkara:
Pertama: Memasukkan cecair melalui urat.
Persoalan ini akan disentuh dalam tajuknya sendiri.
Kedua: Memitamkan. Para ulama berbeza pandangan
tentang hukum orang yang berpuasa pitam, apakah membatalkan puasa ataupun
tidak. Pitam terbahagi kepada dua:
I.
Pitam keseluruhan siang. Ia membatalkan puasa,
inilah pandangan imam Mazhab yang tiga iaitulah al-Imam Malik, al-Syafie dan Ahmad,
berdasarkan sabda Nabi SAW yang menyandarkan menahan dari makan, minum dan
syahwat kepada puasa. Sebaliknya orang yang diberi suntikan pelalian sehingga
pengsan tidak dikira sebagai orang yang melaksanakannya. Namun Mazhab Hanafi
dan al-Imam al-Muzani dari mazhab Syafie berpandangan puasa orang seumpama ini
dikira sah, kerana dia telah berniat berpuasa, keadaannya yang pengsan dihukum
sama seperti orang yang tidur. Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil berkata:
pandangan yang lebih hampir kepada kebenaran adalah pandangan majoriti ulama
yang mengatakan pitam keseluruhan siang hari adalah membatalkan puasa,
disebabkan perbezaan yang jelas diantara pitam dan tidur. Berdasarkan pandangan
ini, maka pengsan seharian penuh tidak sah puasanya dan perlu diqadha puasa
hari tersebut.
II.
Tidak pitam pada keseluruhan waktu siang.
Al-Imam Abu Hanifah berpandangan, orang yang pitam pada awal hari, jika dia
terjaga sebelum tergelincir matahari, maka orang seperti ini perlu
memperbaharuikan niatnya. Imam Malik pula berpandangan orang yang seperti ini
tidak sah puasanya. Imam al-Syafie dan Ahmad pula berpandangan jika orang yang
pitam itu sedar pada mana-mana bahagian waktu siang maka puasanya sah. Dr.
Ahmad bin Muhammad al-Khalil berkata: barangkali yang lebih hampir kepada
kebenaran iaitulah pandangan Imam al-Syafie dan Ahmad yang mengatakan jika
seseorang itu sedar dari pitamnya pada mana-mana bahagian siang hari, maka
puasanya sah, kerana tidak ada dalil yang menunjukkan puasa seumpama ini
terbatal, bahkan orang seperti ini telah mendapat niat puasa pada sebahagian
waktu siang. Berdasarkan kenyataan ini, maka pelalian yang tidak memitamkan
sepanjang siang hari maka ia tidak membatalkan puasa. Adapun pelaian yang
memitamkan seseorang sepanjang siang hari, maka ia membatalkan puasa.
6. Titisan ke dalam telinga: Para ulama
berbeza pandangan tentang titisan ubat ke dalam telinga kepada dua:
I.
Jika dituang lemak ke dalam telinga atau di
masukkan air, ia membatalkan puasa. Inilah pandangan mazhab al-Ahnaf,
al-Malikiyyah, yang Asah di sisi al-Syafieyyah dan al-Hanabilah, jika ia sampai
ke otak. Kumpulan ini berpandangan batal puasa berdasarkan apa yang dimasukkan
ke dalam telinga dan sampai ke tekak atau ke otak. Ini merupakan illah yang
jelas di sisi mereka. Justeru itu di dalam Manh al-Jalil dinyatakan: “Jika
pasti tidak sampai ke tekak dari rongga-rongga ini – iaitulah hidung, telinga
dan mata – maka tidak mengapa.”
II.
Tidak membatalkan puasa dengan memasukkan
sesuatu ke dalam telinga. Inilah salah Wajah di sisi ulama Syafie dan
mazhab Ibn Hazm. Pandangan ini dibina berdasarkan setiap titisan ke dalam telinga
tidak sampai ke otak, sebaliknya hanya sampai ke liang kulit sahaja. Kedua-dua
pandangan ini kelihatan sepakat mengembalikan permasalahan titisan kepada sama
ada ia sampai ke perut atau tidak. Namun Doktor hari ini telah menjelaskan
bahawa tiada sebarang laluan yang dapat menyampaikan sebarang cecair dari
telinga ke otak dan perut. Oleh yang demikian, apabila nyata ketiadaan sebarang
laluan antara telinga dan perut, dan berdasarkan illah yang diberikan oleh
kedua-dua kumpulan ulama, maka dapat kita simpulkan bahawa mereka bersepakat
tidak batalnya puasa kerana melakukan titisan ke dalam telinga.
Tarjih Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khlail:
Titisan ubat ke dalam telinga tidak membatalkan puasa, kedudukannya sama
seperti titisan ubat ke dalam hidung.
Demikian halnya dengan membasuh telinga, hukumnya sama seperti
hukum menitiskan ubat ke dalam telinga, iaitulah tidak membatalkan puasa
melainkan jika gegendang telinga pecah, kerana jika bahagian dalam telinga
dibasuh dalam keadaan tiada gegendang, akan menyebabkan wujudnya saluran ke
tekak yang seterusnya akan menghubungkan ke perut. Sekiranya cecair yang
digunakan untuk membasuh telinga mengandungi air, dan terus masuk ke perut
melalui saluran gegendang yang telah pecah dalam jumlah yang banyak, maka ia membatalkan
puasa. Sekiranya dilakukan basuhan telinga dengan bahan-bahan yang tidak
mengandungi air, maka ia sama dengan persoalan memasukkan sesuatu yang bukan
makanan ke dalam perut, dimana terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama
tentangnya. Adapun berdasarkan Tarjih (pemilihan pandangan yang lebih kuat)
adalah tidak membatalkan puasa dengan masuknya sesuatu yang bukan makanan ke
dalam perut.
0 comments:
Post a Comment